چگونه کلسترول بالا را درمان کنیم؟

mahdie.mohtashami
برای اینکه بدانید چگونه می‌توانید کلسترول خون خود را درمان کنید؟ چربی خوب و چربی بد چیست بهتر است با تیم الودکتر همراه شوید.

چگونه کلسترول بالا درمان می شود؟

یکی از هدف‌های اصلی در درمان کلسترول بالا باعث کاهش سطح LDL و کاهش خطر ابتلا به بیماری قلبی عروقی می شود. برای کاهش کلسترول یک رژیم غذایی سالم، ورزش منظم و کنترل وزن را در برنامه خود داشته باشید. برخی از افراد ممکن است نیاز به مصرف داروهایی برای کاهش کلسترول خود باشند.

پزشکان هدف کاهش LDL را بر اساس تعداد عوامل خطر برای بیماری قلبی تعیین می کنند. بر اساس میزان خطر پزشک شما میزان شدت کاهش LDL را که نیاز دارید تعیین می کند و دارو را طبق آن تجویز می کند.

کارشناسان توصیه‌های زیر را برای کاهش کلسترول پیشنهاد می‌کنند:

رژیم سالم غذایی داشته باشید و به آن بچسبید! رژیم غذایی سالم خود را تحمل کنید. با کاهش مصرف چربی های اشباع و ترانس می‌توانید تا حد زیادی میزان کلسترول خود را تنظیم کنید. سایر تغییرات دیگر در رژیم غذایی از جمله افزایش مصرف میوجات، سبزیجات و غلات. برای داشتن یک برنامه غذایی مناسب بهتر است از یک مشاور تغذیه و پزشک خود مشورت بگیرید.

اگرشاخص بدنی 30 یا بیشتر داشتید در خطر ابتلا به بالا بودن کلسترول هستید. دور کمر خود را تماشا کنید می‌تواند نشانه خوبی برای شما باشد. برای مردان اندازه دور کمر از 102 سانتی‌متر یا بیشتر نشانه در معرض خطر بالا بودن می‌باشد. همچنین در خانم‌ها دور کمر 89 سانتی‌متر یا بیشتر نشانه خطر است.

فعال بمانید! ورزش دارای دو اثر بر روی کلسترول خون شما است: سطح HDL(خوب) کلسترول را افزایش می‌دهد و همچنین باعث افزایش مقدار LDL (بد) کلسترول بدست می آید که موجب ایجاد پلاک در دیواره های شریانی شما می شود. برای کمک به نگه‌داشتن سطح کلسترول بالای بدن سعی کنید روزانه 30 دقیقه تمرین‌های هوازی داشته باشید ورزش‌های روزانه و منظم به راحتی شما را به بهبودی هرچه بیشتر نزدیک می‌کنند. برای شروع از راه رفتن، دوچرخه سواری یا شنا می‌توانید آغاز کنید.

ترک سیگار! سیگار کشیدن یا مصرف دخانیات می‌تواند به دیواره‌های عروقی خونی شما صدمه وارد کند. سیگارکشیدن همچنین سبب کاهش سطح HDL می‌شود.

قند خون خود را کنترل کنید! اگر فردی دیابتی هستید، قند خون خود را کنترل کنید. قند خون بالا می‌تواند باعث ایجاد افزایش LDL و کاهش سطح HDL شود.

آیا شما جز افرادی هستید که احتیاج به درمان کلسترول خود دارید؟

اگر جز افرادی هستید که مبتلا به بیماری‌های قلبی عروقی و سکته مغزی هستید همچنین مبتلا به CVD هستید، احتیاج دارید که کلسترول بالای خود را درمان کنید. 

چه داروهایی برای درمان کلسترول بالا استفاده می‌شود؟

داروهای کاهش کلسترول عبارتند از:

استاتین ها

نیاسین

رزین های صفراوی

مشتقات اسید فیبریک

مهار کننده های جذب کلسترول

دارو برای کاهش کلسترول موثر است اما این نکته را درنظر داشته باشید در صورتی که همراه با رژیم غذایی سالم و برنامه ورزشی مناسبی باشد.

استاتین ها

استاتین ها تولید کلسترول در کبد را متوقف می کنند. آنها LDL، کلسترول بد و تری گلیسرید را کاهش میدهند و اثر کمی در بالا بردن HDL، کلسترول خوب دارند. این داروها اولین خط درمان برای اکثر افراد مبتلا به کلسترول بالا هستند. در استاتین ها از دست دادن حافظه، سردرگمی روحی، درد عضلانی، نوروپاتی، مسائل مربوط به کبد، قند خون بالا و دیابت نوع 2 عوارض جانبی احتمالی است. مهم است که به یاد داشته باشید که استاتین ها همچنین ممکن است با سایر داروهایی که شما مصرف می کنید ارتباط برقرار کنند.

نیاسین

نیاسین همان ویتامین B است. این ماده در غذاهای روزمره نیز یافت می شود، همچنین با دوزهای بالا به صورت تجویزی نیز موجود است. کلسترول LDL را کاهش می دهد و کلسترول HDL را افزایش می دهد. این داروها همچنین باعث کاهش تری گلیسیرید می شوند. عوارض جانبی اصلی آن عبارتست از استفراغ، خارش، سوزن شدن و سردرد، اما آسپرین می تواند بسیاری از این علائم را کاهش دهد. با این حال، ابتدا با پزشک خود صحبت کنید. نیاسین یا اسید نیکوتینیک، شامل نام تجاری Niacor، Niaspan یا Slo-niacin می باشد. مقدار نیاسین مصرفی باید طبق تجویز پزشک باشد. تحقیقات اخیر نشان می دهد که نیاسین ممکن است میزان کلسترول را بهبود بخشد، اما ممکن است برای پیشگیری از حملات قلبی مناسب نباشد. 

منبع: الودکتر

آیا داروهای کلسترول می تواند خطر ابتلا به سرطان پروستات را کاهش دهد؟

 آیا کیست تخمدان باعث بالارفتن کلسترول و تری گلیسرید می شود؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ