عواملی که باعث عرق کردن می شوند

عرق کردن را با افزایش دما در بدن می شناسید اما بهتر است با دیگر دلایل آن نیز آشنا شوید و در صورت لزوم به پزشک مراجعه کنید.

به گزارش الودکتر: عرق کردن همیشه نشانه ورزش و تحرک بالا نمی باشد. بعضی از عرق ها که به عرق سرد معروف است می تواند نشانه بیماری هایی باشد که بهتر است آن را جدی بگیرید. در ادامه با انواع دلایل عرق کردن بیشتر آشنا خواهید شد.

گرما ورطوبت

وقتی دما افزایش می یابد، غده های ترشح عرق فعال می شوند و شروع می کنید به عرق کردن. مقداری از عرق توسط پوست شما تبخیر می شود.بقیه ان روی صورت و بدن شما سر می خورد و به پایین میریزد.شما احساس گرما می کنید وقتی که بدنتان خیس می شود چون رطوبت برای تبخیر شدن به گرما زیادی احتیاج دارد.

وقتی عصبانی می شوید

وقتی از دست کسی یا موقعیتی عصبانی می شویدف بدنتان به اصطلاح به دمای جوش می رسد و دوباره هورمون های عرق شروع می کنند به فعال شدن و ضربان قلب به همراه فشار خون افزایش می یابند و دمای بدن نیز بیشتر می شود و شما عرق می کنید. در مجموع، احساس خشم یکی از احساساتی است که سلامت بدن شما را نشان می دهد اما اگر به طور مکرر اتفاق بیفتد نشانه خوبی نیست و باید در پی دلیل آن باشید.

ورزش کردن

عرق ریختن می تواند به شما بگوید که شما خیلی خوب کار کردید و تمرین های ورزشی تان را به درستی انجام دادید. چون وقتی عرق می کنید آب بد را از دست می دهید و نیاز به آب بیشتری دارید. یادتان باشد که نوشیدن آب قبل از ورزش، در طول ورزش و بعد از ان از جمله کارهایی است که باید برای سلامتی خود انجام دهید. این کار به دما و عملکرد بدنتان کمک می کند.

فشارهای روحی

وقتی ددلاین کاریتان را از دست می دهید و یا قرار باشد که جلوی جمعیتی سخنرانی کنید شما تحت استرس و اضطراب هستید، این شمارا نگران می کند و باعث می شود عرق کنید.. استرس و اضراب های احساسی باعث عرق کردن دست و پاها می شود مخصوصا کف دست ها که این باعث می شود هنگام دست دادن به دیگران به خاطر عرق دستتان شرمنده و ناراحت شوید.

تب

عرق کردن می تواند نشانه تب کردن نیز باشد. وقتی شما مریض می شوید مغزتان دمای بدن را بالا می برد. ممکن است کمی احساس سرما داشته باشید چون بدنتان سعی می کند محلی را برای میکروب ها ایجاد کند تا از بین بروند یعنی سعی می کند بدن را سرد کند. اما بعد از تب کردن دمای بدن کم کم به  حالت عادی بر میگردد و در حقیقت عرق کردن به شما کمک می کند که از سرما دور شوید و دوباره به دما بالا دست یابید.

نشانه بیماری هایی جدی تر از سرماخوردگی

عرق ناشی از تب همیشه نشانه ای از سرما خوردگی نیست بلکه می تواند نشانه بیماری قلبی و درد قفسه سینه نیز باشد. از دیگر بیماری هایی که می تواند با عرق کردن خود را نشان دهند می توان به : دیابت، عفونت هاف غده تیروئید و همینطور بیماری هایی مانند : سرطان، ایدز که موجب عرق شبانه می شوند، اشاره کرد.

قهوه

قهوه سر صبح می تواند باعث شادی و نشاط شما شود. قهوه به دو صورت می تواند باعث عرق شود. اول اینکه کافئین موجود در قهوه باعث فعال شدن سیستم عصبی مرکزی می شود و غده های عرق فعال می شوند. دوم اینکه گرمای حاصل از این نوشیدنی نیز مانند دیگر نوشیدنی های گرم می تواند ایجاد عرق در بدن شما کند.

غذاهای تند

در مجموع غذاهای تند دمای بدن شما ار افزایش می دهند یعنی سیستم عصبی مرکزی بدن شما را فعال می سازند و غده های عرقی شروغ به ترشح عرق در بدن می کنند. برای همین است هنگامی که به غذای خود فلفل بیشتری می پاشید در حین خوردن غذا عرق بیشتری نیز می کنید.

یائسگی

در طول دوره یائسگی میزان استروزن در هیپوتالاموس بدن کاهش می یابد. این هورمون نقش کنترل دمای بدن در خانم ها را به عهده دارد که با کم شدن ان کنترل دمای بدن نیز با مشکل رو به رو می شود. مهم نیست که لباس کمی هم تنتان باشدف فقط یک نور کم یا گرمای کم نیز باعث می شود به شدت عرق کنید. رگ های خونی در بدن شما جهش بیشتری خواهند داشت و در یک لحظه اشتیاق برای گرفتن یک دوش آب سرد خواهید داشت.

سیگار کشیدن

یکی دیگر از دلایل عرق کردن می تواند سیگار کشیدن نیز باشد. در واقع نیکوتین به بدن شما دستور می دهد که مواد شیمیایی را که همراه با تولید گرما است را از بدن خارج کند در نتیجه با عرق کردن بدن همراه می باشد.همچنین این کار ضربان قلب و فشار خون شما را نیز افزایش می دهد که در نتیجه دمای بدن بالا می رود.

ترک نیکوتین نیز باعث افزایش میزان عرق در بدن شما می شود اما اگر بتوانید این عرق های طولانی مدت را تحمل کنید بنابراین شما خود را از خطر ابتلا به سرطان و هزاران بیماری دیگر در اما نگه داشته اید.

منبع: الودکتر

درمان عرق سوز شدن لای پا و کشاله ران چیست؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ