راه های بینظیر جلوگیری از مسمومیت غذایی

همه ی ما ممکن برای یک بار هم که شده به دچار مسمومیت غذایی شده باشیم. مسمومیت غذایی که ناشی از ورود باکتری ها و ویروس ها به بدن است تحت هر شرایطی سخت است. مسمومیت غذایی از ممکن است به دلایل مختلفی ایجاد شود و سلامت ما را تحت تاثیر قرار دهد. در ادامه این مطلب به نکاتی اشاره خواهیم کرد که در صورت عمل به آنها از بروز این مشکل جلوگیری خواهد شد.

مسمومیت غذایی یکی از مشکلات رایج است که همه ی ما به آن دچار شده ایم اما با رعایت نکات ساده می توان از آن جلوگیری کرد. برخی از مسمومیت های غذایی خفیف هستند و معمولا بدون درمان بهبود می یابند اما برخی دیگر بسیار شدید هستند و لازم است حتما به بیمارستان مراجعه کرد. به طور کلی یک سری دستورالعمل ها برای جلوگیری از ابتلا به مسمومیت های غذایی وجود دارند که با رعایت آنها می توان از ابتلا به این مشکل جلوگیری کرد.

به غذاها دقت کنید

مواد غذایی خامی که از حیوانات تهیه می شوند معمولا منبع بزرگ آلودگی هستند و باید هنگام دست زدن و آماده سازی آنها مراقب بود.
گوشت قرمز و مرغ: از خوردن این مواد غذایی به صورت خام و یا فاسد شده بپرهیزید.
خرگوش و ماهی: در انتخاب ماهی و خرگوش دقت کنید تا محصول با کیفیت را خریداری کنید و همچنین لازم است آنها را به خوبی بپزید تا دچار  مسمومیت غذایی نشوید.
تخم مرغ و لبنیات: لازم است شما به چند نکته خیلی مهم توجه نمایید تا مطمئن شوید که خانواده یتان زمانیکه مشغول لذت بردن از خوردن محصولات لبنی و تخم مرغ هستند، در سلامت کامل به سر می برند.
این نکات عبارتند از:

●شیر پاستوریزه بنوشید.
مواد غذایی پاستوریزه قبل از فروش، گرم می شوند تا همه ی باکتری های مضر آن از بین بروند.

●اجتناب از مصرف پنیرهای نرم مانند: فتا، بری، کامامبر، پنیرهای آبی رنگ، پنیر مکزیکی و سایر پنیرهای پاستوریزه. پنیرهای سفت، پنیرهای فرآوری شده و پنیر خامه ای بی خطر هستند.

●تاریخ انقضای تخم مرغ را قبل از خرید و آماده سازی آن بررسی کنید.

سبزیجات: سبزیجات مخصوصا شبدر و تربچه می توانند منبع مسمومیت غذایی باشند. دلیل این امر این است که جوانه زدن نیاز به دمای بالاتری دارد و این شرایط ایده آل برای رشد باکتری ها را فراهم می کند. اگر باردار هستید و یا سیستم ایمنی ضعیفی دارید از خوردن جوانه های خام بپرهیزید.

تمیز کردن و پخت و پز غذاها

اولین قدم در آماده ی سالم غذا، شستشوی مرتب دستها می باشد. پس از خرد کردن گوشت خام، مرغ، غذاهای دریایی و تخم مرغ، چاقو و تخته ی کار خود را با شوینده ی آنتی باکتریال و آب گرم بشویید. 
غذاهایی که خنک شده اند را در دمای اتاق قرار ندهید و آنها را داخل یخچال و فریزر نگه داری کنید. همچنین از گرم کردن چندباره ی غذاها بپرهیزید.
از یک دماسنج تمیز استفاده کنید که می تواند دمای داخلی غذاها را اندازه گیری کند. به این صورت مطمئن خواهید شد که گوشت قرمز، مرغ و سایر غذاها در طول مدت آماده سازی، به خوبی پخته شده اند.
در اینجا به دماهای لازم برای پختن چند نوع مواد غذایی آورده شده اند:

●دمای لازم برای پختن کباب و استیک ۱۴۵ درجه فارنهایت
●کل اجزای مرغ را در دمای ۱۶۵ درجه فارنهایت بپزید
●دمای لازم برای کباب گوشت گاو (همبرگر) ۱۶۰ درجه فارنهایت
●دمای لازم برای پختن بوقلمون و کباب ترکی ۱۶۵ درجه فارنهایت

فست فودها

اگرچه احتمال بروز بیماری از طریق مصرف فست فودها کم است اما بهتر است که خانم های باردار و یا کسانی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند از خوردن این نوع غذاها پرهیز کنند.
اگر در رستورانها برای شما گوشت و یا تخم مرغ آبدار سرو شود، آن را برای پختن بیشتر برگردانید با این کار از دچار شدن به مسمومیت غذایی جلوگیری می کنید.

سفر کردن

چه کسی از یک تعطیلات خوب لذت نمی برد؟

اما در مسافرت مخصوصا هنگام مسافرت به کشورهای در حال توسعه مراقب باشید. 
در اینجا به چند نکته برای جلوگیری از مسمومیت غذایی در مسافرت اشاره شده است:
●غذاهای داغ را مصرف کنید. گرما میکروب های موجود در مواد غذایی را از بین می برد. غذاهایی را مصرف کنید که از آن بخار بلند شود.
●از مواد غذایی بسته بندی شده و خشک استفاده کنید زیرا رطوبت زمینه ی مسمومیت مواد غذایی را فراهم می آورد. 
●از نوشیدنی هایی که درون بطری هستند و یا کنسرو ها و نوشیدنی های داغ استفاده کنید. نوشابه های گازدار انتخاب خوبی هستند زیرا حباب های آنها این اطمینان را به شما می دهند که بطری ها به خوبی پلمپ شده اند. 

سایر نکات عمومی:

بهتر است نوزادان از شیر مادر تغذیه کنند زیرا شیر مادر از بسیاری از مسمومیت های غذایی و مشکلات دیگر سلامتی جلوگیری می کند.
پس از دست زدن به حیوانات و پرندگان دست های خود را با آب و صابون بشویید
اگر شما به اسهال و استفراغ مبتلا هستید، برای دیگران مخصوصا نوزادان، سالمندان و افرادی که ضعیف هستند غذا آماده نکنید زیرا احتمال انتقال بیماری و عفونت به آنها زیاد است.

منبع: الو دکتر

این علائم یعنی مسموم شده اید!

چه تغذیه ایی بعد از مسمومیت غذایی داشته باشیم ؟

چه خوراکی‌هایی می‌توانند مسمومیت ایجاد کنند؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ