دلایل خطرناکی که باعث می شوند همیشه احساس سرما کنید!

atoosamirzavandi
اگر همیشه احساس سرما در ناحیه دست و پای خود می کنید آن را جدی بگیرید شاید نشانه بیماری خاصی باشد.

احساس سرما مشکلی که بعضی از افراد بخصوص خانم ها حتی در فصول گرم سال از آن گلایه دارند. دلایل خطرناکی که باعث می شوند همیشه احساس سرما کنید را در این مقاله مطالعه کنید.

کم خونی

آیا همیشه احساس سرما می کنید؟ این مشکل ممکن است به علت کم خونی رخ دهد. کم خونی یعنی گلبول های قرمز خون، کمتر از حد معمول است در نتیجه اکسیژن کمتری به سلول ها و مغز خواهد رسید. زیرا گلبول های قرمز مامور حمل اکسیژن و رساندن آن به اندام ها هستند. از علائم کم خونی: احساس خستگی، ضعف، سرگیجه و تنگی نفس می باشد.

بیماری های کلیوی

معمولا دیابت و فشار خون بالا موجب ایجاد بیماری های کلیوی می گردند. به دلیل عدم عملکرد درست کلیه ها ممکن است که سطح سموم خطرناک درون خون افزایش یابد و این امر باعث کاهش دمای بدن و دیگر مشکلات گردد. معمولا بیماری های کلیوی به کم خونی وابسته هستند و شخصی که دچار این نوع بیماری ها باشد با وجود گرمای هوا احساس سرما خواهد کرد.

دیابت نوع دوم

شخصی که از بیماری دیابت نوع دوم رنج می برد، مطمئنا دچار کم خونی، مشکلات کلیوی و گردش خون خواهد بود که همه این بیماری ها باعث احساس سرمای دائمی در فرد بیمار خواهند کرد. مشکلات عصبی ناشی از بیماری دیابت نیز دلیل دیگر ایجاد سرما است. پس میزان قند خون خود را با تغییر رژیم غذایی و داروها کنترل کنید.

گرفتگی عروق و شریان ها

هرگاه شریان ها دچار گرفتگی شوند، حرکت پاها و گاهی اوقات دست ها به دلیل عدم رسیدن خون به میزان کافی، سخت خواهد شد. اگر در یک پا احساس سرمای بیشتر به خصوص همراه با درد، مور مور شدن و خستگی کردید نشانه های این بیماری است وحتما به اورژانس مراجعه کنید. تغییر رژیم غذایی و انجام ورزش می تواند کمک کننده باشد اما گاهی پزشکان ممکن است که دارو و یا عمل جراحی را تجویز کنند.

آنفولانزا

آنفولانزا خود را با تاثیر ویروس ها بر تمام اندام های بدن از جمله بینی، گلو و شش ها نشان می دهد. تب شدید، سرمای سخت همراه با سردرد، گرفتگی ماهیچه، سرفه و ضعف از نشانه های آنفولانزا می باشد. بیماری آنفولانزا را باید جدی گرفت بخصوص شروع آن در کودکان و سالمندان. از واکسیناسیون سالانه برای در امان ماندن از این بیماری استفاده کنید.

گرفتگی اعصاب

یخ کردن پاها در هوای گرم نشانه این بیماری است. گرفتگی اعصاب از انگشتان پا شروع می شود و کم کم به سمت بالا (ران ها) پیشروی می کند. این بیماری زمانی شروع می شود که اعصاب توسط جراحت ها و یا عوارض دارویی دچار آسیب شوند. معمول ترین علت این بیماری، دیابت می باشد. ممکن است فرد در اثر بیماری هایی از قبیل عفونت، بیماری های کبد یا کلیوی، کمبود ویتامین ها و یا تماس با مواد سمی شیمایی دچار گرفتگی اعصاب گردد.

کمبود ویتامین B12

کمبود ویتامین B12 باعث ایجاد کم خونی می شود. کمبود ویتامین B12 را می توان با خوردن مواد غذایی از قیبل: مرغ، تخم مرغ و ماهی برطرف کرد. برخی حبوبات و دیگر غذاها حاوی ویتامین B12 نیز می باشند.
این نکته را به خاطر بسپارید که تمام ویتامین B12 مورد نیاز بدن شما با خوردن غذاهای حاوی ویتامین B12 تامین نخواهد شد. وجود بعضی از بیماری ها و یا تداخل دارویی از جذب این ویتامین توسط بدن جلوگیری می کند.

کمبود آهن

در صورتی که بدن به اندازه کافی آهن دریافت نکند فرد دچار کم خونی خواهد شد که همین امر باعث احساس سرما در شخص می شود. از علل کمبود آهن: خونریزی، سوءتغذیه و عدم جذب این ماده معدنی توسط بدن است. از منابع خوب آهن گوشت قرمز، ماکیان و ماهی می باشد. آهن در منابع غیر گوشتی نیز یافت می شود از جمله: حبوبات، سویا، سبزیجات، نخود فرنگی و جوانه نخود.

داروها

عوارض جوانبی بعضی از دارو ها ایجاد سرما در فرد بیمار می باشد. به عنوان مثال داروی Beta-blockers برای آرامش بیماران قلبی تجویز می شود اما از عوارض جانبی آناحساس سرما در دست و پا، خستگی، تهوع و سرگیجه می باشد. اگر از این دارو استفاده می کنید حتما با پزشک خود مشورت کنید تا دارو را تغییر دهند و یا دوز کمتری را تجویز کنند.

نوشیدن الکل

نوشیدن الکل باعث انبساط عروق زیر پوست می گردد و گرمای بیشتری به سطح پوست منتقل می شود در نتیجه بلافاصله بعد از نوشیدن الکل گرمای زیادی احساس می شود. اما پس از مدتی به دلیل این که گرمای زیاد از درون به سطح بدن منتقل شده است دمای بدن به شدت کاهش می یابد. الکل بخشی از مغز که وظیفه تنظیم دمای بدن را به عهده دارد مختل می کند و باعث می شود که احساس سرمای سختی کنید که به این حالت هیپوترمی می گویند.

تیروئید پرکار

هرگاه غده تیروئید به میزان کافی هورمون های مورد نیاز را تولید نکند بیماری تیروئید پرکار به وجود می آید. این بیماری شما را نسبت به سرما حساس می کند. از نشانه های این بیماری خشکی پوست، درد مفاصل، یبوست و افزایش وزن می باشد.
منبع الو دکتر

چرا شما همیشه احساس سرما می کنید؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ