این غذاها باعث تشدید آکنه می شوند

آکنه می تواند به هر دلیلی روی پوست شما ظاهر شد اما برخی غذاها تحریک کننده هستند.

به گزارش الودکتر: آکنه روی پوست مخصوصا روی پوست صورت می تواند اعتماد به نفس شما را کاهش دهد. خوب است با دلایل ایجاد ان و روش های مراقبت از آن بیشتر آشنا شوید. در ادامه برخی غذاها که ایجاد آکنه بر روی پوست را بیشتر تهدید می کند را به شما معرفی خواهیم کرد. آکنه با مجموعه مختلفی از داروها  و روش ها می تواند درمان شود مانند: مراقبت از پوست با رژیم مناسب، داروهای شیمیایی و لیزر پوست. در ادامه روشهای مناسب مراقبت از پوست را نیز یاد خواهید گرفت تا از شر جوش های سر سیاه، سفید و قرمز بر روی پوست خود خلاص شوید و پوست روشن دلخواهتان را داشته باشید.

رابطه غذا با آکنه

غذا به تنهایی باعث ایجاد آکنه نمی شود و یا حتی غذاهای سالم نیز به تنهایی نمی توانند از ایجاد آن جلوگیری کند. ژن شما، سبک زندگیتان و آنچه که در طول روز میخورید و تحت شرایط و وضعیت خاصی قرار میگیرید می تواند روی ایجاد آکنه تاثی گزار باشد. اما به هر حال بعضی غذاها آکنه را بدتر می کنند در حالی که بعضی برای جلوگیری از ایجاد انها نیز کمک کننده هستند.
تحقیقات مختلفی انجام شده است تا غذاهایی که برروی آکنه و ایجاد آن تاثیر گذار هستند را بیشتر بشناسیم که در ادامه به تعدادی از آنها اشاره می کنیم:

شیر

هرچقدر بیشتر شیر بخورید امکان جوش زدنتان بیشتر است مخصوصا شیری که خامه اش گرفته شده و چربی کمتری دارد. این می تواند به دلیل هورمون های گاو در دوران بارداری اش باشد که در نهایت روی شیر تاثیر می گذارد و ما آن را می خوریم. در حقیقت هرچه بیشتر شیر بخورید این هورمون ها بیشتر واردخون شما شده و در نتیجه آکنه بیشتری روی پوست شما ایجاد می شود.

شکر و برخی کربوهیدرات ها

اگر رژیم شما غذاها و نوشیدنی هایی باشد که شامل  جوش شیرین، نان سفید، برنج سفید و کیک شما به احتمال زیاد دچار آکنه هایی روی پوست خود می شوید.  شیرینی و کربوهیدرات ها در این غذاها به سرعت وارد خون شما می شوند که یعنی آنها شاخص گلیسمی – منظور شاخص قند خون می باشد- را افزایش می دهند. برای کاهش قند خون، بدن انسولین بیشتری تولید می کند که این تاثیر می گذارد بر روی دیگر هورمون هایی که می تواند چربی تولیدی را در پوست افزایش دهد و باعث آکنه در پوست شما شود.

شکلات

مطالعات بسیاری نشان می دهد که کسانی که شکلات بیشتری میخورند پوستشان تمایل بیشتری برای جوش زدن دارد. اما هنوز دلیل آن مشخص نیست. شکلات از موادی مانند : کاکائو تشکیل شده است که کاکائو دلیل جوش نیست. در یک مطالعه بررسی شد افرادی که 10 بار بیشتر کاکائو خوردند  جوش بیشتری نسبت به  افرادی که به طورمعمول کاکائو خوردند  نزدند. شکلات های تلخ با درصد شکر و شیر کمتر شاید بهترین انتخاب براب کسانی باشد که با خوردن کاکائو جوش می زنند.

غذاهایی با فیبر بالا

کسانی که مقدار زیادی فیبر را روزانه در رژیم غذایی خود قرار می دهند دربرابر آکنه مقاومتر هستند. اما دلیل واقغی ان مشخص نیست. دکترها فقط می دانند که فیبر بالا می تواند قندخون را کنترل کند که این مناسبترین راه برای دور کردنآکنه روی پوست است.
خوردن دانه های لوبیا، سیب، هویج و اوت میل(جوی دوسر) راحت ترین راه ها برای افزایش فیبر در بدن شما است.

سالمون

این ماهی سرشار از امگا3 است. این ویتامین التهاب را در بدن شما کاهش می دهد بنابراین برای جلوگیری از آکنه بسیار مفید هستند. همچنین امگا 3 در ساخت پروتئین به بدن شما کمک می کند.

آجیل

کسانی که آکنه دارند اغلب انتی اکسیدان کمتری نیز دارند مثل: ویتامین E و سلنیوم که بادم درختی و زمینی از ان بسیار دارند. این مواد غذایی سلول ها را در برابر اسیب و عفونت محافظت می کند. بنابراین هیچ ضرری ندارد که شما از آجیل ها روزانه استفاده کنید. اما دقت کنید که در طول روز تنها 24 عدد بادام درختی یا سه تا چهار عدد آجیل های دیگر را مصرف کنید.

صدف

صدف ها مقدار زیادی زینک و مواد مغذی دارند که برای پوست بسیار مهم هستند. در میان دیگر خوراکی ها ، صرف می تواند باکتری هایی که باعث ایجاد آکنه می شوند را از بین ببرند. همچنین می توانند به بدن کمک کنند تا از ساختن مواد شیمیایی که باعث ایجاد التهاب می شوند جلوگیری کند. مقدار زیاد زینک در بدن می تواند به سلامت پوست کمک شایانی کند. مقدار متوسط زینک روزانه برای افراد بزرگسال 40 میلی گرم در روز است و نباید بیشتر از آن مصرف شود.

جلبک دریایی

اگر سوشی میخورید باید بدانید که یک منبع خوبی از ید هست به دلیل استفاده از جلبک دریایی در پیچیدن رول های سوشی که غده تیروئید شما برای کارکرد مناسب به ان نیاز دارد. اما مقدار زیاد ید  ممکن است غده تیروئید را از کار بیندازد. افراد بزرگسال روزانه به 150 میکروگرم ید نیاز دارند که زنان باردار و شیرده به مقدار بیشتری نیاز دارند. اگر در رژیم غذایی خود تعادل را حفظ کنید نتایج بهتری را در  پوست خود مشاهده می کنید. در کنار سوشی از دیگر عذاها نیز می توانید ید را دریافت کنید همانند: ماهی، لبنیات و نمک یددار.

غذاهای پرچرب و سرخ کردنی چه تاثیری روی ایجاد آکنه خواهند داشت؟

این یک راز معمولی است اما خوردن غذاهای پرچرب نمیتواند دلیل ایجاد اکنه باشد یا دلیلی بر بدتر شدن آن باشد. اگر شما زمان زیادی را صرف پخت و پز کنید متوجه می شوید که پوست شما دچار مشکلات بیشتری دشه است چرا که در حین پخت و پز روغن به راحتی به پوست و موی شما جذب می شود.

چه موقع بهتر است برای درمان اکنه به دکتر مراجعه شود؟

شما به راحتی می توانید اکنه را در خانه کنترل کنید. بعضی آکنه ها بسیار جدی هستند و اگر شما با مراقبت های مختلف نتوانستید آنها را از روی پوست خود حذف کنید بهتر است به دکتر مراجعه کنید. به هر حال درمان سریعتر روی اعتماد به نفس شما تاثیر بسزایی خواهد گذاشت.

ماسک‌های طبیعی برای درمان جوش و آکنه

روش‌های ساده برای خلاص شدن از شر آکنه پشت

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ