دلایل شایع و عجیبی که باعث سردرد می شوند!

برای همه ی ما پیش آمده که دچار سردرد بشویم و علت آن را ندانیم. در این مواقع دانستن علت سر درد به ما کمک می کند که در دفعات بعدی، علت آن را کنترل کنیم. اینجا سوال می شود که دلایلی که باعث می شوند سردرد بگیریم چیست؟

در این مقاله سعی داریم شما را با دلایل شایع و عجیبی که باعث سردرد می شوند آشنا کنیم.

دلایلی که باعث می شود سردرد بگیریم:

1.ضعیفی چشم:

ممکن است وقتی روی چیزی که به صورتتان نزدیک است، تمرکز می کنید، سردرد بگیرید. اگر چشمان شما دوربین است، در دیدن اشیاء نزدیک مشکل خواهید داشت. این مشکل می تواند به دلیل کوچک بودن کره چشم و یا کم بودن تحدب پرده شفاف مقابل کره چشم که قرنیه نامیده می شود، باشد که ممکن است به صورت مادرزادی باشد اما در اغلب افراد بعد از سن 40 سالگی شیوع می یابد. در اینصورت پزشکتان می تواند با تجویز عینک، لنزهای طبی و یا عمل جراحی بر روی قرنیه به شما کمک کند.

2. فشار آوردن به گردن و کتف:

آیا ساعت ها پشت کامپیوتر قوز می کنید یا تلفنتان را بر روی گوشتان با شانه نگه می دارید؟ ممکن است فشارهای عصبی موجب اسپاسم در عضلات فکتان شود. هرکدام از این موارد می تواند باعث سردرد عصبی شود. یک دوش آب گرم، کیسه آب گرم و داروهای مسکن کم عارضه می تواند کمکتان کند. ورزش منظم همراه با مدیتیشن و مراقیه و دیگر اعمال آرامش بخش می تواند قبل از شروع  اینگونه سردردها، آن را متوقف کند.

3: گرسنگی:

ممکن است برای مدتی غذا نخورده باشید. در اینصورت احتمال داردقند خونتان پایین بیاید که باعث سردرد می شود.  اگر چند وعده کوچک به جای سه وعده بزرگ داشته باشید، می تواند کمکتان کند.همچنین همراه داشتن تنقلات سالم مثل آجیل و سبزی در شرایط ضروری می تواند کمک خوبی باشد.

 4. نخوردن قهوه صبحگاهی:

اگر بدنتان به کافئین عادت داشته باشد، زمانی که فراموش کنید به صورت منظم آن را بخورید با فشاری که به سرتان می آورد به شما یادآوری می کند.  وقتی که قهوه در دسترس نیست، چای سبز یا مشکی یا حتی شکلات تلخ به کارتان می آید. اگر می خواهید عادت به کافئین را قطع کنید، به هیچ وجه یک باره آن را انجام ندهید. با کاهش 25% استفاده در هفته خود را  به آن عادت دهید.

5. داشتن رابطه جنسی:

ممکن است درد نهفته ای در سر یا گردن داشته باشید که زمانی که فعالیت جنسی دارید شدت می گیرد و یا ممکن است زمانی که به اوج لذت می رسید به سرعت سردرد به سراغتان بیاید. برخی افراد هر دو مورد را دارند.  بیشتر این سردردها چند دقیقه طول می کشد اما ممکن است چند ساعته هم باشد. معمولا چیزی برای نگرانی وجود ندارد. اما اگر در طول یا بعد از رابطه جنسی دچار سردرد می شوید به خصوص اگر قبلا هرگز چنین مشکلی نداشته اید و یا ناگهانی رخ داده است، به پزشکتان بگویید چراکه ممکن است نشانه های جدی باشد.

6: تورم سینوس ها:

یک سرما خوردگی ساده می تواند باعث ایجاد التهاب و سوزش در مناطق زیر استخوان گونه و پیشانی شود. این تورم می تواند باعث درد در آن نقاط شده و هنگامی که خم می شوید این درد شدت می یابد. ممکن است درصورتی که این مخاط غلیظ که سبز یا زردرنگ است، به خوبی تخلیه نشود، تنفس برای فرد دشوار گردد. در صورتی که علائمی دال بر شدت یافتن بیماری وجود نداشته باشد، می توانید از داروهای کم عارضه بدون مراجعه به پزشک استفاده کنید.

7. نوشیدن زیاد شب قبل:

امروز با خماری که شامل سردرد نیز می شود از خواب بیدار می شوید.علتش این است که الکل خوابتان را برهم می زند و مایعات بدن را کم می کند همچنین  ممکن است باعث احساس تهوع و خستگی شود. مصرف 5 تا 8 شات الکل برای آقایان و 3 تا 5 شات برای خانم ها جهت ایجاد این عوارض کافی است. از طریق خوردن آب، غذاهای مایع و نوشیدنی ورزشی (نوشیدنی بدون الکلی که شامل الکترولیت هایی مثل سدیم، پتاسیم، کلراید و شکر اضافی است و انرژی از دست رفته را به بدن برمی گرداند) و داروهای ضد التهاب می توان به بهبود آن کمک کرد اما از خوردن استامینوفن ها اجتناب کنید زیرا زمانی که الکل مصرف کرده اید تاثیر شدیدی بر کبد خواهند گذشت.

 8. بستنی خوردن:

نوعی از سردرد که “سردرد بستنی” یا “یخ زدگی مغز”  نامیده می شود، زمانی رخ می دهد که شما چیز خیلی سردی بخورید به خصوص اگر سریع بخورید. پزشکان در مورد دلیل آن مطمئن نیستند اما می تواند به خاطر دمای یخی باشد که باعث منقبض شدن عروق خونی دهان می شود و پیام هایی از درد به مغز مخابره می کند. چیزی برای نگرانی وجود ندارد زیرا معمولا بیش از چند دقیقه طول نخواهد کشید. جلوگیری از آن راحت است، غذاهای یخ زده را آرامتر بخورید.

9. ضربه خوردن به سر:

سردردها می توانند بلافاصله یا ماه ها بعد از جراحت شروع شوند. این دردها ممکن است دقیقا در محل صدمه دیده و یا در سراسر جمجمه ایجاد شود. همچنین احتمال دارد درصورتی که تحت فشار باشید، بدتر شود. دلیل آن همیشه واضح نیست اما گاهی اوقات به علت خون بسیار زیادی است که در یک نقطه تجمع یافته است که به آن هماتوم گفته می شود. در موارد جدی، ممکن است فرد احساس ضعف، سرگیجه، حالت تهوع و فراموشی کند که در صورت مشاهده هرکدام بعد از ضربه خوردن به سر، حتما باید به پزشک مراجعه کرد.

10. عفونت گوش:

باکتری یا ویروس ها ممکن است پرده میانی گوش (جایی که استخوان های ریز با حرکاتشان باعث می شوند صداها را بشنوید) را آلوده کنند که معمولا سریع اتفاق می افتد. مایعات جمع شده می تواند باعث درد گوش و سر همراه با خروج آب، خون و یا ترشحات شود. اگر متوجه هر یک از این علائم شدید با پزشکتان تماس بگیرید تا با معاینه میزان عفونت، به شما برای درمان درد و التهاب گوشتان کمک کند.. بیشتر موارد بدون دارو بین یک تا دو هفته درمان می شود.

11. مصرف بیش از حد مسکن ها:

داروهای بدون نسخه رایج مثل آسپرین، ایبوبروفن و استامینوفن در صورت مصرف بیش از 15 روز در ماه، ممکن استباعث بروز سردرد شود.  مورفین ها و داروهایی که کافئین دارند ممکن است همین کار را تنها در 10 روز مصرف، کنند. افرادی که سردردهای میگرنی دارند بیشتر احتمال ابتلا به این مشکل را خواهند داشت. پزشکتان می تواند به شما در تغییر داروهایتان و همچنین دادن راه حل هایی که باعث احساس بهتر می شود، به شما کمک کنند.

خوردن مواد غذایی محرک سردرد:

افراد متفاوت هستند اما غذاهایی که بیشترین احتمال ایجاد سردرد را دارند شامل موارد زیر است:

  • پنیر کهنه
  • بعضی از میوه ها و آجیل ها
  • ·          الکل
  • غذاهای دارای نیترات مثل هات داگ، سوسیس و بیکن
  • مخمر ها و ترشی هایی مانند ترشی کلم
  • طمع دهنده هایی به نام MSG

می توانید اگر به تاثیری که غذاها و یا ساعت خوردنشان بر روی شما می گذارند، توجه کنید، محرک هایی را که باعث سردردتان می شوند پیدا کنید.

13. فقط تمرین کردن:

ممکن است به هر دو قسمت سرتان در حالی که ورزش سنگین می کنید و یا پس از اتمام آن، آسیب بزنید. دویدن، شنا کردن یا وزنه برداری می تواند این نوع سردرها را ایجاد کند. معمولا چیزی برای نگرانی وجود ندارد اما بهتر است این موارد را با پزشک خود در میان بگذلرید که خطری وجود نداشته باشد اما در صورتی که یکی از موارد تهوع، بیهوش شدن و یا اختلال دوبینی پیدا کردید بلافاصله از کمک پزشکی استفاده کنید.

14. بالشت نامناسب

اگر بالشت زیر سرتان نحوه قرار گرفتن بدنتان در طول شب را در موقعیت نامناسب قرار دهد، ممکن است باعث سردرد شود. اگر زمان خواب زیاد نا آرام باشید و غلت بزنید، کمبود خواب نیز می تواند باعث سردرد شود. بالشتی پیدا کنید که سر و گردنتان را در یک خط با بقیه قسمت های بدنتان قرار دهد، مثل اینکه ایستاده اید. اگر همچنان درد تان آرام نشد با پزشک یا یک تراپیست صحبت کنید.

 زمان تماس با 115 است:

در موارد خیلی نادر، این سردرها می تواند نشانه یک مشکل جدی باشند. ممکن است این وضعیت به آرامی توسعه یابد مانند تومور مغذی یا ممکن است یک مورد اورژانسی مثل سکته مغذی باشد. اگر درد ناگهانی و شدید بود و یا هر یک از علائم زیر را دیدید بلافاصله با 115 تماس بگیرید:

  • ضعف و کرختی در یک سمت صورت یا بدن
  • اختلال در تکلم یا درک کلام
  • مشکل در بینایی
  • سرگیجه و از دست دادن تعادل

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ