بهترین غذاها برای تقویت موها

mahdie.mohtashami
برای اینکه بتوانید موهای پرپشت و براق داشته باشید باید رژیم غذایی خود را تحت کنترل قرار دهید. با تیم الودکتر همراه باشید تا به شما مواد مغذی مناسب مو را معرفی کنیم.

مواد غذایی مناسب برای مو

ماهی

ماهی های مانند سالمون(ماهی‌های آزاد) و ساردین‌ها که دارای اسیدهای چرب امگا 3 زیادی می‌باشند را در رژیم غذایی خود قرار دهید. بدن شما به خودی خود نمی‌تواند این چربی های سالم را ایجاد کند، بنابراین شما باید آن‌ها را از غذا یا مکمل‌های غذایی دریافت کنید.اسیدهای چرب امگا 3 از بدن شما در برابر بیماری‌ها محافظت می‌کند همچنین بدن شما برای رشد موهای خود به این نوع اسید چرب احتیاج دارد تا بتواند موهایی پر و براق برای شما به ارمغن بیاورد.

ماست

با ماست می‌توانید رشد کنید. ماست از پروتئین پر است و می‌تواند ساختمان بدن شما را قوی کند. ماست دارای ویتامین B5 است که باعث ایجاد افزایش جریان خون در بدن شما می‌شود و به رشد مو و طراوت پوست‌های شما کمک می‌کند. این ویتامین همچنین به جلوگیری از ریزش مو به شما کمک می‌کند.

اسفناج

مانند بسیاری از سبزیجات با برگ‌های تیره، اسفناج پر از مواد مغذی شگفت انگیز می‌باشد. اسفناج حاوی ویتامین A، آهن، بتاکاروتن، فولات و ویتامین C است. مواد گفته شده در اسفناج به شما برای داشتن پوست و موی سالم کمک می‌کند. این مواد موهای شما را مرطوب نگه می‌دارد تا شکسته نشوند.

غلات‌های صبحانه غنی شده با آهن

دریافت نکردن آهن  به مقدار مورد نیاز بدنتان می‌تواند باعث ریزش مو شود. شما می‌توانید آهن مورد نیاز بدنتان را در غلات، دانه ها و پاستاها، سویا و عدس تامین کنید. همچنین می‌توانید آهن مورد نیاز را در گوشت گاو و گوشت گوسفند بیابید. در جگرسیاه گوسفند و گاو نیز مقدار زیادی آهن نهفته است.

پروتئین

هنگامی که بدن شما پروتئین کافی را نداشته باشد، رشد مو متوقف می‌شود و موهای قدیمی‌تر سقوط می‎کنند و دچار ریزش مو می‌شوید. برای گرفتن پروتئین از گوشت گزینه‌هایی مانند گوشت مرغ یا بوقلمون را جایگزین گوشت گاو و گوسفند کنید.

دارچین

این ادویه اعجاز انگیز را بر روی بلغور، جو دوسر، نان تست و قهوه خود بپاشید. دارچین کمک می‌کند تا خون شما به جریان بیفتد. دارچین همچنین باعث می‌شود اکسیژن و مواد مغذی را به فولیکول‌های مو وارد کند.

تخم مرغ
وقتی که تخم مرغ می‌خورید، پروتئین و آهن شما تامین می‌شود. تخم مرغ غنی از ویتامین B  به نام بیوتین می‌باشد که به رشد مو کمک می‌کند. عدم داشتن کافی از این ویتامین می‌تواند منجر به ریزش مو شود. بیوتین همچنین باعث تقویت ناخن‌های شکننده می‌شود. 

منابع غنی گروه ویتامین B

فولات: آووکادو، مارچوبه، آرتیشو، چغندر، پرتقال، بروکلی، بروکسل، جوانه ها، اسفناج، نخود فرنگی، سویا، نخود، عدس و بوقلمون

بیوتین: گل کلم، هویج، موز، غلات، مخمر، آرد سویا، جگر و ماهی سالمون

b ۶ : پوست سیب زمینی سفید، نخود، موز، عدس، گوشت گاو، مرغ و ماهی سالمون

b ۱۲ : گوشت گاو، گوشت گوسفند، جگر، زرده تخم مرغ و پنیر

مس و روی

هر دوی این مواد معدنی برای سلامت مو ضروری هستند. بدن ما به فلز روی برای رشد و ترمیم بافت ها نیاز دارد و مو هم از این قاعده مستثنا نیست. کمبود روی موجب رشد کم، ریزش موها و شوره سر می شود. مس جزئی از ملانین است که رنگدانه های پوست و مو از آن ساخته می شوند. کمبود مس موجب سفید شدن موها می شود. روی و مس برای جذب شدن در حین هضم غذا با هم رقابت می کنند و باید هر ۲ با هم مصرف شوند تا میزان مواد معدنی بدن متعادل شود.

موادغذایی غنی از روی : پروتئین های حیوانی، بادام زمینی، تخم کدو، نخود و گندم

مواد غذایی غنی از مس : جگر، آرتیشو، آووکادو، موز، سیر، حبوبات، قارچ، مغز ها، دانه ها، سیب زمینی، آلو

ویتامین دی

کمبود ویتامین موجب ریزش مو و طاسی می‌شود ویتامین دی به ایجاد فولکول های جدید کمک می‌کند. فولیوکل‌ها سوراخ های ریزی در پوست سر هستند که موهای جدید در آنجا رشد می‌کنند. بیشتر افراد به اندازه کافی ویتامین دی دریافت نمی‌کنند و باید مصرف آن را بیشتر کنیم. بدن شما در معرض نور مستقیم خورشید، ویتامین دی تولید می‌کند. منابع خوب ویتامین دی شامل ماهی‌های چرب، روغن کبدماهی، برخی قارچ‌ها و غذاهای غنی می‌شود.

آیا باید مکمل‌ تقویتی برای موهایمان مصرف کنیم؟

غذا، بهترین منبع ویتامین‌های ضروری برای رشد مو است. اما اگر از طریق تغذیه نمی‌توانید میزان لازم را تامین کنید، مکمل‌ها می‌توانند مفید باشند. یادتان باشد که مصرق بیش از حد مجاز ویتامین‌ها و مواد معدنی اگر لازم نداشته باشید، مضر است. بنابراین با پزشک مشورت کنید تا او مشخص کند که کمبودی دارید یا خیر. در نهایت بهترین شیوه برای تامین مواد مغذی لازم، تغذیه‌ی متعادل از منابع سالم و طبیعی است.

مواد مغذی لازم برای جلوگیری از ریزش مو و طاسی

۶ ماده‌ی مغذی ضرروی برای جلوگیری از ریزش مو و طاسی

تقویت ریشه مو با این مواد غذایی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ