راهکارهای بی نظیر برای مراقبت از پوست های حساس

atoosamirzavandi
بعضی از افراد دارای پوست های حساسی هستند پس نیاز به مراقبت بیشتری دارند. اما با رعایت نکاتی که در این مقاله ذکر شده است می توان این حساسیت ها را به حداقل رساند.

پوست حساس انتخاب ها را برای ما محدود تر می کند. از نوع لباس گرفته تا محل زندگی و نوع ورزشی که انجام می دهیم. اما با آگاهی از نحوه ی برخورد با این حساسیت ها می توان بیشتر از زندگی لذت برد. در این مقالهراهکارهایی برای مراقبت از پوست های حساس پیشنهاد شده است.

مواد شیمیایی

برای جلوگیری از تاثیر مواد شیمایی که باعث ایجاد اگزما و خارش پوست می شوند و همچنین شاداب نگه داشتن پوست:
•    هنگام نظافت از دستکش های نخی استفاده کنید.
•    از خوشبو کننده های هوا، عطر و شمع های معطر استفاده نکنید.
•    در معرض دود قرار نگیرید. (اگر اعتیاد به سیگار دارید اکنون بهترین زمان برای ترک این عادت بد است.)

آب گرم

با آب خنک یا ولرم دوش بگیرید و دستان خود را بشویید زیرا آب ولرم باعث آرامش پوست می شود. بعد از استحمام وقتی که هنوز پوست دارای رطوبت است لایه ی ضخیمی از لوسیون را به آرامی روی پوست خود بمالید. حتما برچسب لوسیون خود را بررسی کنید. اگر به پارچه پشمی حساسیت داشته باشید لانولین (lanolin) موجود در لوسیون پوست شما را تحریک خواهد کرد در غیر این صورت برای پوست ضرری ندارد.

نور خورشید، تعرق و ضد آفتاب

ممکن است با این که در معرض نور خورشید نیستید باز هم پوستتان عرق کند. برای بر طرف شدن این مشکل حتما سعی کنید که در سایه قرار بگیرید. همیشه از ضد آفتاب استفاده کنید. اگر پوستتان به ضد آفتاب ها حساس است تاثیر اشعه های مضر را به کمک ترکیبات معدنی زینک اکساید یا تیتانیوم دی اکساید خنثی کنید. ضد آفتاب هایی که برای پوست صورت مورد استفاده قرار می گیرند می توانند تا حدودی از بدن در برابر نور خورشید حفاظت کنند.

بعضی از لباس ها

شلوار و لباس های کتانی، پشمی و تولید شده از مو شاید لباس های مورد علاقه شما باشد اما نسبت به آن ها حساسیت داشته باشید. مواد مصنوعی مثل پلی استر، نایلون و ریون باعث تعرق می شوند. لباس ها را قبل از استفاده بشویید، تا از شر آسیب مواد شیمیایی، رنگ و مواد ضد چروک که برای نگه داری از لباس ها در مغازه استفاده می کنند در امان بمانید. اگر مواد شیمیایی برای شما مضر است بسته های نایلونی لباس را باز کرده و به مدت 24 ساعت آن را در هوای آزاد قرار دهید.

سفید کننده ها، صابون و شامپو

از شوینده های ملایم برای شستشوی بدن و لباس ها استفاده کنید. از پودرهای رختشویی که مخصوص پوست های حساس می باشد استفاده نمایید و فقط به همان میزان که روی بسته بندی درج شده استفاده کنید. از نرم کننده ها و خشک کننده های معطر تا حد امکان استفاده نکنید. از شوینده های غیر صابونی که ملایم و بدون بوی تند هستند استفاده کنید همچنین شامپو هایی را انتخاب کنید که دارای pH طبیعی و بدون عطر می باشند.

استرس

اگر فردی استرسی هستید ورزش هایی مثل یوگا، مدیتیشن و تنفس عمیق را امتحان کنید. استرس این قابلیت را دارد که تاثیرات منفی بسیاری بر روی پوست بگذارد حتی بدتر از تاثیراتی که بیماری اگزما بر پوست می گذارد. چگونه؟ وقتی شما دارای استرس و تنش می باشید هورمون های استرس ایجاد التهاب بر روی پوست می کنند. حتی استرس های فیزیکی مثل زمانی که در آستانه سرما خوردگی هستید می تواند به پوست شما آسیب بزند. بنابراین بیشتر مراقب بدن خود باشید و خوب خوابیدن را تبدیل به یک عادت در خود کنید.

حساسیت غذایی

بعضی از تحقیقات نشان داده اند که خوراکی هایی از قبیل بادام زمینی، شیر، گندم، ماهی تخم مرغ و سبوس می توانند در کودکان ایجاد حساسیت کنند. اما تنها به دلیل این که این مواد غذایی حساسیت زا هستند، آن ها را از رژیم غذایی فرزندتان حذف نکنید و قبل از آن حتما با یک متخصص تغذیه مشورت کنید.

هوای خشک

آیا در زمستان بیشتر احساس می کنید که پوستتان خشک شده است؟ بخاری هوای خانه را گرم می کند اما رطوبت آن را از بین می برد. پس باید به طور مداوم پوست خود را مرطوب نگه دارید. اگر در آب و هوای خشک زندگی می کنید از رطوبت دهنده ها استفاده کنید اما آن را حداقل یک بار در هفته تمیز کنید زیرا قارچ ها در مکان های مرطوب به راحتی رشد می کنند و این مشکل می تواند اگزما را بدتر کند.

ورزش کردن و تعرق

ورزش کردن بیرون از منزل می تواند به کاهش استرس کمک کند اما عرق کردن هنگام ورزش برای پوست مضر است. اگر حین ورزش کردن احساس گرما می کنید از کار کردن دست نکشید، آب بیشتری بنوشید و از تعداد لباس های خود کم کنید. برای جلوگیری از تعرق حین ورزش می توانید در ساعاتی از روز که هوا خنک تر است ورزش کنید. به خاطر داشته باشید که کم کم تعرق را متوقف کنید. شنا می تواند به شما کمک کند اما حتما بعد از استخر دوش بگیرید و از مرطوب کننده استفاده کنید زیرا کلر می تواند ایجاد حساسیت در پوست کند.

بزاق کودک

برای جلوگیری از ایجاد اگزما بر روی گونه، چانه، گردن و اطراف دهان کودک حتما قبل از غذا خوردن و یا خوابیدن لایه ای ضخیم از مرطوب کننده کودک روی نواحی ذکر شده بمالید.
منبع الودکتر

خواص گلاب برای پوست

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ