به کلیه توجه نکنید، از دستش می دهید!

faateme1366
متاسفانه بیماری های کلیه از بیماری های خاموش است!

همه دیابت را به عنوان بیماری خاموش می شناسند که اندام ها را درگیر می کند. اما جالب است بدانید که بیماری های مربوط به کلیه بسیار آرام و چراغ خاموش سراغ شما می آیند!

رییس مرکز تحقیقات بیماریهای کلیوی و مجاری ادراردانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی گفت: متاسفانه شناسایی بیماری‌های کلیوی در ایران و بسیاری از کشورهای پیشرفته دچار مشکل است زیرا این بیماری‌ها از جمله بیماری‌های خاموش و بدون علامت به شمار می‌رود و تنها با توجه کردن به برخی علائم مهم قابل تشخیص است.

دکتر عباس بصیری گفت: درمان نهایی نارسایی کلیه در افراد دیابتی همانند سایر افراد دیالیز و پیوند کلیه است البته تاکنون ۱۵ مورد پیوند همزمان کلیه و لوزالمعده (پانکراس) نیز در بیمارستان لبافی نژاد انجام شده است.

وی از انجام بیش از ۵۰۰۰ پیوند کلیه در بیمارستان شهید لبافی نژاد با حضور پزشکان و متخصصان اورولوژی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی خبر داد و گفت: در دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی مراکز تخصصی درمان و پیوند بیماری‌های کلیوی و ارولوژی در اختیار داریم، همچنین سخت‌ترین بیماران کلیوی و بیمارانی که احتیاج به پیوند کلیه دارند به این مرکز ارجاع داده می شوند. بیمارانی به ما مراجعه می کنند که حتی مثانه ندارند و متخصصان برای این افراد مثانه مصنوعی نیز تعبیه می کنند.

رییس مرکز تحقیقات بیماریهای کلیوی و مجاری ادراردانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی اظهار کرد: پیچیده‌ترین اعمال جراحی با جدیدترین تکنیک‌های پیوند کلیه در بیمارستان‌های دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی انجام می‌شود.

بصیری با اشاره به میزان شیوع نارسایی کلیه اظهارکرد: نارسایی کلیه به پنج مرحله تقسیم می‌شود. این تقسیم بندی در انسان سالم با کلیه طبیعی عدد بالای ۱۰۰ را به خود اختصاص می دهد. در مراحل بعدی بیماری این عدد به ۹۰، ۶۰ ، ۳۰، ۱۵ و زیر ۱۵ تقسیم می‌شود.

این استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی درباره عبارت «نارسایی کلیه» گفت: عبارت «نارسایی کلیه» به معنی نقص عملکرد کلیه است و نباید با نارسایی کامل اشتباه گرفته شود، اگر رقم نارسایی کلیه از ۹۰ به پایین باشد نارسایی وجود دارد ولی نارسایی در حدی نیست که نیاز به پیوند یا دیالیز داشته باشد و اگر این عدد به رقمی کمتر از ۶۰ یا ۳۰ برسد نارسایی بیشتر است وتنها زمانی که عدد به زیر ۱۵ برسد نارسایی کامل وجود دارد ؛ به این معنی که هیچ گونه فعالیتی در کلیه فرد وجود ندارد و انجام دیالیز و پیوند کلیه امری حیاتی و ضروری است.
بیماری‌های کلیه، بیماری‌های خاموش هستند

بصیری تصریح کرد: شناسایی و پیشگیری به‌موقع بیماری‌های کلیوی نقش بسیار مهم و حیاتی در حفظ سلامت کلیه‌ها و سایر اندام‌های بدن دارد. متاسفانه شناسایی این بیماری در ایران و بسیاری از کشورهای پیشرفته دچار مشکل است زیرا بیماری‌های کلیوی جزو بیماری‌های خاموش و بدون علامت و تنها با توجه کردن به برخی علائم مهم قابل تشخیص است و در صورت نادیده گرفتن این علائم یکباره با خطر دیالیزی شدن یا از دست دادن کلیه مواجه می‌شوید.

وی انجام به‌موقع آزمایش‌های دیابت و فشار خون، ورزش، داشتن رژیم غذایی سالم را راه‌حل مناسبی برای کمک به حفظ سلامتی کلیه‌ها ذکر کرد.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه یکی از مهمترین عواملی که می‌تواند نارسایی کلیه ایجاد کند، ابتلا به بیماری قند خون است، به مبتلایان توصیه کرد: فرد دچار نارسایی کلیوی، علاوه بر دیابت در معرض آسیب‌های بیشتری قرار دارد. اگر فرد دیابتی دچار نارسایی کلیوی شده باشد احتمال بروز عوارض دیگر دیابت ازجمله عوارض چشمی، قلبی و عروقی نیز افزایش می‌یابد که در نتیجه آن، درمان فرد مشکل‌تر می‌شود و کیفیت زندگی فرد نیز به‌شدت کاهش می‌یابد. از سوی دیگر اگر فرد دچار نارسایی کلیوی بـه دیابت نیز مبتلا شود، درمان وی سخت‌تر و پیچیده‌تر خواهد شد.

وی فشارخون بالا و بیماری کلیه پلی‌کیستیک را به ترتیب دومین و سومین عامل ابتلا به نارسایی کلیه ذکر کرد.

کلیه پلی‌کیستیک سومین عامل نارسایی کلیه

بنابر اعلام روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی،بصیری خاطرنشان کرد: کلیه پلی‌کیستیک یک بیماری ارثی است که از پدرو مادر و یا نزدیکان به فرزندان منتقل می‌شود. در این حالت کل کلیه به صورت کیست(خوشه انگور) در می‌آید. این بیماری سومین عامل نارسایی کلیه است ولی هر نوع کیستی در کلیه بیماری پلی‌کیستیک محسوب نمی‌شود و معمولا انواع دیگر کیست‌ها احتیاج به اقدام درمانی ندارند، مگر در صورت خونریزی، درد و یا تبدیل شدن به توده درمان لازم صورت می گیرد.

وی تاکید کرد: یک سری از بیماری‌ها بویژه دیابت نوع یک ارثی هستند بنابراین لازم است از کودکی فرد تحت درمان‌ مناسب قرار بگیرد همچنین بیماری مرض قند بزرگسالان در دنیا شیوع زیادی دارد و از هر ۱۰۰ نفر ۱۰ نفر به این بیماری دچار می شوند یا استعداد ابتلا به این بیماری را دارند. اگر کسی در خانواده و یا نزدیکان بیماری مرض قند داشته است باید بداند این استعداد نیز دراو هم وجود دارد بنابراین باید فعالیت فیزیکی مستمرداشته باشد، از نشستن ممتد پرهیز کند همچنین کم خوری و کاهش مصرف قند، چربی، برنج و نان موضوع بسیار مهمی است.

بصیری در پایان یادآور شد: مرض قند بیماری است که فرد باید داروها را به‌صورت ممتد مصرف کنند چرا که قند خون با مصرف دارو کاهش می‌یابد و فرد نباید تصور کند که با بهبود نسبی می تواند از داروها استفاده نکند.

پاکسازی سریع کلیه به روش کاملا طبیعی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ