علائم عجیب و شایع تیروئید!

atoosamirzavandi
آیا بیماری تیروئید را می شناسید؟ با علائم و نشانه های خطرناک آن آشنا هستید؟ در این مقاله به بررسی بیماری های کم کاری و پرکاری تیروئید و نشانه های آن ها پرداخته ایم.

آیا روز به روز احساس خستگی در شما بیشتر می شود و انرژی شما را تحلیل می برد؟ آیا دچار کاهش قدرت حافظه، افزایش وزن، احساس سرما و ریزش مو شده اید؟ یا برعکس احساس گرما م تعرق بسیار می کنید یا به راحتی کنترل اعصاب خود را از دست می دهید؟ علت اصلی این مشکلات غده تیروئیدتان است.

غده تیروئید عملکرد بدن و مغز را به خوبی تنظیم می کند اما گاهی اوقات از وظیفه خود دست می کشد و ایجاد مشکلات فوق را می کند که بخصوص این اتفاق ها در خانم ها بیشتر دیده می شود. برای جلوگیری از مشکلات جدی که سلامتی را به خطر می اندازند نسبت به درمان درست و صحیح تیروئید اقدام کنید.

غده تیروئید چیست؟

تیروئید غده ای است به شکل پروانه که درست در جلو گردن قرار گرفته است. غده تیروئید هورمون های مورد نیاز برای کنترل سرعت متابولسیم بدن ( سیستمی که به بدن در استفاده از انرژی کمک می کند) را تولید می کند. بیماری تیروئید با اختلال در تولید هورمون ها می تواند سرعت متابولیسم بدن را کاهش یا افزایش دهد. کاهش یا افزایش سطح هورمون ها علائم و نشانه های بسیاری دارند که در ادامه این مقاله به آن ها اشاره خواهیم کرد.

افزایش یا کاهش وزن

تغییرات بدون دلیل وزن یکی از نشانه های رایج بیماری تیروئید می باشد. افزایش وزن نشانه کاهش سطح هورمون های تیروئید می باشد که به آن کم کاری تیروئید می گویند. در مقابل اگر تیروئید هورمون هایی بیشتر از نیاز بدن تولید کند باعث کاهش وزن می گردد که آن را پرکاری تیروئید می نامند. کم کاری تیروئید بسیار معمول تر است.

تورم در ناحیه گردن

تورم در ناحیه گردن یکی از نشانه هایی است که ممکن است با تیروئید اشتباه شود. تیروئید کم کار یا تیروئید پرکار می توانند باعث ایجاد گواتر کنند. گاهی اوقات تورم در ناحیه گردن نتیجه بیماری هایی از قبیل سرطان تیروئید یا ایجاد توده در کنار تیروئید است.

تغییرات در ضربان قلب

هورمون های تیروئید تقریبا بر تمام ارگان های بدن و همچنین بر سرعت تپش قلب تاثیر گذار هستند. افرادی که دچار بیماری کم کاری تیروئید می باشند شاید احساس کنند که ضربان قلبشان کم تر از حد معمول می باشد و برعکس افرادی که از پرکاری تیروئید رنج می برند سرعت تپش قلبشان بسیار بالا است. بیماری تیروئید می تواند موجب افزایش فشار خون، تپش قلب و دیگر بیماری های قلبی گردد.

تغییرات در سطح انرژی و روحیه افراد

بیماری تیروئید می تواند به طور قابل توجهی بر سطح انرژی و روحیه افراد تاثیر بگذارد. تیروئید کم کار موجب احساس خستگی، بی حالی و افسردگی در افراد می شود. پرکاری تیروئید باعث اضطراب، مشکلات خواب، بی حوصلگی و تحریک پذیری می گردد.

ریزش مو

ریزش مو یکی دیگر از نشانه های عدم تعادل هورمون های تیروئید می باشد. کم کاری و پرکاری تیروئید هر دو می توانند با عث ریزش مو شوند. در اکثر مواقع با درمان بیماری تیروئید مشکل ریزش مو حل خواهد شد.

احساس شدید گرما یا سرما

بیماری تیروئید تنظیم دمای بدن را دچار اختلال می کند. اشخاصی که کم کاری تیروئید دارند بیشتر از حد معمول احساس سرما می کنند. پرکاری تیروئید احساس متفاوت در فرد ایجاد می کنند و شخص حس گرگرفتگی و تعرق شدید دارد.

دیگر نشانه های کم کاری تیروئید

•    خشکی پوست و شکنندگی ناخن ها
•    خستگی یا سوزش دست ها
•    یبوست
•    دوره های غیر عادی قاعدگی

دیگر نشانه های پرکاری تیروئید

•    ضعف عضلانی و یا لرزش شدید دست
•    مشکلات دید
•    اسهال
•    دوران قاعدگی نامنظم

چه کسانی نیاز به معاینه پزشک دارند؟

اگر نشانه های تیروئید را در خود می بینید حتما به پزشک مراجعه کنید. افراد با نشانه های خطرناک تیروئید نیاز به انجام آزمایش دارند. کم کاری تیروئید معمولا در خانم های بالای 60 سال خود را نشان می دهد. پرکاری تیروئید در خانم ها رایج تر است همچنین کسانی که به لحاظ ارثی این بیماری را دارند باید بیشتر مراقب باشند.

بررسی تیروئید گردن در خانه

با قرار گرفتن در جلو آینه و بررسی گردن خود شاید بتوانید متوجه بزرگ شدن تیروئید شوید و سریع تر به پزشک مراجعه کنید. سرخود را به عقب متمایل کنید و مقداری آب بنوشید در حین قورت دادن آب حرکت سیب آدم را به دقت نگاه کنید. این حرکت را چند مرتبه تکرار کنید و اگر توده یا عضله ای مشاهده کردید حتما به پزشک مراجعه کنید.

درمان کم کاری تیروئید

اگر پزشک تشخیص داده است که شما بیماری کم کاری تیروئید دارید معمولا برای شما قرص های هورمون تیروئید را تجویز خواهند کرد که طی دو هفته به طور قابل توجهی بهبود در وضعیت بیماری شما مشاهده خواهد شد. درمان با دوره طولانی تر موجب افزایش انرژی، کاهش سطح کلسترل و کاهش وزن می گردد.

درمان بیماری پرکاری تیروئید

معمول ترین راه درمان در بزرگسالان استفاده از اشعه رادیواکتیو می باشد که با این روش غده تیروئید را در طول مدت 6تا 18 هفته از بین می برند. یا در روشی دیگر به کمک عمل جراحی غده را بر می دارند. اکثر بیماران باید هورمون های تیروئید را به صورت قرص مصرف کنند.
منبع الو دکتر
لاغری بیمارران مبتلا به کم کاری تیروئید

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ