تاری دید را جدی بگیرید

atoosamirzavandi
تاری دید نشانه بیماری هایی از قبیل دیابت، آب مروارید و... می باشد که بیشتر در مورد آن در این مقاله بحث خواهد شد.

تاری دید می تواند نشانه بیماری های جدی باشد بعضی از بیماری ها با تاثیر بر عصب بینایی و قدرت دید خود را نشان می دهند و گاهی تاری دید نشان دهنده بیمار های جدی است پستاری دید را جدی بگیرید. در این مقاله بیماری های ناشی از تار دید معرفی خواهیم کرد.

چشم‌های خشکی دارید

خشکی چشم به این معنی است که چشمان‌تان نمی‌توانند به‌خوبی خودشان را چرب و روان نگه دارند. خشکی چشم به این دلیل است که مقدار یا کیفیت اشک چشم به‌اندازه‌ی کافی نیست، بنابراین چشم‌هایتان خشک می‌شود. خشکی چشم علاوه‌بر تاری دید با التهاب، خارش و ناراحتی چشم‌ها همراه است.

اگر دیدتان به‌خوبی همیشه نیست و نشانه‌های خشکی چشم را دارید، به پزشک مراجعه کنید. خشکی خفیف چشم با قطره‌های مرطوب‌کننده درمان می‌شود. اما برای درمان خشکی شدید، قطره‌های چشمی برای جلوگیری از التهاب، استفاده از انواع خاص لنز تماسی، جراحی و اصلاح غده‌های اشکی یا درمان‌های دیگر وجود دارد.

دچار قرمزی چشم شده‌اید

قرمزی چشم یا التهاب ملتحمه عارضه‌ای است ناشی از التهاب یا عفونت غشای مخاطی ملتحمه که بخش جلوی چشم و لایه‌های درونی پلک‌ها را می‌پوشاند. قرمزی چشم مجموعه‌ای از نشانه‌ها را از ناراحتی چشم، قرمزی، سوزش چشم، خارش و اشک‌ریزش تا حساسیت به نور و تاری دید به‌همراه دارد.

اگر قرمزی چشم ناشی از ویروس باشد، بدن‌تان باید مبازره و آن را دفع کند. در طول این مدت باید کمترین فشار را به چشمان‌تان بیاورید؛ مثلا از لنزهای تماسی استفاده نکنید. اگر قرمزی چشم باکتریایی باشد، پزشک احتمالا قطره‌ی آنتی بیوتیک تجویز می‌کند. اگر مسئله به‌دلیل حساسیت باشد، احتمالا با تجویز یکی دو قطره‌ی چشمی برای رفع خارش و پف چشم، مشکل رفع می‌شود.

التهاب قرنیه باعث تاری دید می شود

وقتی یکی از قرنیه‌ها درنتیجه‌ی خاراندن چشم‌ها، استفاده‌ی طولانی‌مدت از لنز تماسی، ویروس یا هر مشکل دیگری دچار عفونت و التهاب می‌شود، بینایی تحت‌تأثیر قرار می‌گیرد.

التهاب قرنیه ممکن است با درد، قرمزی، اشک‌ریزش یا ترشح، حساسیت به نور و همچنین تاری دید همراه باشد. درمان زودهنگام آن اهمیت بسیاری دارد، زیرا ممکن است به از‌دست‌دادن همیشگی بینایی منجر شود! پزشک براساس دلیل بروز آن، درمان مناسب را تشخیص می‌دهد.
بیماری هایی که باعث تاری دید می‌شوند

دیابت

دیابت احتمال ابتلا به نوعی بیماری چشمی به‌نام رتینوپاتی دیابتی را افزایش می‌دهد. با گذر زمان، میزان بالای قند خون باعث تخریب مویرگ‌های شبکیه می‌شود که حس بینایی را کنترل می‌کند. درنتیجه بخشی از شبکیه به‌نام ماکولا (یا لکه‌ی زرد) متورم می‌شود و ناخواسته‌ رگ‌هایی در چشم ایجاد می‌شوند و پس از مدتی شروع به خون‌ریزی می‌کنند.

بیماری چشمی ناشی از دیابت، علاوه‌بر تاری دید ممکن است با نشانه‌های زیر همراه باشند:

    تصور دیدن نقطه‌ی شناور در محدوده دیدتان
    از دست دادن کامل بینایی

درمان زودهنگام بهترین راه جلوگیری از آسیب همیشگی است. بنابراین اگر دیابت دارید، برای معاینه‌ی چشم‌هایتان دست‌کم سالی یک‌بار به پزشک مراجعه کنید. علاوه‌بر‌این کسانی که دچار مشکلات قندی هستند باید بدانند با افزایش میزان قند خون، بدن رطوبت چشم‌ها را جذب می‌کند و این مسئله، تاری دید را به‌دنبال دارد. همچنین در مبتلایان به دیابت کنترل‌نشده، احتمال ابتلا به مشکلات چشمی دیگر مانند آب مروارید، بیشتر است.

احتمال آب مروارید

اگر چه خطر بروز آب مروارید با بالا رفتن سن افزایش پیدا می کند، اما امکان بروز آب مروارید در هر سنی وجود دارد. حتی در مواردی فرد با این بیماری به دنیا می آید.
آب مروارید در مبتلایان به دیابت، افرادی که داروهایی مانند کورتیکواستروئید مصرف می کنند و افراد سیگاری شایع تر است. برای پیش گیری از آب مروارید ورزش کنید. هرچه ورزش شدیدتر باشد، تأثیر آن نیز بیشتر است.
منبع الودکتر
علت سرگیجه و تاری دید

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ