حقایق وشایعاتی راجع به مواد غذایی مرتبط با آرتریت روماتوئید

آرتریت روماتوئید بیماری است که درمان قطعی ندارد اما می توان با انتخاب درست مواد غذایی به کاهش التهابات ناشی از آن کمک کرد.

به گزارش الودکتر: برای بیماری آرتریت روماتوئید تا به حال هیچ درمان قطعی معرفی نشده است و این بمیاری زندگی اجتماعی و شخصی افراد را با مشکل رو به رو کرده است اما با انتخاب غذاهای مناسب می توان در برابر این بیماری مبارزه کرد. به هرحال برخی مواد غذایی ارای موادی هستند که می تواند باعث درد بیشتر در مفاصل شود و بیماران مبتلا به آرتریت روماتوئید را مورد آزارو اذیت قرار دهد.

شایعه: گوجه فرنگی، بادمجان و… نخورید

شایعاتی مبنی بر این است که مصرف گوجه فرنگی، بادمجان، سیب زمینی و فلفل می تواند علائم آرتریت روماتوئید را بدتر کند. اما این را باور نکنید. هیچ باوری مبنی بر اینکه این مواد می توانند درد مفاصل شما را بیشتر کنند وجود ندارد بنابراین از این سبزیجات حتما در برنامه غذایی خود استفاده کنید.

حقیقت: ماهی بخورید تا از التهاب مفاصل جلوگیری کند

حتما در برنامه غذایی خود انواع ماهی ها از جمله ساردین را بگنجانید. ماهی ها سرشار از امگا3 هستند که در برابر تورم مفاصل مبارزه می کنند. ممکن است جذب امگا3 ماهی به شما این اجازه را بدهد که داروهایتان را قطع کنید. این موضوع را با پزشکتان درمیان بگذارید.

شایعه: سرکه سیب درد را قطع می کند

این شایعه است که می گویند سرکه سیب خانگی برای کاهش ورم مفاصل و درمان آرتریت روماتوئید مناسب است. چون ادعا می شود که ماده بتاکاروتن می تواند به این بیماری کمک کند در صورتی که هیچ منبع علمی برای ان وجود ندارد و حتی اگر این ماده کمک کننده باشد خوب است بدانید که در سرکه سیب مقدار بسیار کمی از بتاکاروتن موجود است.

حقیقت: فیبر دوست شماست

بله درست است. فیبرها از دوستان مبتلایان به آرتریت روماتوئید می باشند. فیبر بهترین منبع برای مبارزه با این بیماری است. مطالعات نشان داده است که فیبر می تواند سطح ماده شیمیایی به نام C-reactive protein (CRP) را  که باعث ورم در بدن می شود، کاهش دهد  .

شایعه: از مرکبات دوری کنید

هیچ اثباتی وجود ندارد که اگر از پرتقال و گریپ فروت و.. دوری کنید، به آرتریت روماتوئید خود کمک کرده اید. خیر چنین چیزی درست نیست. اگر از این میوه ها به دور باشید در حقیقت از وتامین هایی مانند ویتامین سی که به ساخت  غضروف برای مفاصل کمک می کند به دور مانده اید. حتما هر روز صبح یک گریپ فروت را در برنامه غذایی خود بگنجانید و از خوردنش لذت ببرید.

حقیقت: چای سبز می تواند آسیب ناشی از این بیماری را کاهش دهد

اگر طرفدار چای سبز هستید این خبر خوش را می دهیم که می توانید هرچه قدر که می خواهید بنوشید. اگرچه که هیچ شواهد علمی وجود ندارد برای این بیماری و چای سبز اما به هر حال این چای سرشار از موادی است که برای کاهش التهاب مناسب است. تحقیقات بیشتری لازم است اما برخی مطالعات نشان می دد که چای سبز ممکن است زمان ساخت غضروف را کاهش دهد. به هر حال می توانید این نوشیدنی را همراه با کمی عسل و لیمو بنوشید و از آن لذت ببرید.

شایعه: شیر بیماری آرتریت روماتوئید را بدتر می کند

به هیچ وجه مصرف شیر و پنیرو دوغ را قطع نکنید و به این شایعات گوش نکنید. بهتر می دانید که مفاصل و استخوان ها چقدر به لبنیات نیازمندند. خوب است بدانید که این بیماری می تواند شروعی برای بیماری پوکی استخوان نیز باشد بنابراین به هیچ وجه مصرف لبنیات را قطع نکنید.

حقیقت: لوبیا با التهاب مبارزه می کند

لوبیا بسیار برای مبتلایان به این بیماری مناسب است زیرا مقدار فیبر و پروتئین بسیاری دارد که برای ساخت عضله مورد نیاز هستند. انها با مواد مغذی مانند: آهن، فولیک اسید، منیزیم و پتاسیم که سیستم ایمنی بدنتان را تقویت می کند بارور می شوندو لوبیا بسیار مفید است برای این بیماری.

شایعه: خام گیاه خواری روند بیماری را کند می کند

این یک برنامه غذایی با ویتامین های محدود است و اصلا چنین چیزی برای مبتلایان به ورم مفاصل توصیه نمی شود.

حقیقت: غذاهای اماده بیرون مناسب نیستند

بله کاملا صحیح است که غذاهای آماده و فراوری شده اصلا برای این بیماری ها مفید نیست. درحالی که امگا3 به کاهش التهاب کمک می کند اما امگا6 موجود درروغن های ذرت، گلرنگ، بادام زمینی اصلا مفید نیستند. همچینین انها درغذاهای فست فود بیرونی نیز یافت می شوند. بهتر است میان وعده خود را با مواد سالم تری مانند سبزیجات و میوه های تازه، آجیل و یا پاپ کورن پر کنید.

حقیقت: از گلوتن دوری کنید

آیا میان گلوتن و دردمفصل رابطه ای وجود دارد؟ برای افراد مبتلا به بیماری سلیاک قطعا بله. اما برای بیماریآرتریت روماتوئید هنوز شواهد دقیقی مشاهده نشده است. اما برخی مردم اعلام کرده اند با حذف گلوتن از رژیم غذایی خود درد کمتری را تجربه می کنند اما به هر حال بهتر است با پزشک خود مشورت کنید.

 منبع: الودکتر

۶ نکته مهم درباره آرتریت روماتوئید(بیماری درد مفاصل)

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ