درمان جای زخم و سوختگی با این پماد فوق العاده

atoosamirzavandi
جای زخم و سوختگی را به کمک پماد آلفا می توان به راحتی از بین برد. با مطالعه این مقاله بیشتر با پماد آلفا آشنا خواهید شد.

از دغدغه های بیماران سوختگی یا کسانی که جای زخم روی بدنشان به جا مانده، یافتن راهی برای از بین بردن لک و اسکار بر روی پوست است بخصوص اگر جای زخم روی صورت باشد. در این مقاله به معرفی پماد آلفا برای درمان جای زخم و سوختگی پرداخته ایم.

جای زخم های ناشی از سوختگی چگونه از بین می روند؟

سوختگی هنگام برخورد پوست فرد به چیزی خیلی داغ، آب جوش، قرارگیری بیش از حد در معرض نور خورشید، تماس با برخی مواد شیمیایی یا حتی برق رخ می دهد. در طول روند بهبودی اغلب اسکار ایجاد می شود.

اسکارها نواحی از پوست ضخیم و بی رنگ هستند که اغلب پس از مرگ سلول های آسیب دیده ایجاد می شوند. بدن پروتئینی به نام کلاژن برای ترمیم پوست آسیب دیده تولید می کند که منجر به ایجاد اسکار می شود. بسته به میزان آسیب دیدگی پوست جای زخم سوختگی می تواند بزرگ یا کوچک باشد. شدت سوختگی تعیین می کند آیا زخم ها محو می شوند یا برای همیشه ماندگار هستند.

به گزارش مدیکال نیوزتودی، در این مقاله بررسی می شود کدام نوع سوختگی بیشتر دچار زخم می شود، چگونه می توان جای زخم سوختگی را کاهش داد و چگونه می توان از زخم های طولانی مدت ناشی از سوختگی اخیر جلوگیری کرد.

انواع زخم های ناشی از سوختگی

احتمال و شدت سوختگی بستگی به مدت زمان قرار گرفتن فرد در معرض گرما و شدت آن دارد. سوختگی ها بر اساس میزان تاثیر آن روی پوست طبقه بندی می شوند:

سوختگی درجه یک. این نوع سوختگی به لایه بیرونی پوست (اپیدرم) آسیب می رساند و باعث قرمزی و درد می شود. این سوختگی به طور معمول ظرف 6 روز بدون زخم شدن پوست بهبود می یابند.

سوختگی درجه دو. در این نوع سوختگی هم اپیدرم و هم لایه زیر پوست (درم) تحت تاثیر قرار می گیرند. علاوه بر درد و قرمزی، افراد دچار سوختگی درجه دو ممکن است تاول هایی را تجربه کنند. التیام این سوختگی ها به طور معمول دو تا سه هفته طول می کشد و احتمال زخم شدن بیشتر است.

سوختگی درجه سه. این نوع شدیدترین نوع سوختگی محسوب می شود. در این سوختگی به دو لایه بالای پوست آسیب وارد می شود، اما ممکن است به استخوان ها و تاندون ها نیز آسیب برساند و بر انتهای عصبی نیز تاثیر بگذارد.

افراد دچار سوختگی درجه سه ممکن است متوجه سفید یا سیاه شدن پوست خود شوند. التیام این نوع سوختگی ها می تواند زمان زیادی طول بکشد و به احتمال زیاد باعث ایجاد اسکار می شود.

زخم های ناشی از سوختگی درجه دو و سه با توجه به ظاهر و نحوه تاثیر آنها بر پوست طبقه بندی می شوند:

اسکارهای هیپرتروفیک. قرمز یا بنفش به نظر می رسند و بالاتر از سطح پوست قرار گرفته اند و در آن ممکن است احساس گرما و خارش ایجاد شود.

اسکارهای انقباضی. باعث سفت شدن پوست، ماهیچه ها و تاندون ها شده و حرکت طبیعی پوست را محدود می کند.

زخم های کلوئید. یک برآمدگی براق و بدون مو ایجاد می کنند.

بیشتر بخوانید:چگونه آلرژی به هندوانه را تشخیص دهیم؟

از بین بردن جای زخم سوختگی

درمان سریع و مراقبت مناسب از زخم اغلب بهترین راه برای جلوگیری یا به حداقل رساندن ظاهر زخم ها است. بسیاری از زخم ها با گذشت زمان محو می شوند. با این حال، اسکارهای کلوئیدی اغلب به طور خود به خود محو نمی شوند و نیاز به درمان دارند.

هنگام ایجاد زخم فرد می تواند ظاهر زخم را با موارد زیر کاهش دهد:

استفاده از ژل سیلیکون: تحقیقات نشان می دهد این گزینه می تواند به کاهش منبع زخم موجود از جمله کاهش اندازه، سفتی و قرمزی کمک کند.

محافظت از ناحیه در برابر نور آفتاب: اشعه ماوراءبنفش خورشید می تواند زخم ها را تیره تر کرده و بیشتر نمایان شود. آکادمی پوست آمریکا توصیه می کند افراد از لباس محافظ و کرم ضد آفتاب با SPF 30 به بالا استفاده کنند.

مراقب محصولات حذف اسکار بدون نسخه باشید. اثربخشی چنین محصولاتی اغلب مورد آزمایش قرار نگرفته است.

اگر جای زخم سوختگی باعث ناراحتی قابل توجهی شود فرد می تواند در مورد گزینه های کاهش بافت اسکار با پزشک خود صحبت کند. این درمان ها شامل درمان با کلاژن آسیب دیده است.

آکادمی پوست آمریکا گزینه های پزشکی زیر را برای کاهش اسکار توصیه می کند:

تزریق استروئید که درد را کاهش داده و اندازه کلوئید و سایر اسکارها را کاهش می دهد

درمان با لیزر که می تواند قرمزی، درد و سختی کلوئید و سایر اسکارها را کاهش دهد

جراحی برای برداشتن بافت اسکار، کاهش اندازه اسکارهای کلوئیدی و بهبود حرکت پوست

در حالی که این درمان ها به کاهش زخم کمک می کنند، ممکن است باعث از بین رفتن آنها به طور کامل نشوند و بهبودی زمان بر باشد.

از مالیدن کرم های حاوی ویتامین A یا E روی زخم ها خودداری کنید زیرا این امر می تواند آنها را بیشتر نمایان کند. با این حال، مرطوب نگه داشتن پوست گزینه بسیار مهمی محسوب می شود.

پماد آلفا چیست؟

پماد آلفا از داروهای ترمیم‌کننده زخم است که اثرات ضد التهابی مناسبی بر روی پوست دارد. با مصرف این پماد، التهاب و درد کاهش یافته و زخم به مرور بهبود پیدا می‌کند. این پماد ترکیبی از عصاره برگ حنا، عصاره ریزوم گیاه زردچوبه و تربانتین است. اگرچه درمان برخی از مشکلات و بیماری‌های پوستی مثل پسوریازیس و اگزما با پماد آلفا مشخص نیست؛ اما استفاده از آن می‌تواند برای بهبود این موارد هم کمک‌کننده باشد.

مقدار و نحوه مصرف پماد آلفا

ابتدا زخم را با سرم شستشو یا آب جوشیده‌ ولرم به آرامی بشویید. سپس آن را با گاز استریل به آرامی خشک کرده و اجازه دهید که زخم، حدود ده دقیقه در معرض هوا قرار گیرد تا خشک شود. پس از آن لایه نازکی از پماد را بر روی زخم پخش کنید. یک قطعه گاز وازلینه را روی آن قرار داده و سپس عضو را باندپیچی کنید. سعی کنید ۲۴ ساعت پماد را روی زخم بسته بگذارید و روزانه ۳ بار برای وقتی پانسمان را باز کرده‌اید، پماد بزنید. این کار را ۳ الی ۳۰ روز تکرار کنید.

مزایای درمانی پماد آلفا

تسکین دهنده التهابات پوستی

التهابات پوستی می توانند در افزایش درد و کاهش فعالیت های روزانه فرد نقش بسیار مهمی داشته باشند .بنابراین با استفاده از پماد آلفا می توانید التهابات پوستی را کاهش داده و درد خود را به سادگی تسکین دهید .

عدم تجویز آنتی‌بیوتیک پروفیلاکتیک

در صورت استفاده از این پماد به علت دارا بودن خواص آنتی باکتریال نیازی به استفاده از داروهای آنتی بیوتیک برای جلوگیری از عفونت زخم باز و فعال خود نخواهید داشت .

بهترین مرطوب کننده پوستی

خواص هیدراتاسیون این پماد باعث افزایش میزان رطوبت در پوست می شود و از این طریق به پاکسازی لایه های مرده از سطح پوست کمک می کند .در نتیجه میزان عفونت بر روی زخم به حداقل رسیده و نیازی به برداشتن لایه‌ های مرده پوست از طریق تراشیدن (دبریدمان) نخواهد شد.

تسریع روند بهبودی

با استفاده از پماد الفا می توانید به راحتی زخم خود را درمان نموده و با مرطوب نمودن زخم و کاشه سریع التهاب روند بهبودی خود را تسریع نمایید .در واقع کاهش زمان درمان توسط آلفا به علت وجود عصاره‌ی گیاه Lawsonia inermis (ماده موثره‌ی آلفا) می باشد.

کاهش هزینه های درمانی

تمامی مزایای ذکر شده تاکنون سبب بهبودی سریعتر مشکلات پوستی و کسب نتیجه مطلوب در زمان کوتاهتری خواهند شد .بنابراین با استفاده از این محصول می توانید به راحتی در هزینه های درمان خود صرفه جویی نمایید .

ترمیم دهنده قوی زخم ها

با استفاده از این پماد نیازی به دبریدمان های مکرر و  استفاده از آنتی بیوتیک های موضعی نخواهید داشت و به آسانی و به صورت معجزه آسا زخمتان ترمیم خواهد شد .

کاهنده درد

با استفاده از این پماد به علت دارا بودن عصاره گیاه Lawsonia inermis (ماده موثره‌ی آلفا) درد های ناشی از زخم های پوستی و سوختگی ها در زمان بسیار کوتاهی فروکش خواهد نمود.

نکاتی که در ارتباط با مصرف پماد پماد آلفا باید بدانید

این دارو برای رفع عفونت‌های پوستی مناسب نیست؛ در این مورد باید به پزشک رجوع کنید
اگر در دوران بارداری یا شیردهی هستید، قبل از مصرف این پماد با پزشک مشورت کنید
اگر سوختگی عمیق یا زیاد است، بدون مشورت با پزشک اصلا از این پماد استفاده نکنید
دارو را دقیقا طبق دستورالعملی که پزشک داده است، استفاده کنید
پماد آلفا تنها باید بر روی پوست استفاده شود. از استعمال آن اطراف دهان، چشم یا بینی، پرهیز کنید
اگر علائم شما پس از هفت روز درمان بهبود نیافت، با پزشک خود تماس بگیرید
قبل از مصرف دارو و بعد از آن، دست‌های خود را با آب و صابون به خوبی شستشو دهید
در صورتیکه حین استفاده از پماد آلفا مقداری از آن وارد چشم شد، چشم را با آب ولرم و خیلی آرام بشویید.
دارو را بیشتر از مقدار مورد نیاز، استعمال نکنید
فهرست تمامی داروهایی را که در حال استفاده از آن هستید (چه گیاهی و چه پزشکی) در اختیار پزشک قرار دهید. ممکن است برخی از داروها میزان اثربخشی داروهای دیگر را تحت تاثیر قرار دهند
برخی افراد ممکن است به این پماد، حساسیت نشان دهند. در صورت بروز سوزش یا خارش، مصرف آن را ادامه ندهید
اگر از پماد آلفا استفاده کرده‌اید، دیگرداروهای سوختگی را همزمان با آن استفاده نکنید
توصیه می‌شود طی درمان با این دارو غذاهایی مثل پیتزا، بادمجان، سیر، ترشی، سوسیس، کالباس، فلفل و … را خیلی کم استفاده کنید
در صورت استفاده از این پماد برای رفع سوختگی پای نوزادان ناشی از ادرار، اگر بعد از ۴۸ ساعت هیچ علائمی از بهبودی حاصل نشد، باید با پزشک مشورت کنید
آغشته شدن پماد با خون در سطح زخم، اشکالی ندارد
توجه داشته باشید که پماد آلفا ممکن است بر روی لباس، رنگ باقی گذارد

بیشتر بخوانید:اگر یبوست دارید به هیچ عنوان این خوراکی ها را نخورید

چگونه از ایجاد اسکار جلوگیری کنیم؟

پس از سوختگی اخیر فرد می تواند از چندین روش برای جلوگیری یا کاهش شدت اسکار استفاده کند، بلافاصله پس از وقوع سوختگی فرد می تواند:

محل سوختگی را با آب سرد یا ولرم بشوید، سپس بگذارد پوست در هوا خشک شود

استفاده از آنتی بیوتیک با استفاده از یک دستگاه استریل برای جلوگیری از بروز عفونت

محل سوختگی را با پانسمان نچسب استریل بپوشاند

در صورت قرمز شدن زخم به جای بهبودی به پزشک مراجعه کند

مدت کوتاهی پس از بهبود سوختگی فرد می تواند:

هر روز چند دقیقه پوست اطراف ناحیه آسیب دیده را با دقت برای جلوگیری از ایجاد چسبندگی پوست بکشد

تاول ها باید خود به خود ترکیده و تخلیه شوند، سپس پزشک پوست مرده را بردارد

محل آسیب دیده را با لباس یا کرم ضدآفتاب به مدت چند ماه بپوشاند

برای اطمینان از بهبودی سوختگی شدید به طور منظم به پزشک مراجعه کنید. وی می تواند در مورد چگونگی پیشگیری یا کاهش زخم ها و بررسی بهبودی سوختگی تا آنجا که باید فرد را راهنمایی کند.

نحوه درمان سوختگی

درمان سریع و مناسب سوختگی خطر و شدت هرگونه زخم را کاهش می دهد. فرد به طور معمول می تواند سوختگی درجه یک را در خانه با گرفتن ناحیه زیر آب خنک به مدت حداقل پنج دقیقه درمان کند.

افراد دچار سوختگی درجه دو به طور معمول باید به پزشک متخصص مراجعه کنند. با این حال، افراد می توانند سوختگی های کوچک را در خانه به روش های زیر درمان کنند:

پماد آنتی بیوتیک. استفاده از یک لایه نازک پماد آنتی بیوتیک روی ناحیه آسیب دیده ضمن بهبودی خطر عفونت را کاهش می دهد.

گاز پانسمان. پوشاندن محل سوختگی با گاز استریل نچسب ضمن محافظت از پوست احتمال عفونت را کاهش می دهد.

سوختگی درجه سه بسیار جدی است و نیاز به مراقبت فوری پزشکی دارد، درمان سوختگی درجه سه شامل موارد زیر است:

لباس های فشاری به عنوان لباس های تنگ از ناحیه آسیب دیده پشتیبانی می کنند. این فشار باعث بهبودی پوست می شود. در این وضعیت شاید فرد مجبور باشد چند روز از لباس فشاری برای کوتاه کردن زمان سوختگی استفاده کند.

پیوند پوست. پیوند پوست شامل جراحی است که در آن پوست سالم را از ناحیه دیگری از بدن یا از اهداکننده گرفته و از آن برای پوشاندن ناحیه سوخته پوست استفاده می کند.

عمل جراحي. اگر سوختگی باعث چسبیدن قسمت هایی از پوست به هم شود (که انقباض نامیده می شود)، فرد برای رهایی از شر چسبندگی این قسمت ها و انجام حرکت به جراحی نیاز دارد.

فیزیوتراپی برای تشویق حرکت در نواحی بدن تحت تاثیر انقباضات نیز مفید است.

اگر سوختگی بدون توجه به اندازه یا شدت آن طی یک هفته بهبود نیافت به پزشک مراجعه کنید. در صورت شدید بودن اسکار سوختگی یا از بین نرفتن آن به موقع فرد باید با پزشک خود مشورت کند.

استفاده از ژل آلوئه ورا، رژیم غذایی سرشار از مواد غذایی آنتی اکسیدانی، نوشیدن مایعات فراوان و مصرف برخی مکمل ها روند بهبودی فرد را بهبود می بخشد.

با این حال، قبل از قرار دادن هر چیزی روی سوختگی شدید و مصرف مکمل های جدید مشورت با پزشک گزینه ضروری محسوب می شود زیرا ممکن است با سایر درمان ها تداخل داشته باشد.

عوارض

اکثر سوختگی های خفیف بدون ایجاد مشکل دیگر بهبود می یابند و نیازی به مراقبت پزشکی ندارند. سوختگی های شدیدتر نیاز به مدیریت پزشکی دارند در این شرایط حتی ممکن است جای زخم باقی بماند و خطر بیشتری برای بروز عوارض ایجاد کند، مانند:

عفونت

سوختگی باعث ایجاد زخم های باز می شود که از طریق آنها باکتری ها و میکروب های دیگر می توانند وارد بدن شوند. عفونت های حاصله می توانند جزئی بوده و به راحتی قابل درمان باشند یا به عفونت های شدیدتری مانند سپسیس تبدیل شوند. سپسیس هنگام ورد عفونت به جریان خون رخ می دهد که می تواند زندگی فرد را نیز تهدید کند.

کم آبی بدن

سوختگی باعث از دست رفتن مایعات بدن می شود. از دست دادن مقدار زیاد مایعات می تواند باعث کم آبی بدن شود که بر حجم جریان خون در بدن تاثیر می گذارد.

دمای پایین بدن

پوست افراد به تنظیم دمای بدن کمک می کند. هنگامی که سوختگی به پوست آسیب زیادی می رساند از دست دادن حرارت ناشی از آن می تواند منجر به هیپوترمی شود، هنگامی که دمای بدن فرد به طور ناگهانی به سطوح پایین خطرناک می رسد.

انقباض موضعی

انقباضات حین فرآیند بهبودی هنگام تشکیل بافت زخم رخ می دهد. بافت اسکار می تواند پوست را سفت کرده و باعث ایجاد محدودیت حرکت در استخوان ها یا مفاصل شود.

آسیب ماهیچه ای و بافتی

سوختگی های شدیدتر اغلب به تمام لایه های پوست فرد نفوذ می کنند و می توانند به ماهیچه ها و بافت ها نیز برسند که می تواند باعث آسیب طولانی مدت به این ساختارها شود.

عزت نفس و مسائل عاطفی

زخم های ناشی از سوختگی می تواند به اعتماد به نفس یا عزت نفس فرد آسیب برساند به ویژه هنگامی که در ناحیه ای مانند صورت هستند که پنهان کردن آنها کار راحتی نیست. این امر می تواند منجر به بروز ناراحتی عاطفی و روانی شود.

چشم انداز

چشم انداز بستگی به شدت و سرعت درمان سوختگی دارد. سوختگی های درجه یک کوچک باید به طور خود به خود و بدون هیچ گونه اسکار بهبود یابند. سوختگی های درجه دو و سه نیز ممکن است جای زخم بر جای بگذارد، هرچند درمان مانند پیوند پوست و لباس های فشاری می توانند به کاهش آنها و روند ترمیم سریع تر کمک کنند.

مترجم: الهه زارعی

رفع جای سوختگی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ
نظرات
سمیه

سمیه

1400-04-29 - 16:14 پاسخ

سلام پسرم سه سالشه صورتش باپشت چشمش باسوخته والان زخمش کنده شده جای زخمش مونده الان قرمزی وسفیدی داره می‌خوام اصلانباشه این جای زخم این پمادازبین میبره استفاده کنم وروزی چندمرتبه لطفاً راهنمایم کنیدممنون

حیدر ملاویسه

حیدر ملاویسه

1399-10-17 - 19:41 پاسخ

ایا برای سوختگی صورت بدرد میخوره ترمیم میکنه یا نه

زهرا

زهرا

1399-02-03 - 15:13 پاسخ

ایا پماد الفا میتواند جای سوختگی را از بین ببرد؟

محبوبه رضایی

محبوبه رضایی

1400-06-05 - 10:42

شکمم با بازوم با اب زودپز و بخارش سوخته. از پماد الفا استفاده می کنم. نمیخوام هیچ لکی ازش بمونه. با استفاده از این میمونه لک؟

راوش میر

راوش میر

1399-01-30 - 21:28 پاسخ

پسر من دستش با آب جوش سوخته آیا با آلفا لکش میره

حساا .عاصم.

حساا .عاصم.

1398-10-15 - 15:49 پاسخ

فقت لکه سفدی وسیای