جدیدترین و بهترین روش ترکیبی برای ترک سیگار

وابستگی به کشیدن سیگار یکی از مشکلات بزرگی است که امروزه بسیاری از افراد در گروه های مختلف سنی به آن دچا رهستند و در این میان کاهش این وابستگی و ترک سیگار یکی از دغدغه های مهمی است که ذهن محققان و کارشناسان را به خود درگیر کرده است. روشهای مختلفی برای ترک سیگار پیشنهاد شده است که در ادامه این مطلب با یکی از جدیدترین این روشها آشنا خواهید شد.

تاکنون روش های مختلفی برای ترک سیگار پیشنهاد شده است و بسیاری از افراد سیگاری که تصمیم به ترک سیگار داشته، از آنها بهره گرفته اند. ترک سیگار به خودی خود کاری بسیار دشوار است و نیاز به روش های موثرتر با طول درمانی کمتر دارد.

روش ترکیبی داروی چانتیکس و نیکوتین پچ برای ترک سیگار

تحقیقات نشان می دهد ترکیب دو روش ترک سیگار – داروی چانتیکس و نیکوتین پچ– شانس شما را برای ترک سیگار در مدت کوتاه، افزایش می دهد. دکتر کوگلنبرگ استاد دانشگاه استلنباش و بیمارستان آموزشی تایگربرگ در آفریقای جنوبی اظهار داشته: به نظر می رسد روش ترکیبی امن و مطمئن باشد اگرچه مطالعات بیشتری برای تایید این موضوع لازم است.

اگرچه هزینه ترک سیگار ترکیبی بیشتر از هزینه ی هرکدام از روش ها به طور جداگانه است اما بنابر بر گفته ی دکتر کوگلنبرگ: این داروها معمولا برای مدت طولانی استفاده نمی شوند و اگر فرد سیگاری موفق به ترک سیگار شود به طور کلی این روش هزینه های سلامتی را کاهش می دهد.

چانتیکس که معمولا با نام عمومی وارنیکلین شناخته می شود با تداخل در راه تحریک مغز توسط نیکوتین به افراد سیگاری کمک می کند. این دارو بر روی سلول های عصبی می نشینند تا نیاز دوپامینی آنها را کم کند. این دارو باعث می شود میل به سیگار کشیدن و در نتیجه احساس لذت از سیگار کاهش پیدا کند.

اداره ی غذا و دارو ایالات متحده در سال 2012 اعلام کرد که افرادی که چانتیکس مصرف می کنند در مقایسه با سایر افراد، احتمال خطر حمله ی قلبی و سکته مغزی در آنها بیشتر است. اما این افزایش خطر در برابر خطرات و مشکلاتی که با ترک نکردن سیگار ممکن است به وجود آید کمتر است.

نیکوتین پچ  باعث می شود نیکوتین کمتری از آنچه افراد سیگاری از طریق عناصر نیکوتین موجود در سیگار دریافت می کنند به بدن برسد. این به مهار کردن اشتیاق به مصرف نیکوتین کمک می کند و علائم ترک سیگار را کاهش می دهد. نیکوتین پچ دارای دوز کمی از نیکوتین است که توسط پوست جذب و وارد خون می شود.

در حالیکه این مطالعه نشان داد که روش ترکیبی از نیکوتین درمانی به طور جداگانه موثرتر است. هنوز هم بیش از یک سوم از گروه 400 نفره از شرکت کنندگان پس از 6 ماه از شروع فرآیند ترک، سیگار می کشند.

البته ترکیب روش های چانتیکس و نیکوتین پچ قبلا پیشنهاد شده بود اما روشن نبود که این روش می تواند موثر و امن باشد یا نه.

مطالعه بر روی روش ترکیبی ترگ سیگار در مجله ی انجمن پزشکی آمریکا منتشر شد و هزینه های آن توسط فیزر و مک نیل تامین شد.

محققان به صورت تصادفی، 446 نفر از افراد سیگاری که بیشترین آنها زن بودند انتخاب کردند و درمان به روش ترکیبی داروی چانتیکس و نیکوتین پچ را بر روی آنها انجام دادند. درمان به مدت 14 هفته ادامه یافت. 

در 12 هفته پس از شروع آزمایش ترک سیگار، 55 درصد از کسانی که هردو روش را در زمان معین و به طور پیوسته به کار بردند موفق به ترک شدند در حالیکه فقط 41 درصد از افرادی که تنها از یک شیوه ی درمان بهره مند بودند موفق به ترک سیگار شدند و پس از 6 ماه این تعداد به 49 درصد در برابر 33 درصد بود.

عوارض جانبی گروهی که هر دو درمان را دریافت کرده بودند شامل: تهوع، بی خوابی، واکنش های پوستی و یبوست و همچنین افسردگی در گروهی که از نیکوتین پچ به تنهایی بهره مند بودند، بود. اما محققان اظهار کردند که فقط واکنش های پوستی از لحاظ آماری معنادار است.

با توجه به گزارش شرکت فیزر، قیمت داروی چانتیکس بسته به نوع بیمه بین $1.53-$6.39 در روز و پچ های نیکوتین طبقه گفته موسسه ملی سرطان کمتر از 4 دلار در روز هستند. شرکت های بیمه اغلب داروهای ترک سیگار را پوشش می دهند.

دکتر کوگلنبرگ می گوید: مشخص نیست که چرا داروها زمانیکه با هم ترکیب می شوند بهتر کار می کنند، اما ممکن است چیزی در مورد چگونگی ترکیب آنها با هم وجود داشته باشد که بر عملکرد نیکوتین بر مغز تاثیر می گزارد.

دکتر مایکل سیگل، استاد گروه علوم سلامت و بهداشت جامعه در دانشگاه بوستون می گوید: مطالعه بر ترک سیگار به روش ترکیبی مهم است زیرا افراد سیگاری معمولا به روش نیکوتین تراپی یا داروی چانتیکس درمان می شوند نه به وسیله ی هردوی آنها به طور همزمان.

وی همچنین اظهار کرد که این مطالعات برخی از اولین اطلاعات در مورد قدرت اثربخشی ترکیب روش های چانتیکس و درمان جایگزینی نیکوتین را فراهم می کنند.

با این حال به طور عمده ترک سیگار حتی به کمک داروها هم کاری بسیار دشوار و سخت است و ما به داروهای موثرتری نیاز خواهیم داشت.  

دکتر سیگل در مورد تصمیم گیری برای ترکیب چانتیکس با پچ ها هشدار داد که این تصمیم تنها بر پایه ی یک مطالعه است و این موضوع نیاز به تحقیقات بیشتری در آینده دارد. 

منبع: الو دکتر

درمان بسیار آسان برای ترک سیگار


چگونه میل به سیگار را مهار کنیم؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ