مورمور شدن و بی حسی دست و پا نشانه چیست؟

atoosamirzavandi
مورمور شدن و بی حسی دست و پا می تواند ناشی از مشکلات عصب دست و پا باشد.

بی حسی دست و پا از جمله مشکلاتی است که معمولا خانم ها از آن گله دارند و عوامل مختلفی می تواند مسبب آن باشد. در این مقاله توضیح خواهیم داد که مورمور شدن و بی حسی دست و پا نشانه چیست؟

رایج ترین نشانه های مور مور شدن دست و پا

احساس سوزن سوزن شدن یا گز گز
به خواب رفتن آن بخش خاص
گرم شدن یا سرد شدن پوست
بی حسی

حس خارش یا نوعی احساس سوزش
علل مور مور شدن و بی حسی دست ها

کمبود ویتامین

یکی ااز رایج ترین علل مور مور شدن دست و پا کمبود برخی ویتامین هاست، از جمله کمبود ویتامین B، B1، B6، B12 یا ویتامین E. علاوه بر کمبود این ویتامین ها، زیاده روی در مصرف ویتامین D و ویتامین B6 نیز منجر به مورمور شدن دست و پا می شود.

عفونت

عفونت هایی مانند هرپس، زوناو علائم فتق که گاهی نادیده می گیرید معمولا منجر به سرد ی گرم شدن پوست می شود و گاهی منجر به سوزن سوزن شدن پوست می شود.

صدمه دیدن

یک تصادف یا ورزش اشتباه مانند بلند کردن وزنه بیش از حد سنگین، منجر به فشرده شدن رگ ها می شود. علاوه بر آن فتق دیسک و استخوانی که از جای خود در رفته منجر به بروز این مشکل می شود.
بیشتر بدانید : علائم فتق که گاهی نادیده می گیرید

مصرف الکل

الکل برای سلامت خوب نیست، یکی از مشکلاتی که بر اثر مصرف بیش از حد الکل بروز می کند، آسیب دیدن عصب هاست، این شریط نوروپاتی الکلی نامیده می شود.

داروها و سموم

سموم محیطی، مانند سرب، آرسنیک و جیوه در سیستم بدن می تواند بر روی عملکرد عصب ها تاثیر بگذارد. علاوه بر این برخی داروها، مانند داروهای شیمی درمانی و برخی آنتی بیوتیک ها و آنتی ویروس ها بر روی سیستم داخلی بدن تاثیر می گذارد.

بیماری های سیستمی

بیماری های سیستمی مانند آسیب دیدن کبد، بیماری های خونی، بروز مشکل در تعادل هورمون ها و دیابت منجر به پارستزی یا مور مور شدن دست و پا می شوند.

نیش حشرات و گاز گرفتن حیوانات وحشی

که این مسئله منجر به بروز بیماری هایی از جمله بیماری لایم می شود.
سایر بیماری هایی که منجر به مور مور شدن می شوند، عبارتند از: سکته مغزی، دیابت نوع ۲و کم کاری تیروئید.
گاهی اوقات بیماران از خواب‌رفتگی و مورمور شدن شبانه می‌نالند و می‌گویند تا بالای بازوی‌شان تیر می‌کشد.
بله، چنین موردی که اشاره کردید اگر شست، انگشت سبابه و انگشت وسطی را درگیر ‌کند، یا اینکه فرد دچار ضعف عضلانی شود، مطرح‌کننده اختلالی موسوم به “نشانگان تونل مچ” است.

اختلال تونل مچ چطور بروز می‌کند؟

همان‌طور که می‌دانید داخل مچ انسان یک مسیر عبوری برای وترها و عصب مدیان وجود دارد. التهاب یا تورم بافت‌های داخل تونل می‌تواند عصب مدیان را تحت فشار قرار دهد.عصب مدیان مسوول حس لامسه در انگشت شست، انگشت اشاره، انگشت میانی و قسمتی از انگشت حلقه‌ای است. تحت فشار قرار گرفتن این عصب موجب تولید بی‌حسی و درد خاصی می‌شود که تحت عنوان “نشانگان تونل کارپال” شناخته می‌شود.بسیاری اوقات، این نشانگان در هر دو مچ دست پدید می‌آید.

چه عواملی ما را مستعد این اختلال می‌کند؟

اگر چه نشانگان تونل کارپال اغلب بدون علت خاصی اتفاق می افتد، اما تعدادی از عوامل می‌توانند شما را مستعد ابتلا به این بیماری کنند. این عوامل شامل التهاب مفصل، چاقی، سیگار کشیدن، بارداری و داشتن مشاغلی خاص است که دارای حرکات مکرر و قوی دست هستند؛ مثلا نشانگان تونل کارپال در افراد قالیباف، تایپیست، قصاب، پیانیست و مکانیک بیشتر است و به ندرت افرادی را که به طور تفریحی گلف، دوچرخه‌سواری یا قایق‌سواری انجام می‌دهند، نیز گرفتار ‌می سازد.
عامل اصلی بروز این مشکل، انجام فعالیت‌های تکراری و با نیروی زاید، در حالی که مچ دست خم است، می‌باشد. البته نشانگان تونل کارپال می‌تواند در بعضی اختلالات غدد درون‌ریز نظیر دیابت، اکرومگالی و ندرتا کم‌کاری تیرویید و آرتریت روماتویید نیز دیده شود.به طور کلی زنانی که به میانسالی نزدیک می‌شوند، بیشتر در معرض ابتلا به این اختلال قرار دارند.
منبع الودکتر
احساس کرخی در انگشتان پا

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ