تکنیک‌های ساده برای بهتر خوابیدن

mahdie.mohtashami
اگر شما جز آن دسته از افراد هستید که به دنبال داشتن خوابی با کیفیت بالا هستید به شما پیشنهاد می‌کنیم تا در خواندن این مقاله با ما همراه باشید.

نکاتی کلیدی برای آرم کردن ذهن فعال قبل از خواب

اگر احساس خواب آلودگی نمی‌کنید به رختخواب نروید

در حالی که ایده‌ی بسیار عالی می‌باشد که هرشب سر یک ساعت مشخص به رختخواب بروید اما اگر مغز شما پیغام می‌دهد که آماده خواب نیست بهتر است که به رختخواب نروید. تا زمانی که احساس خواب آلودگی می‌کنید سعی کنید در حالت آرامش باشید، به عنوان مثال حمام آب گرم بگیرید یا در صندلی راحتی نشسته و به موسیقی آرامی گوش دهید. شما با این کار زمان کمتری را در رختخواب می‌گذرانید اما زمان بیشتری را درخواب خواهید گذراند.

پرداخت قبض‌های خود را به تعویق بیندازید

فکرهای استرس‌زا زندگی، کار و امور مالی می‌تواند ذهن شما را تا ساعت‌ها به خود مشغول کند. فردا وقت دارید تا به ایمیل‌هایتان پاسخ دهید و صورت حساب‌های خود را بپردازید. تا آنجا که می‌توانید آخر شب‌ها از دیدن اخبار، فیلم‌های ترسناک و اکشن بپرهیزید. قبل از خواب از دنیای مجازی بیرون بیاید. اینکه تا آخرین لحظه درگیر رسانه های اجتماعی و اخبار هستید باعث می‌شود به سختی بتوانید ذهن خود را کنترل کنید و دیرتر برای استراحت کردن آماده شوید.

لیست کارهای ضروری را بنویسید

انواع پروژه‌های کاری ناتمام، تماس‌های ضروری روز بعد، رسیدگی به کار بچه ها را لیست مهم خود قرار دهید. قبل از اینکه به خواب بروید بار روانی روز بعد را در عرض 5 دقیقه روی کاغذ پیاده کنید. بسیار سخت است که روز بعد که از خواب بیدار می‌شوید کارهای مهم آن روز را به فاصله به یاد بیاورید. ذهن خود را بر روی کاغذ خالی کنید و به سرعت به خواب بروید.

اجازه دهید عضلات شما کاملا آرام بگیرند

تنش را از بدن خود بیرون بیاورید و افکار استرس‌زا را از بین ببرید. برروی یک سطح صاف دراز بکشید و اجازه دهید که بدنتان در آرامش قرار بگیرد. نفسی عمق بکشید و سپس عمیقا آن را از بدن خود خارج کنید. سپس در یک زمان یک قسمت از بدن خود را منقبض کنید و سپس آن را آزاد کنید. این کار را از انگشتان پاهای خود آغاز کنید. پاشنه‌ی پاهایتان می‌تواند مرحله بعد باشد سپس زانو، ران ، شکم و … . پیشانی خود را در آخر قرار دهید. توجه کنید که با این اعمال بدن شما احساس آرامش می‌کند! از این متد می‌توانید بسیار لذت ببرید.

تنفس و ذهن شما رابطه مستقیم دارد

با بهترین نفس کشیدن شما یک ابزار برای آرام کردن بدن خود و کم کردن افکاری که شما را بیدار نگه داشته است، دارید. این روش را امتحان کنید: یک دست خود را بر روی قلب خود قرار دهید و ریتم آن را احساس کنید. نفس عمیق را برای مدت 4 ثانیه نگه دارید، سپس یک نفس بلند و آهسته بکشید. این الگو را تا زمانی که احساس می‌کنید ضربان قلب شما کم است، تکرار کنید. افکار شما با این تکنیک کم کم آرام می‌شود.

اتاق خواب خود را از وسایل دیجیتالی خالی کنید

تلفن، تبلت و تمام وسایلی که دارای مانیتور هستند می‌توانند خواب شما را آشفته کنند. دلیل این امر چیست؟ این وسایل از خود نور آبی منتشر می‌کنند که باعث می‌شئد هورمن ایجاد شده در بدن شما برای احساس خواب آلودگی را کنترل کنند. این نورها به مغز شما فرمان می‌دهند که بیدار بمانند. بهترین پیشنهاد برای داشتن خوابی عالی این است که تلویزیون، کامپیوترها، تبلت‌ها و موبایل ها را خارج از اتاق خواب خود نگه دارید.

مدیتیشن داشته باشید

یاد بگیرید که ذهن شما برای آرام شدن احتیاح به مدیتیشن دارد و برای شما بهتر است که این ورزش را شب قبل از خواب انجام دهید. اگر به تازگی مدیتیشن را شروع کرده اید، به یک عبارت تمرکز کنید مانند: (من با جهان خود در صلح هستم). ابتدا شما ممکن است تلاش کنید تا افکار خود را منظم کنید. با گذشت زمان شما قادر خواهید بود بیشتر تمرکز کنید و آرامش را به ذهن خود بازگردانید.

نگرانی‌های خود را بلند بیان کنید

اگر نگرانی‌هایتان به ذهنتان چسبیده‌اند و شما را رها نمی‌کنند به شما پیشنهاد می‌کنیم آن‌ها را با صدای بلند بیان کنید و خواهید دید که به راحتی ناپدید می‌شود. شما می‌توانید با این تکنیک شب‌ها قبل از خواب ذهن خود را آرام کنید.

به نگرانی‌های خود ادامه بده

اگر مشاهده می‌کنید که نمی‌توانید نگرانی‌های خود را کنترل کنید بهتر است به خودتان اجازه دهید که نگران باشید برای این کار زمانی را در طی روز به خودتان اختصاص
دهید به پنجراه‌ای زل بزنید و به نگرانی‌های خود بیندیشید شاید راه حلی برای آن‌ها پیدا کردید و توانستید شب‌ها به راحتی بخوابید!

برای خواب بهتر با این لباس به رختخواب بروید

راهنمایی هایی در مورد خواب بهتر!

پیشنهاداتی برای داشتن خواب بهتر در طول تعطیلات

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ