آیا میگرن چشمی باعث کوری می شود؟

atoosamirzavandi
میگرن چشمی از جمله بیماری هایی است که فرد بیمار را نگران از دست دادن بینایی خود می کند اما با مراجعه به پزشک و چکاب کامل می توان این ترس و نگرانی را به کلی از بین برد.

میگرن چشمی همان طور که از اسمش پیداست با تحت تاثیر قرار دادن قدرت بینایی همراه است و میزان و محدوده دید را دچار مشکل می کند. در این مقاله با علل و علائم میگرن چشمی و مشکلاتی که برای فرد بیمار ایجاد خواهد کرد آشنا خواهید شد.

میگرن چشمی چیست؟

در این نوع میگرن که اغلب در افراد مسن‌تر دیده می‌شود، فرد مبتلا ممکن است بدون داشتن سردرد علائم چشمی میگرن را داشته باشد. علائم بصری میگرن عبارتند از :
دیدن لکه سیاهرنگ که با خطوط زیگزاگ رنگی لرزان احاطه شده است.
تاریک شدن یک سمت میدان بینایی
تنگ شدن تدریجی میدان دید به مرکز بطوریکه فرد احساس می‌کند که بیرون را از داخل یک سوراخ کوچک تماشا می‌کند.
دوبینی گذرا

علائم میگرن چشمی

عمده ترین علایم میگرن چشمی شامل این موارد است:
مشکلات دید که شاید تنها یک چشم را درگیر کنند از جمله دیدن نقاط روشن، داشتن نقاط کور بیش از حد معمول، کوری چشم به طور موقت یا دائم
از دست دادن بینایی نیز عارضه‌ای است که بر اثر میگرن شبکیه به وجود می‌آید.
سردردهای طولانی مدت که حتی تا چند روز ممکن است ادامه پیدا کند و مشخصه این نوع سردرد عبارت است از:
یک طرف سر درد می‌کند.
درد ملایم یا بسیار شدیدی داشته باشد.
سردرد به شدت ضربان دار است.
انجام فعالیت جسمانی سبب تشدید آن می‌شود
از سایر علائم میگرن چشمی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
حساسیت غیرطبیعی به نور یا صدا
تهوع
استفراغ
مشخصه بارز و مهم‌ترین علامت این بیماری از دست دادن دید یکی از چشم‌هاست.
نوع معمولی میگرن که با نشانه‌های اولیه ظهور فلاش‌های نوری و افزایش نقاط کور در گستره دید، آغاز می‌شود بسیار شایع است و در حدود ۲۰% از افراد مبتلا به میگرن از این عارضه رنج می‌برند.

علل ایجاد میگرن چشمی

طبق نظر کارشناسان، عامل مشخصی جهت ایجاد میگرن شبکیه وجود ندارد؛ اما برخی از عواملی که ابتلا به این بیماری را تشدید می کنند عبارتند از:
گرفتگی در رگ های خونی شبکیه چشم(یک لایه ی ظریف در پشت چشم وجود دارد.)
تغییراتی که در سراسر سلول های عصبی شبکیه چشم ایجاد می شوند؛ و گسترش می یابند.
افرادی که به میگرن شبکیه مبتلا هستند؛ در معرض خطر از دست دادن بینایی اند. با گذشت زمان، هنوز مشخص نشده است که استفاده از داروهای ضد افسردگی و یا داروهای ضد تشنج می توانند در جلوگیری از ابتلای فرد به نابینایی دائمی موثر باشند یا خیر.

درمان میگرن

در بسیاری از مبتلایان به میگرن آنچه که بیشتر از سردرد و علائم چشمی باعث آزار فرد می‌شود ترس از وجود تومور مغزی یا ایجاد کوری دائمی است. در این افراد یک معاینه کامل پزشکی و اطمینان از اینکه بیماری خوش‌خیم است و هیچ عارضه دائمی ایجاد نمی‌کند تا حد زیادی باعث آسودگی فرد مبتلا می‌شود و حتی گاهی کاهش استرس ناشی از نگرانی باعث کم شدن شدت و فراوانی حملات میگرنی شده، به بهبود قابل توجه فرد می‌انجامد.
به علاوه در افراد میگرنی شناسایی عواملی که باعث شروع یا تشدید حمله میگرنی می شود و پرهیز از این عوامل (بی خوابی، خستگی، گرسنگی، استرس، بوی سیگار، بوی عطر، غذاهای خاص و غیره) می‌تواند باعث بهبود فرد مبتلا شود. همچنین انجام مرتب ورزهای سبک روزانه و پرهیز از ورزش‌های سنگین می‌تواند به کنترل میگرن کمک کند.
به هر حال در مواردی که سردرد میگرنی شدید است و فعالیت روزانه فرد را مختل می‌کند می‌توان با استفاده از مسکن های معمولی یا داروهای خاص سردرد را کنترل کرد. البته لازم به ذکر است که در صورتیکه حملات میگرن مکرراً اتفاق بیافتد و فرد ناچار باشد در هفته بیش از 2-3 بار از مسکن استفاده کند به داروی مسکن وابسته می‌شود و در صورت قطع مصرف دارو مجدداً دچار سردرد خواهد شد. در این افراد لازم است داروهای خاصی (تحت نظر پزشک) به طور مرتب مصرف شود تا فراوانی حملات میگرنی کاهش پیدا کند و فرد مجبور نباشد دائماً از داروهای مسکن استفاده کند.
منبع الودکتر
بیماری میگرن چشمی را می شناسید؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ