از انواع ضایعه های پوستی چه می دانید؟!

آیا با ضایعه های پوستی آشنا هستید؟ آیا می دانید آشنایی با ضایعه های پوستی در درمان آن ها به شما کمک می کند؟ در این مطلب با انواع ضایعه های پوستی آشنا شوید.

پوست و ضایعه های آن

پوست می تواند دچار ضایعه های متفاوتی شود که هرکدام دلیل و مشخصات معینی دارند.در ادامه این مطلب از الودکتر به بررسی انواع ضایعه های پوستی پرداخته شده است.

انواع ضایعه های پوستی

کلوید

اینضایعه پوستی نتیجه رشد بیش از حد پدیده ترمیم زخم است در واقع کلوید اسکاری است که از زخم به وجود می آید،کلوید ممکن است هفته ها بعد از بهبودی پوست شما رشد کند. معمولا در پوست تیره، کلوید ها می توانند در هر کجایی از پوست شکل بگیرند، اما اغلب در گوش ها، شانه، پشت، سینه یا گونه هابه وجود می آیند. آنها برای سلامتی مضر نیستند، بنابراین اگر شما را ناراحت نمی کنند، می توانید آنها را بدون درمان بگذارید. اما اگر یک کلویدی  بیش از حد بزرگ شود یا دارای یا خارش باشد، می بهتر است آن را درمان کنید. برای جلوگیری از بدتر شدن آنها، از دستکاری یا جراحی که لازم نیست اجتناب کنید.

تگ های پوستی

تگ پوستی

تگ های پوستی دارای  رشد کمی هستند.آنها معمولا در مکان هایی ایجاد می شوند که پوست شما با هم در تماس است، مانند :گردن، زیر بغل و کشاله ران. در بیشتر موارد جای نگرانی نیست. اما اگر آنها دردناک باشند، یا دچار خونریزی ، حتما به پزشک خود نشان دهید. او می تواند برای درمان آن ها ،آن را منجمد یا قطع کند و یا از جریان برق خفیف برای از بین بردن  آنها استفاده کند.

کیست های پوستی

کیست

این کیست های کوچک زیر پوست شما ایجاد می شوند. هنگامی که یک فولیکول مو یا غدد چربی مسدود شده یا آسیب دیده به وجود بیایند ، تجمع های کیستی آهسته رشد می یابند. اکثر کیست های پوستی خوش خیم (نه سرطانی) هستند و به درمان نیاز ندارند، مگر اینکه آنها مشکل ایجاد کنند، نشت کنند یا شما را ناراحت کنند. اما بهترین کار در زمانی که این کیست ها ایجاد می شوند ،این است که یک دکتر آنها را چک کند که اگر خطری بود درمان را شروع کنید، به خصوص اگر آنها قرمز، دردناک و یا متورم شوند.

کهیر

موارد زیادی وجود دارد که می تواند باعث بروز کهیر شود.. کهیر ها دارای اندازه های مختلف و متفاوتی هستند و ممکن است با هم ترکیب شده و بزرگتر شوند. اگر این کهیر ها دارای خارش و یا سوزش زیادی باشند، یک پارچه یا دوش خنک می تواند موقتا این مشکل را تسکین دهد. آنتی هیستامین یا استروئید نیز می تواند کمک کنند.

زگیل

زگیل ها می توانند روی دست ها، صورت، پاها، اندام ها و ناخن های شما ظاهر شوند. همه زگیل ها از طریق ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) ایجاد می شوند، بعضی از زگیل ها ،ممکن است با لمس ، به افراد دیگر یا منطقه جدیدی از پوست منتقل شوند. زگیل ممکن است به خودی خود از بی برود برود، اما درمان زگیل،از بین رفتن آن را سرعت می بخشد. برای رهایی از زگیل ها به یک پزشک مرتجعه کنید به خصوص برای زگیل هایی که درد، گسترش، خارش، سوزش، خونریزی دارند و یا روی صورت یا اندام های شما ظاهر می شود.

فولیکولیت

فولیکولیت

این واکنش پوستی  یک پاسخ التهابی به اصلاح است که در مردان شایع تر است.

فولیکولیت زمانی اتفاق می افتد که باکتری ها ، فولیکول مو خود را آلوده می کنند،که اغلب در گردن، ران، زیر بغل و یا باسن اتفاق می افتد. فولیکولیت باعث ایجاد ریزه های کوچک، قرمز و یا جوش های سر سفید و چرکی می شوند. برای درمان آن می توانید پوست را  با یک پارچه تمیز و صابون ضد باکتری شستشو دهید. همچنین می تواند قرص ها یا کرم های آنتی بیوتیک را زیر نظر پزشک خود مصرف کنید.

درماتوفیبروما

درامو

درماتوفیبروما یک ضایعه است که معمولا روی پاها و در رنگ های  قرمز مایل به قهوه ظاهر می شود. روشن نیست که چه چیزی باعث به وجود آمدن آنها می شود، اما ممکن است بعد از یک آسیب جزئی مانند یک نیش ،به درماتوفیبروما دچار شوید. معمولا این ضایعه های پوستی بی خطر هستند اما بهتر است با یک پزشک پوست در اینباره مشورت کنید.

تورم غدد لنفاوی

غدد کوچکی که در گردن، زیر بغل و یا کشاله ران، با  نام غدد لنفاوی وجود دارند، بخشی از سیستم ایمنی بدن شما است. تغییرات طولانی مدت در این غدد نیاز به بررسی دارند. این تغییرات، همراه با کاهش وزن، عرق شبانه، تب و یا خستگی، ممکن است نشانه های سرطان باشد و بهتر است حتما به یک پزشک متخصص مراجعه نمایید.

همانژیومها همانژیوم مویرگی

این لکه ها که معمولا به رنگ های  قرمزو یا قرمز روشن هستند و  روی پوست شما پدیدار می شوند ،معمولا بی ضرر هستند. گاها حساسیت دارویی نیز باعث بروز  این لکه ها می شود.اگر یکی از لکه دچار تغییر رنگ شد  و رنگ آن قهوه ای تیره یا سیاه گردید، با پزشک مشورت نمایید  تا مطمئن شوید که سرطان پوست نباشد. 

مول 

تقریبا تمام بزرگسالان دارای مول هستند – لکه های صاف یا برجسته. مول ها  رنگ های مختلفی دارند، اما اغلب قهوه ای یا سیاه هستند،معمولا مول ها خطرناک نیستند و نیاز به نگرانی ندارند. اما مول هایی که در اندازه، شکل یا رنگ تغییر می کنند می توانند نشان از سرطان پوست باشند اگر یک مول دارای یک شکل غیر معمول، لبه های ناهموار، رنگ های مختلف باشد، بزرگتر شود یا خونریزی کند، همچنین دارای  خارش، درد و یا پوسته پوسته شدن باشد باید حتما به پزشک مراجعه نمایید.

لیپوماس

لیپوما

اگر یک حالت برجسته ،گرد و یا موی متحرک زیر پوست خود دارید، ممکن است یک لیپوم باشد. این توده های نرم، و یا الاستیکی هستند. این مشکل پوستی معمولا بر روی گردن، شانه، پشت و یا بازوها ظاهر می شوند.. اکثر آنها بی ضرر هستند، اما اگر شما را اذیت می کند، پزشک می تواند با لیپوساکشن یا جراحی آن را درمان کند. اما توجه داشته باشید اگر اندازه آن بزرگ بود ممکن است سرطانی باشد و نیاز به تشخیص پزشک دارد.

منبع: الودکتر

فرمول پاکسازی پوست از لکه ها

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ