هنگام مصرف ویتامین ها این نکات را رعایت کنید

atoosamirzavandi
مصرف ویتامین ها هم نکاتی دارد که همه به آن دقت نمی کنند یا از آن بی اطلاع هستند. در این مقاله با این نکات آشنا شوید.

خوردن ویتامین ها مانند هر دارویی دیگر باید ها و نباید هایی دارد که باید رعایت شود تا بهترین بازدهی را برای بدن داشته باشد. هنگام مصرف ویتامین ها نکاتی که در این مقاله ذکر شده است را رعایت کنید.

ویتامین A

ویتامین A ممکن است شما را یاد هویج بیندازد. اما به جز هویج، جگر، گوجه‌فرنگی، شلغم، اسفناج، فلفل تند، لبو و زرده تخم‌مرغ هم حاوی مقادیر زیادی ویتامین A هستند. این ویتامین برای بهبود بینایی، حفظ سلامتی سطح چشم، سلامتی پوست و سلامتی مویرگ‌ها مؤثر است، مقاومت بدن را زیاد کرده و سلامت دستگاه تنفسی را تأمین می‌کند. اما اگر بیش از آنچه بدنتان نیاز دارد ویتامین A یا قرص آن را استفاده کنید، دچار مسمومیت ویتامینی می‌شوید. خشک‌شدن پوست بدن، شکنندگی ناخن‌ها، ریزش مو، خشکی لب‌ها، التهاب لثه‌ها، بی‌اشتهایی، خستگی و کوفتگی، سردرد، تحریک‌پذیری و استفراغ از عوارض مصرف بیش از حد ویتامین A است.

ویتامین C

شاید فکر کنید روزی چند لیوان آب پرتقال خوردن یا نوشیدن محلولی که چند قرص جوشان ویتامین C در آن انداخته‌اید، جایگزین خوبی برای نوشیدنی‌های قندی در طول روز است اما اشتباه می‌کنید. زیاده‌روی در مصرف این ویتامین هم می‌تواند سلامتی شما را تهدید کند. ویتامینC در مقدار مناسب، باعث ارتقای مقاومت بدن در برابر بیماری‌ها، استحکام بافت پیوندی، استحکام استخوان‌ها، دندان‌ها و لثه می‌شود.

بهترین منابع ویتامینC هم مرکبات، سبزیجات سبز برگ، کیوی، توت‌فرنگی و فلفل‌سبز هستند. این ویتامین جزو آنتی‌اکسیدان‌هاست و در پیشگیری از سرطان و بیماری‌های قلبی – عروقی مؤثر است. اما با همه اینها زیاده‌روی در دریافت ویتامینC می‌تواند منجر به اختلالات گوارشی، اسهال و سنگ کلیه شود. از سوی دیگر، این ویتامین اعتیادآور است و اگر بدنتان به مقادیر زیادی از ویتامینC عادت کند، دیگر مصرف روزانه غذاها و میوه‌ها پاسخگوی نیاز بدن شما نخواهد بود.

ویتامین D

ویتامین D هم از آن دسته ویتامین‌هایی است که پزشکان زیاد برای افراد تجویز می‌کنند. جالب است بدانید که در ایران کمبود یا فقر ویتامینD مشکل شایعی است که در زنان و کودکان وضعیت شدیدتری وجود دارد. ویتامین D محلول در چربی است و مصرف بیش از حد آن، به‌خصوص اگر همراه با مصرف زیاد کلسیم باشد، می‌تواند به مسمومیت منجر شود.

اگر بدون تجویز پزشک یا بیشتر از آنچه پزشک تجویز کرده از قرص و آمپول ویتامین D استفاده کنید، کلسیم در بافت‌های نرم مانند کلیه‌، ریه، قلب و گوش شما رسوب می‌کند و دچار عوارض کلیوی و قلبی و ریوی می‌شوید. همچنین عوارض دیگری مثل سردرد، تهوع، استفراغ، ضعف، تشنگی زیاد، افزایش حجم ادرار، یبوست و اختلالات گوارشی در انتظار شماست.

ویتامین E

ویتامین E را ویتامین جوانی می‌نامند. به همین دلیل خیلی‌ها تمایل به مصرف زیاد این ویتامین دارند. ویتامینE باعث استحکام غشاهای سلولی و محافظت از سلول می‌شود، خاصیت‌آنتی اکسیدانی دارد و از بروز سرطان و بیماری‌های قلبی جلوگیری می‌کند. این ویتامین به‌طور طبیعی در جوانه‌ها، آجیل، حبوبات، غلات سبوس‌دار و روغن‌های گیاهی وجود دارد.

اما مصرف این ویتامین که محلول در چربی هم هست، اگر بیش از اندازه باشد می‌تواند تهدیدی برای سلامتی شما به‌حساب بیاید. این ویتامین با رسوب کلسیم در استخوان‌ها اختلال ایجاد می‌کند؛ باعث اختلال در ذخیره ویتامین‌ A در کبد می‌شود و مقدار آن را کاهش می‌‌دهد و می‌تواند زمان انعقاد خون را افزایش دهد. ویتامین E اگر بیش از حد و در قالب قرص، کپسول یا آمپول مصرف شود، باعث مسمویت ویتامینی در بدن خواهد شد.

اسید فولیک

خیلی از خانم‌ها با یا بدون تجویز پزشکشان به خوردن اسیدفولیک روی می‌آورند. درواقع شاید بتوان گفت اسیدفولیک یکی از پرمصرف‌ترین مکمل‌های ویتامینی است. این ویتامین، در گروه B قرار دارد و اگر در خوردن آن افراط کنید، موجب دفع روی و کمبود این ماده معدنی در بدن شما می‌شود.

آهن

آهن یکی از مهم‌ترین املاحی است که کمبود آن در بدن می‌تواند باعث کم‌خونی شده و سلامت شما را تهدید کند. کمبود آهن در زنان بسیار شایع است و علائمی مثل خستگی و احساس کسالت را در پی دارد. البته این دلیل نمی‌شود سرخود آهن مصرف کنید. زیاده‌روی در مصرف آهن می‌تواند باعث مسمومیت بدن شده، کبد را بزرگ کند، درد شکمی، آریتمی قلب و تولد نوزادان نارس یا ناقص را در پی داشته باشد. میزان طبیعی استفاده از آهن، به ازای هر کیلوگرم از وزن بدن، 20میلی گرم برآورد می‌شود.

ویتامین‌هایی که باید تا ظهر مصرف شود

*ویتامین B1 : به سوخت‌وساز بدن کمک و از سیستم عصب حمایت می‌کند
*ویتامین B12 :برای ایجاد گلبول‌های قرمز استفاده می‌شود و در زمان اضطراب آرامش ایجاد می کند .
*آهن: به بدن شما کمک می‌کند تا اکسیژن را انتقال دهد و به سیستم دفاعی بدن نیز کمک می‌کند.
*Q10: از بیماری قلبی جلوگیری می‌کند و عملکرد جنسی را بهبود می‌دهد.
ویتامین C :به بدن کمک می‌کند تا بافت جدید بسازد و دندان‌ها و سیستم ایمنی را قوی نگه می دارد.
هریک از این 5 ویتامین‌ تاثیر قوی روی بدن می گذارد پس مصرف آن هنگام صبح انرژی مورد نیاز بدن را در کل روز تأمین می‌کند. ویتامین C به جذب آهن کمک می‌کند ، بنابراین توصیه می‌شود آن دو را باهم مصرف کنید یا این‌که غذایی مغذی با یکی از قرص‌ها مصرف کنید.

ویتامین هایی که باید با غذاهای سالم مصرف کرد:

ویتامین A :برای حفظ سلامت بینایی ،پوست و مثانه لازم است.
ویتامین E : از غشای سلولی محافظت می‌کند و بروز خطر مشکلات قلبی را کاهش می‌دهد.
ویتامین D :مانع از بروز دیابت و بعضی از انواع سرطان می‌شود.
ویتامین K :استخوان‌ها و رگ‌ها را قوی نگه می دارد.
لیکوپن: خطر بروز بیماری قلبی و خونی و برخی انواع سرطان را کاهش می‌دهد.
لوتئین:چشم‌ها را سالم نگه می‌دارد و از سرطان روده بزرگ پیشگیری می‌کند.
همه این‌ها ویتامین‌های قابل‌حل در چربی است و باید نزدیک یا همزمان با غذاهای چرب مصرف شود تا به‌درستی در بدن جذب شود. درباره غذایی که باید هنگام مصرف این قرص‌ها بخورید، با پزشک خود مشورت کنید .
مراقب اثر متقابل ویتامینK و ویتامین E باشید . مصرف مقدار زیاد ویتامین E می‌تواند توانایی بدن را برای استفاده از ویتامین K کاهش دهد.

آنچه باید هنگام عصر مصرف شود:

منیزیم: برای فعالیت سالم عضلانی و اغلب عملکردهای بدنی مورد نیاز است.
کلسیم: برای تقویت استخوان‌ها و بسیاری از فعالیت‌های بدن ضروری است.
بدن از این دو ماده معدنی هنگام استراحت استفاده می کند.
این مواد همچنین بدنتان را آرام و از بروز برخی اختلالات خواب پیشگیری می کند.
هرگز نباید مکمل‌های آهن را همزمان با کلسیم مصرف کرد زیرا هیچ یک به‌درستی در بدن جذب نمی‌شود. برای به دست آوردن خاصیت آن‌ها فاصله حدود 4 ساعت بین مصرف هرکدام لازم است.
منبع الودکتر
مصرف مولتی ویتامین در بارداری

       

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ