سرطان پروستات; درمان با تغذیه و ورزش

سرطان پروستات را می توان با تغذیه مناسب و فعالیت های ورزشی کنترل کرد و زندگی را ادامه داد. در ادامه بیشتر راجع به راهکارهای تغذیه ای و ورزشی خواهید خواند.

به گزارش الودکتر: عوارض جانبی درمان سرطان اغلب بدتر می شود اگر به مقدار کافی غذای مناسب نخورید. غذاهایی با مواد مغذی بیشتر و بهتر به شما کمک می کند که انرژی بیشتری داشته باشید. در ادامه راهکارهای خوبی برای بهتر کردن رژیم غذایی بیماران مبتلا به سرطان ارائه می شود.

نشانه های سرطان پروستات

از علائم هشدار دهنده سرطان پروستات می توان به موارد زیر اشاره کرد:
–    نیاز مکرر به دفع ادرار در طول شب
–    مشکل شروع و یا حتی توقف ادرار
–    جریان ضعیف ادرار
–    ازبین رفتن جریان ادرار هنگام سرفه یا خنده
–    ناتوانی در دفع ادرار به حالت ایستاده
–    احساس درد یا سوزش در هنگام انزال و یا دفع ادرار
–    وجود خون در ادرار و یا مایع منی
توجه: اینها به خودی خود علائم سرطان نیستند، در واقع این علائم با رشد سرطان پروستات در بدن ظاهر می شوند. اینها می توانند علائم یک پروستات بزرگ، غده سرطانی و یا حتی یک عفونت ادراری باشند.

نشانه های یک سرطان پروستات پیشرفته

–    گرفتگی یا درد عمیق در قسمت لگن، کمر یا قسمت هایی از ران(دردهای استخوانی در این مناطق)
–    از دست دادن وزن، اشتها
–    خستگی و تهوع
–    ضعف در اندام تحتانی اعلب همراه با یبوست

اگر این موارد را مشاهده کردید با پزشک خود تماس بگیرید:

–    در دفع ادرار مشکل پیدا کردید و یا با درد و سوزش همراه باشد در این حالت پزشک غده پروستات را اندازه گیری می کند تا متوجه شود التهاب یا بزرگی ان شود.
–    اگر در قسمت کمر یا لگن خود و یا حتی در استخوان های خود احساس درد مزمن داشته اید نیز با پزشک خود تماس بگیرید زیرا درد در این نواحی می تواند ناشی از گسترش سرطان پروستات باشد.
–    از دست دادن ناگهانی وزن
–    ایجاد تورم در پاها

تغذیه صحیح برای مبتلایان به سرطان پروستات

مقدار نیازکالری روزانه تان را بشناسید. این مقدار کالری به مشخصات هر فرد بستگی دارد مثلا به : وزن، قد، عوارض جانبی و نوع درمان هر فرد. مقدار کالری تخمین زده شده برای هر فرد مبتلا به سرطان 15 کالری به ازای هر نیم کیلوگرم وزن است البته اگر وزنتان ثابت باشد و تغییری نکند و اگر وزن از دست می دهید باید هر روز 500 کالری به رژیم غذاییتان اضافه کنید. برای مثال فردی که 68 کیلوگرم وزن دارد باید روزانه 2250 کالری دریافت کند تا وزن خود را ثابت نگه دارد.

پروتئین

مقدار زیادی پروتئین دریافت کنید. پروتئین آسیب های وارد بر بافت های بدن را ترمیم می کند و دوباره می سازد. پیشنهاد می شود مقدار 0.36 گرم پروتئین به ازای هر نیم کیلوگرم وزن دریافت شود، یعنی فردی که 68 کیلوگرم وزن دارد بهتر است روزانه 54 گرم پروتئین مصرف کند. بهترین منبع پروتئین لبنیات، گوشت قرمز، ماهی و گوشت مرغ است. همچنین از مصرف تخم مرغ و حبوبات نیز غافل نشوید که سرشار از پروتئین هستند. سرطان به بدن استری و تنش بسیاری وارد می کند در نتیجه شما در طول درمان به پروتئین بیشتری احتیاج دارید.

ویتامین

مطمین باشید که مقدار ویتامین دریافتی روزانه تان کافی است. معمولا پیشنهاد می شود از منابع ویتامین خوب استفاده کنید از مولتی ویتامین ها غافل نشوید که 100% مقدار ویتامین روزانه تان را فراهم می کنند. حتما با یک متخصص تغذیه در تماس باشید. یک متخصص تغذیه می تواند پیشنهادات سازنده و خوبی را برای مشکلات غذایی شما داشته باشد مشکلاتی از قبیل: مشکل بلع، تغییرات مزه غذاها و یا احساس سیرشدگی زودرس.
متخصص تغذیه همچنین می تواند راهکارهایی را برای به حداکثر رساندن کالری روزانه تان شامل پروتئین زیاد در مقادیر کمتری از مواد غذایی در اختیارتان قرار دهد. (مانند: شیر خشک،نوشیدنی های فوری برای صبحانه، مکمل های غذایی و..)

توجه کنید که ویتامین ها کالری روزانه تان را فراهم نمی کنند و جایگزین غذا نمی شوند.

ورزش های مناسب برای سرطان پروستات

کاهش فعالیت های ورزشی برای بیماران مبتلا به سرطان پروستات در این دوران می تواند بیشتر باعث خستگی و کمبود انرژی بیمار شود بنابراین لازم و ضروری است که ورزش را به طور منظم ادامه دهید تا انرژی خود را افزایش دهید.
این نکات را برای انجام فعالیت های ورزشی خود در نظر داشته باشید:
–    قبل از شروع برنامه ورزشی با پزشک خود مشورت کنید.
–    یک برنامه ورزشی مناسب باید به آرامی شروع شود تا به شما اجازه دهد با برنامه و فعالیت های روزانه منطبق شوید.
–    به طور منظم ورزش کنید مثلا سه روز در هفته.
–    اگر به درستی ورزش کنید هیچ وقت دچار درد و خستگی و یا گرفتگی عضلات نمی شوید پس اگر دچار چنین مشکلاتی شدید حتما با پزشک مشورت کنید چرا که این علائم نشان می دهند شما حرکات ورزشی را به درستی انجام نمی دهید و یا فعالیت های انتخاب شده مناسب شما نیستند.

اکثر تمرین های ورزشی بی خطر هستند البته تا زمانی که آنها را به درستی انجام دهید. فعالیت های ورزشی امن و بی خطر مانند:
–    شنا
–    پیاده روی سریع
–    دوچرخه ثابت
–    انجام حرکات ایروبیک زیر نظر مربی
این فعالیت ها کمترین ریسک آسیب به بدن را به همراه دارند و برای بدن مفید هستند.

منبع: الودکتر

درمان سرطان پروستات با ترکیب گیاهی ساده‌ + دستور تهیه

سه مشکل شایع پروستات

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ