13 توصیه برای تقویت سیستم ایمنی بدن

ممکن است مدتی باشد که خیلی سریع سرماخوردگی و بیماری به سراغتان بیاید، دلیل این امر ضعیف شدن سیستم ایمنی بدنتان می باشد. نگران نباشید در این قسمت از الو دکتر 13 توصیه برای تقویت سیستم ایمنی بدنتان خواهیم گفت و اگر رعایت کنید این مشکلات حل می شوند.

13  توصیه برای تقویت سیستم ایمنی بدنتان:

1. بی خیال شوید و آرام باشید.

برخی از تنش ها می توانند مفید باشند. آنها به بدنتان برای آمادگی در مقابل چالش ها، کمک می کنند اما اگر زمانشان طولانی شود، خبر بدی خواهد بود. مطالعات نشان می دهد که در این صورت امکان تضعیف سیستم ایمنی بدنتان وجود دارد. پس تا جایی که می توانید از آن اجتناب کنید.

2. عشق بازی احساسی داشته باشید.

این نه تنها باعث احساس خوبتان می شود، بلکه برای خودتان نیز خوب است. یک مطالعه، نشان داده است که بین سیستم ایمنی سالم و زمانی که اغلب صرف لذت بردن احساسی می شود، رابطه مستقیم وجود دارد. افرادی که بیشتر عشق بازی می کنند، اغلب سطوح بالاتری از پادتن های سرماخوردگی در بدنشان دارند.

3. یک دوست پشمالی پیدا کنید.

ما آن ها را “بهترین دوستان انسان” می نامیم. سگ ها و دیگر حیوانات خانگی، فقط دوستان خوبی نیستند، آنها همچنین دلیلی برای ورزش کردن هستند و سلامتیمان را از راهای دیگر تقویت می کنند. صاحبان حیوانات خانگی فشار خون و کلسترول پایین تر و قلب سالم تری دارند. سگ ها می توانند به واکنش های ایمنی کودکتان کمک کنند و احتمال ابتلا به آلرژی ها را کاهش دهند.

4. شبکه اجتماعی برای خود بسازید.

همه می دانیم که دوست چقدر اهمیت دارد اما روابط اجتماعی قوی نیز می تواند تاثیر زیادی بر سلامت شما داشته باشد. مردم با روابط سالم نسبت به افرادی که روابط اجتماعی ضعیفی دارند، احتمال طول عمر بیشتری دارند. میخواهید دایره ارتباطی خود را گسترش دهید؟ داوطلب شوید، کلاس بگیرید و یا به گروه هایی که برایتان جذاب هستند، ملحق شوید و روابطی را که از قبل داشتید، پرورش دهید.

5. نیم پر لیوان را ببینید.

وقتی که به چیزهای خوب فکر میکنید، سیستم دفاعی بدنتان بهتر کار می کند. میخواهید شاد باشید؟ از چیزهایی که دوست دارید لذت ببرید. دنبال روزنه امید باشید حتی در شرایط سخت. سعی کنید به افکار بد نچسبید.

6. بخندید.

یک یا دوباره خندیدن در روز برای همه خوب است. نه تنها باعث حس بهتر می شود بلکه نگرانی ها را هم کاهش می دهد. یک مطالعه نشان داده است که بعد ازاینکه شرکت کنندگان با صدای بلند به یک فیلم طنز خندیدند، سیستم دفاعی بدنشان بهتر کار کرد. اما هنوز این اطمینان وجود ندارد که آیا این مورد به معنای کاهش بیماری در طولانی مدت است یا خیر.

7. رنگین کمان بخورید.

میوه های رنگارنگ و سبزی ها غنی از آنتی اکسیدان ها هستند. این مواد مغذی از شما در مقابل رادیکال های آزاد (مولکول هایی که می توانند به سلول ها آسیب بزنند.) محافظت می کنند. برای داشتن طیف گسترده از پرتغال ها، فلفل سبز، کلم بروکلی، کیوی، توت فرنگی، هویج، هندوانه، انبه، سبزیجات و طالبی می توانید استفاده کنید.

8. در مورد دمنوش ها و مکمل ها فکر کنید.

بعضی از این محصولات می تواند به سیستم دفاعی شما کمک کند، اما نیاز است که برای دانستن اینکه واقعا برای شما خوب هستند، بیشتر تحقیق کنیید زیرا ممکن است با داروهای دیگر تداخل داشته باشند. اگر می خواهید آنها را امتحان کنید، با دکتر خود مشورت نمایید. پزشکتان می تواند در تصمیم گیری اینکه کدام برای شما مناسب تر خواهد بود، راهنمایی تان کنند.

9.  بدنتان را تکان دهید.

ورزش سیستم دفاعی بدنتان را بالا می برد. همچنین می تواند استرس را کاهش دهد و احتمال ابتلا به پوکی استخوان، بیماری های قلبی و بعضی از انواع سرطان ها را کاهش می دهد. اگر روزانه تقریبا نیم ساعت ورزش کنید، بیشترین تاثیر را از تمرینات ترکیبی خواهید دید. نیازی نیست سختگیر باشید، هرگونه حرکتی میتواند مفید باشید: دوچرخه سواری، پیاده روی، یوگا، شنا کردن و یا حتی گلف.

10. شب خوب بخوابید.

بدون آن، سیستم ایمنی بدنتان  توانایی لازم برای مبارزه با بیماری را نخواهد داشت. اکثر بزرگسالان به 7 تا 9 ساعت خواب شبانه نیاز دارند. برای اینکه بهتر چشمانتان را ببندید، به یک برنامه خواب منظم احتیاج دارید. در طول روز فعال باشید، مصرف کافئین و مشروبات الکلی را نزدیک به زمان خوابتان متوقف کنید، اتاق خوابتان را خنک نگه دارید و به خودتان در پایان روز، زمانی برای آرام شدن دهید.

11. مصرف نوشیدنی های الکلی را کاهش دهید.

اگرچه الکل نقش مهمی در چگونگی دور هم بودن و جشن گرفتن های ما ایفا میکند، اما مصرف بیش از حد آن می تواند باعث تضعیف سیستم دفاعی شما شده و باعث شود که بیشتر بیمار شوید. اما مصرف بیش از چه اندازه ای، میتواند زیاد باشد؟ بیش از دو شات برای آقایان و بیش از یک شات برای خانم ها در روز.

12. عادت به نیکوتین را کنار بگذار.

از سیستم ایمنی بدن تان حمایت و سیگار کشیدن را ترک کنید. اگر قبلا چندین بار برای ترک کردن آن تلاش کرده اید، صبور باشید. نتیجه آن را خواهید دید. از پزشکتان درمورد اینکه چطور چنین تغیر بزرگی را در زندگی تان ایجاد نمایید، راهنمایی بخواهید. از اینکه دود سیگاری که دیگران می کشند، استنشاق کنید نیز دور بمانید.

13. دستانتان را بشویید.

قبل از اینکه بدنتان با آن میکروب ها مقابله کند، آن ها را با شستن دور کنید. از صابون و آب تمیز استفاده کنید. حداقل 20 ثانیه بشویید. اگر دسترسی به آب و صابون ندارید، یک ضدعفونی کننده دست می تواند کمکتان کند. فقط بدانید که آن تمام میکروب ها و آلودگی ها را از بین نخواهد برد. از ضدعفونی کننده با حداقل 60% الکل استفاده نمایید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ