عادت های بد روزانه که دندان های شما را خراب می کند!

atoosamirzavandi
با شناخت عادت های بدی که دندان تان را خراب می کند عمر دندان های خود را طولانی تر کنید.

به گزارش الو دکتر همه ی افراد قطعا دارای عادت های بدی هستند که ندانسته به دندان های خود آسیب وارد می کنند. در ادامه این مقاله شما را با عادت های بدی که دندان های شما را خراب می کنند آشنا خواهیم کرد.

جویدن یخ

شاید این تصور برای شما ایجاد شود که چون یخ طبیعی و بدون قند است پس ضرری ندارد. اما فشار دادن دندان بر روی قطعه های سخت یخ باعث فرسایش و شکسته شدن دندان می گردد. اگر با شستشوی خشن، بافت نرم کنار دندان را تخریب کنید موجب ایجاد دندان درد های طولانی مدت می شود. غذاهای سرد و گرم ممکن است ایجاد ترک یا درد در دندان ها گردند.

ورزش کردن بدون محافظ دندان

اگر ورزش هایی مثل فوتبال، هاکی یا دیگر ورزش های مرتبط انجام می دهید هرگز بدون محافظ دندان وارد بازی نشوید. محافظ دندان از جنس پلاستیک فشرده می باشد که از دندان های فک بالا را محافظت می کند. بدون محافظ دندان ممکن است هر ضربه ای باعث لق یا شکسته شدن دندان گردد. محافظ های دندان را می توانید از مغازه ها خریداری کنید یا دندان پزشکتان می تواند یک مدل دست ساز برایتان بسازد.

استفاده از شیشه پستانک وقت خواب

این تفکر اشتباه که برای کودکان شیر خوار مراقبت از دندان ها هنوز زود است را کنار بگذارید. دادن شیشه پستانک حاوی شیر، آب میوه و.. هنگام خواب می تواند موجب تخریب دندان کودک گردد. کودکان ممکن است تمایل داشته باشند که هنگام خواب حتما شیشه شیر در دهانشان باشد این کار باعث می شود که در طول شب دندانهایشان در تماس مداوم با قند باشد. بهترین راه برای مراقبت از دندان کودکان برداشتن شیشه شیر از کنار تخت خوابشان است.

آبنبات های آدامسی

تمام محصولات شکر دار زمینه را برای تحلیل و خرابی دندان ها فراهم می کنند اما بعضی از انواع ضایعات بیشتری را به بار می آورند. چسبیدن ذرات آبنبات یا آدامس درون دندان موجب می شوند که شکر موجود در آن ها به کمک باکتری های دهانی تبدیل به اسید شوند و مدت طولانی روی دندان باقی بماند. اگر علاقه به خوردن تنقلات در طول روز دارید به جای استفاده از شیرینی های چسبناک، آجیل بخورید. بزاق بهترین راه برای شستشوی اسید ایجاد شده بر روی دندان هاست. بزاق بیشتر در حین خوردن وعده های غذایی تولید می شود.

نوشابه

تنها شیرینی جات حاوی شکر نیستند. نوشابه ها حاوی 11 قاشق شکر می باشند. افزون بر این میزان شکر که ضرر بسیاری دارد، نوشابه حاوی فسفریک اسید، سیتریک اسید می باشد کهمینای دندان را تخریب می کنند. نوشابه های رژیمی شکر را حدف کرده اند اما اسید ها هنوز در آن باقی هستند.

بازکردن بسته ها با دندان

باز کردن بسته های پلاستیکی با بطری ها به کمک دندان ممکن است که راحت باشد اما یک عادت بد است که دندان را از بین می برد. استفاده ابزاری از دندان ها موجب فرسودگی و شکستن آن ها می گردد. به جای استفاده از دندان ها از در بازکن های دستی کمک بگیرید و از دندان ها تنها برای غذا خوردن بهره ببرید.

آب میوه ها

آب میوه سرشار از ویتامین و آنتی اکسیدان است اما متاسفانه بیشتر آب میوه ها دارای مقدار زیادی شکر هستند. حتی گاهی نوع های خاصی از آب میوه ها شکر بیشتری نسبت به نوشابه دارند. به عنوان مثال نوشابه پرتقالی تنها 10 گرم شکر بیشتر از آب میوه پرتقالی دارد. آب میوه های طبیعی بسیار مفیدند پس به دنبال آب میوه هایی باشد که عاری از شکر افزودنی باشند. یک توصیه خوب برای کاهش غلظت شکر موجود در آب میوه ها، افزودن مقداری آب به آب میوه است.

چیپس سیب زمینی

باکتریهای دهانی نشاسته موجود در غذاهای گیر کرده لای دندان را به اسید تبدیل می کنند و اسید تولید شدهباعث ایجاد پلاک دندانی می گردد. تمام این اتفاقات ظرف مدت 20 دقیقه رخ می دهد. پس حتما بعد از خوردن چیپس یا خوراکی های نشاسته ای که به دندان می چسبند از نخ دندان استفاده کنید.

تخمه آفتاب گردان

تخمه کمتر از وعده های غذایی بزاق تولید می کند و این باعث می شود ذره های غذا برای مدت بیشتری لای دندان شما بماند. از خوردن مداوم تخمه جلوگیری کنید و از تخمه هایی که حاوی شکر و نشاسته نیستند مثل تخمه کدو استفاده کنید.

جویدن ته مداد

آیا تا به حال ته مداد خود را هنگام مطالعه یا انجام کار جویده اید؟ جویدن مداد همانند جویدن یخ است این عادت باعث فرسایش و شکستگی دندان می گردد. استفاده از آدامس های بدون قند بهترین گزینه است اگر تمایل به جویدن دارید. این کار موجب ترشح بزاق و تمیز کردن دندان ها از اسید ایجاد شده می شود.

نوشیدن قهوه

اسیدیته و رنگ تیره قهوه موجب زرد شدن دندان ها در طولانی مدت می گردد. خوشبختانه، میتوان روش های سفید کردن دندان یکی از راحت ترین کارهای دندان پزشکی است.

نوشیدن شراب قرمز

اسید موجود در شراب قرمز در قسمت مینای دندان ایجاد لکه هایی می کند. شراب قرمز حاوی رنگدانه هایی به نام chromogen و tannins می باشد که به تغییر رنگ دندان کمک می کنند. این ترکیبات حتی مدت زمان طولانی بعد از نوشیدن شراب قرمز بر روی دندان ها باقی می مانند.
منبع الو دکتر
چگونگی مراقبت از دندان های حساس

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ