بینی تان چه اطلاعات مهمی درباره سلامتی به شما می دهد؟

اعضای صورت مخصوصا بینی می تواند اطلاعات خوبی راجع به سلامتی ما بدهد.

به گزارش الودکتر: سلامتی خود را از طریق بینی و رنگ مخاط بینی خود به راحتی می توانیدتشخیص دهید. در ادامه درباره اطلاعاتی که بینی تان درباره سلامتی شما میدهد بیشتر خواهیم گفت

آب ریزش بینی نشانه سرما خوردگی

آب ریزش بینی یکی از نشانه هایی است که شما را از سرماخوردگی باخبر می کند. بقیه نشانه ها مانند: گلودرد و… با خوردن مایعات زیاد به آرامی از بین می روند.

آب ریزش بینی نشانه آنفولانزا

نشانه های انفولانزا معمولا به صورت سریع رخ می دهند و اغلب همراه با تب ولرز و درد بدن می باشد. اکثر مردم طی چند روز تا یک هفته بهبود می یابند اما درمان ضد ویروسی می تواند طی دو روز شما را بهتر کند اما این مورد می تواند برای برخی افراد مضر باشد مانند: زنان باردار، افراد بالای 65 سال، افراد مبتلا به آسم و بیماری های قلبی و دیابت.

خونریزی از بینی نشانه سینوس خشک

تنفس هوای خشک باعث می شود که بدن شما رطوبت را از سینوس های شما بگیرد و در نتیجه سینوس خشک می شود. خشک شدن سینوس باعث می شود باکتری ها با راحتی آن را خشک کنند و در نتیجه خونریزی بوجود آید. همیشه سعی کنید در خانه هوا را مرطوب نگه دارید.

خونریزی بینی نشانه حاملگی تلانژکتازیای هموراژیک

این اختلال ژنتیکی نادر می تواند رگ های خونی را تضعیف کند که باعث خونریزی از بینی می شود. ممکن است متوجه نقاط قرمز روی دست یا صورت خود بشوید و یا با بالش خونی خود مواجه شوید.این مشکلات می تواند باعث لحته شدن خون در ریه ها یا سکته مغزی شود. اگر متوجه این علائم شدید حتما با پزشک خود صحبت کنید.

دیگر دلایل خونریزی بینی

آلرژی، استفاده از رقیق کننده های خونی مانند آسپرین، اسپری بینی و… می تواند از دلایل خون دماغ شدن باشد که امر جدی نیست. اما اگر به بینی تان ضربه ای وارد شد و یا بر اثر خونریزی تا 30 دقیقه بند نیامد حتما به پزشک مراجعه کنید.

کاهش حس بویایی ناشی از پولیپ

پولیپ در بینی معمولا بی ضرر است تا اینکه آنقدر رشد کند که نتوانید بو ها را حس کنید. جراحی از جمله کارهایی است که برای حل این مشکل پیشنهاد می شود.

کاهش میزان بویایی ناشی از دیابت

قند خون بالا می تواند به اعصاب و رگ های خونی یا اندام هایی مانند حس بویایی اسیب برساند. به هر حال می تواند برخی غدد را از کار بیندازد پس حتما با پزشک در تماس باشید برای حل مشکلات بویایی خود.

کاهش حس بویایی نشانه الزایمر

کاهش حس بویایی می تواند نشانه بیماری های دیگری مانند: پارکینگسون، هانتینگون و یا بیماری های عصبی دیگری باشد. اگر متوجه بو نشدید بدون اینکه با دیگران در میان بگذارید بهتر است سریعا به پزشک مراجعه کنید.

حدس بوی اشتباه می تواند نشانه اختلالات مغزی باشد

ممکن است بویی را حس کنید که اصلا وجود ندارد و حس کنید که این عطر در بینی شما همیشه وجود دارد. این نشانه ها می تواند نشانه بیماری هایی مثل تومور مغزیف تشنج و یا بیماری پارکینگسون نیز باشد پس بهتر است به یرعت به پزشک مراجعه شود.
حدس بوی اشتباه می تواند نشانه عفونت سینوس ها باشد
عفونت های سینوسی می تواند ایجاد ناراحتی کند. معمولا طی یک هفته یا چند هفته به خودی خود می گذرد و پزشک معمولا پیشنهاد می دهد که با اب نمک شستشو بدهید.

قرمزی بینی بر اثر Rosacea

Rosacea وضعیتی است که در آن عروق خونی چهره بزرگ می شود و ظاهری متفاوت در گونه ها و بینی ایجاد می کند. این وضعیت سبب می شود که وسط صورت شما قرمز شود یعنی بینی شما به مرور قرمز می شود و با گذشت زمان مخصوصا در مردان حتی باعث می شود شکل بینی نیز تغییر کند.
اگر آب خروجی از بینی زرد باشد شاید نشانه عفونت باشد
دقیقا نمی توان  گفت رنگ زرد نشانه عفونت است. مخاط رنگی ممکن است نشانه یک ویروس و یا عفونت باکتریایی باشد و یا ممکن است به دلایل آلرژیایی نیز باشد. در این طور مواقع گلبول های سفید به داد شما می رسند و بهتر است شما نیز به پزشک مراجعه کنید. بعد از درمان باید رنگ مخاط بینی روشن شود.

مخاط قهوه ای رنگ نشانه آلودگی هواست

اگر کیفیت هوای منطقه ای که در آن زندگی می کنید پایین باشد مخاط بینی شما قهوه ای رنگ است. ایده خوب این است که در خانه بمانید و از ورزش کردن در خارج از خانه اجتناب کنید. در اینطور مواقع حتی استفاده از تنباکو می تواند مخاط بینی را تیره تر کند و خون را خشک کند.

مخاط سیاه نشانه عفونت قارچی

ممکن است در سیستم تنفسی شما قارچ رشد کند که نیاز به مراقبت جدی خواهید داشت یا شاید هم چیزی شبیه خاک، دود و یا خون خشک شده باشد اما به هر حال باید به پزشک مراجعه کنید.

مخاط سالم و پاک نشانه سلامتی شماست

اگر مخاط بینی شما هیچ رنگ خاصی نداشته باشد این نشانه سلامتی شماست البته تاحدی که مقدار مخاط نیز معمولی باشد اما اگر بیش از حد باشد معمولا نشانه آلرژی، آنفولانزا و یا سرما خوردگی است. به هر حال در این موارد نیز می توانید به داروخانه نیز مراجعه کنید ولی اگر کمی جدی تر بود حتما به پزشک مراجعه شود.

پیش بینی وضعیت سلامت آینده از روی تست بزاق

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ