محدوده کلسترول خوب و بد چقدر باید باشد؟!

در این مطلب با کلسترول بیشتر آشنا شوید.خوب و بد آن را بشناسید و راه های درمانی برای بالا بودن سطح کلسترول را بخوانید

سلامتی از بزرگ ترین نعمت ها محسوب می شود.همه ما می خواهیم بدنی سالم داشته باشیم.یکی از عواملی که برای سلامتی مشکل ایجاد می کند،کلسترول است.در ادامه این مطلب الودکتر در این مورد بیشتر بخوانید.

 چربی اشباع شده و غیر اشباع

تری گلیسیرید  در نگاهی ساده  برای تامین انرژی بدن مورد استفاده قرار می گیرد.آنها در خون وجود دارند و در صورت اضافه بودن در محلی ذخیره می شوند تا دوباره مورد استفاده قرار بگیرند.

تری گلیسرید چیست؟

تری گلیسرید  ها برای زندگی مهم هستند و شکل اصلی چربی هستند. درواقع زمانی که به چاقی و تجمع چربی ها در بدن فکر میکنید ،در حال فکر در مورد تری گلیسرید ها هستید.

آنها محصول نهایی هضم و تجزیه چربی ها در غذا هستند. برخی از آنها از دیگر منابع انرژی مانند کربوهیدرات ساخته شده اند. هنگامی که شما بین وعده های غذایی هستید و نیاز به انرژی بیشتری دارید، هورمون های بدن شما آنها را آزاد می کنند تا از کالری های مصرف نشده ،استفاده نمایید.

چگونه اندازه گیری می شوند

پزشک ممکن است یک آزمایش معمولی به نام پنل چربی درخواست کند.که چربی  برای انواع مختلف کلسترول، از جمله میزان نوع  خوب  و نوع  بد ، بررسی می شود. انجمن قلب آمریکا توصیه می کند هرکسی که 21 سال و بالاتر دارد بهتر است  هر 5 سال یک بار آزمایش  پنل چربی داشته باشد.

این تست ها مهم هستند، زیرا به ندرت و شاید دیر به بالا بودن کلسترول خود پی ببرید.زیرا برخلاف بسیاری از بیماری ها نشانه آشکاری ندارد.

سطوح عادی و خوب چیست؟

برنامه آموزش ملی کلسترول ،مجموعه دستورالعمل هایی را برای کنترل سطوح تری گلیسیرید بیان نموده است.

    سطوح عادی: کمتر از 150 میلیگرم در دسی لیتر

    مرز بالا: 150 تا 199

    بالا: 200 تا 499

    خیلی زیاد: 500 یا بیشتر

کلسترول

سطوح بالاتر ممکن است به بیماری قلبی منجر شود، به ویژه در افرادی که  دیابت نوع 2 دارند ،حتی اگر میزان کلسترول خوب و سطح کلسترول  بد کم باشد.

آنچه که از نظر کارشناسان کاملا مشهود است ،رابطه مستقیم بالا بودن سطح کلسترول و افزایش بیماری قلبی می باشد.

با این وجود یک چیز روشن است: رژیم غذایی خوب و برنامه ورزشی می تواند سطح تری گلیسیرید را کاهش دهد، کلسترول را بهبود بخشد و احتمال بیماری قلبی را پایین آورد.

درمان خانگی

راه اصلی برای مقابله با تری گلیسیرید بالا، تعذیه بهتر و تمرین های ورزشی بیشتر است. در اینجا چندین راهنمایی برای کمک به شما در مدیریت سطح  کلسترول بیان شده است:

ورزش متوسط: سعی کنید 5 بار یا بیشتر در هفته ورزش کنید. قبل از شروع هر برنامه ورزشی، با دکتر خود صحبت کنید.

وزن خود را اندازه گیری کنید: همیشه وزن خود را اندازه گیری کنید.داشتن وزن متناسب شانس بالاتری برای کاهش سطح گلسترو بدن می باشد.

خوردن چربی کمتر: از غداهایی که دارای چربی هستند پرهیز نمایید.چربی اشباع و کلسترول را در رژیم غذایی خود کاهش دهید. داشتن یک رژی غذایی مناسب می تواند در این مسیر به شما کمک به سزایی نماید.برای داشتن رژیم غذایی مناسب می توانید از یک پزشک تعذیه راهنمایی بخواهید.

نوشیدن الکل کمتر: آبجو، شراب و مشروب می تواند سطوح کلسترول  را افزایش دهد. برخی مطالعات نشان می دهد که بیش از 1 نوشیدنی روزانه برای زنان و یا 2 نوشیدنی برای مردان می تواند میزان زیادی کلسترول خون را افزایش دهد.

ماهی: ماهی بخورید.ماهی قزل آلا، شاه ماهی، ساردین، ماهی تن، ماهی های آب شیرین و ماهی قزل آلا در امگا 3، چربی خوبی مفید برای شما هستند.با این وجود ممکن است امگا 3 کافی از وعده های غذایی کسب نکنید در این صورت ، پزشک ممکن است یک مکمل یا نسخه برای حفظ  ویتامین و یا پروتیین های مورد نیاز بدن شما ،تجویز کند.

دارو

برای برخی افراد،رعایت عادت های خوب ممکن است جوابگو نبوده و کافی نباشد. دراین حالت باید از دارو استفاده نمود. مصرف دارو باید با توجه به تجویز پزشک صورت بکیرد با این حال گاهی عوارض دارویی نیز مشکلاتی ایجاد خواهد نمود. چندین نوع از داروها هستند که  می توانند سطوح کلسترول در بدن  را بهبود بخشد. این دارو ها عبارتند از:

  فیبرها (Lopid، Fibricor و Tricor)

  اسید نیکوتینیک

  دوزهای زیاد از امگا 3 برای کاهش تری گلیسیرید مورد نیاز است و باید تنها تحت مراقبت پزشک قرار گیرد. Epanova، Lovaza، و Vascepa، از انواع  تجویزی امگا 3 هستند.

پزشک همچنین ممکن است یک دسته از داروهایی که “استاتین ها” نامیده می شوند تجویز کند که کلسترول را پایین می آورد. این دارو ها شامل: آتورواستاتین (لیپیتور)، رووواستاتین (Crestor) و سیمواستاتین (Zocor) می باشند..

توجه

ممکن است پس از مصرف  داروها ،عوارض جانبی این داروها را احساس کنید، در این صورت حتما با پزشک و یا دکتر داروساز مشورت نمایید.

منبع:الودکتر

با این غذاها جلوی اشتهای خود را بگیرید

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ