با پوست خشک خود چه کنم؟

atoosamirzavandi
خشک شدن پوست یکی از بدترین مشکلات پوستی است که می توان با رسیدگی بموقع آن را درمان کرد.

وقتی که پوست شما خشک است

خشک بودن پوست می تواند بسیار عذاب دهنده باشد. خشک بودن پوست احساس کشیده شدن در پوست را القا می کند و حالتی خشن همراه با خارش در پوست ایجاد می کند، گاهی حتی رنگ پوست را تغییر می دهد و به رنگ خاکستری متمایل می کند. حالت کشیده شدن پوست مخصوصا بعد از حمام و شنا بیشتر احساس می شود. گاهی ترک هایی روی سطح پوست ایجاد می گردد که در بعضی مواقع این ترک ها سطحی و گاهی آنقدر عمیق که خون از آن جاری می شود. عوامل بسیاری موجب خشکی پوست هستند و کاری که شما باید انجام دهید این است که این عوامل را از بین ببرید. در این مقاله به بررسی دلایل خشکی پوست و راه های درمان آن خواهیم پرداخت.

دلایل خشکی پوست

سن

خشکی پوست در هر سنی می تواند اتفاق بیفتد اما از 50 سال به بالا افراد بیشتر مستعد خشکی پوست هستند. علت خشکی پوست در سنین بالاتر این است که غده های تولید کننده چربی پوست کوچک تر می شوند پس به طبع روغن کمتری از خود ترشح می کنند. افراد مسن بیشتر به دلیل شرایط پزشکی مثل دیابت و مشکلات کلیوی دچار خشکی پوست خواهند شد.

اگزما

Atopic Dermatitis نوعی اگزما می باشد که موجب خشکی پوست می شود. از نشانه های قابل توجه این بیماری،خشک و خشن شدن پوست است اما امکان خارش در ناحیه آرنج، پشت گردن، صورت، دست ها و پا می تواند دیگر نشانه این نوع اگزما باشد. عامل ایجا اگزما معمولا واکنش های آلرژیک است که می توان با مرطوب نگه داشتن پوست و دوری کردن از کارهایی که موجب حساس تر شدن پوست می شوند مثل استفاده از شوینده ها، عطر، سیگار و …. آن را بهبود بخشید.

شغل

اگر شغل شما ایجاب می کند که با مواد شیمایی و بیولوژیکی کار کنید یا در دماهای بسیار بالا بمانید، دچار خشکی پوست و بیماری های مزمن پوستی خواهید شد. شغل هایی که مشکلات پوستی ایجاد می کنند عبارتند از: سرویس دهی غذا، آرایشگری، مراقبت های پزشکی، کشاورزی، نظافت چی، نقاش، مکانیکی و کارهای ساختمانی. یکی از راه های مراقبت از پوست حین کار پوشیدن لباس کار مناسب با نوع حرفه است و سعی کنید تا جایی که امکان دارد از مواد پر خطر دوری کنید بخصوص اگر نشانه های بیماری را در پوست خود احساس کردید.

آب

حمام های طولانی مدت یا ماندن مدت زمان زیادی درون وان حمام می تواند از جمله عوامل ایجاد کننده خشکی پوست باشد. بدتر از همه این که در طول این مدت از آب داغ استفاده شود. استخر و جکوزی هایی که مقدار کلر زیادی درون آب خود دارند نیز مضر هستند زیرا این ماده شیمایی پوست را بشدت خشک می کند. بهترین راه این است که هنگام دوش گرفتن از آب خنک یا ولرم استفاده کنید.

سیگار کشیدن

علاوه بر تمام بیمارهای که سیگار کشیدن موجب آن می شود، ایجاد چین و چروک و خونریزی سطح بیرونی پوست از دیگر آسیب هایی است که سیگار کشیدن بر پوست وارد می کند و موجب خشکی پوست می گردد.

نوع صابون

اکثر شامپو و صابون هایی که افراد مورد استفاده قرار می دهند با از بین بردن چربی پوست را تمیز می کنند. این کار باعث خشک شدن پوست و گاهی حتی بدتر، موجب ترک آن می شود. پزشک یا متخصص پوست می تواند شامپو یا صابون هایی که میزان کمتری از چربی را از بین می برند به شما پیشنهاد کنند.

هوا

زمستان بیشتر از فصول دیگر باعث خشکی پوست می شود زیرا رطوبت هوا کاهش می یابد.  سیستم های گرمایشی نیز باعث خشک شدن هوا می شوند و شرایط را بدتر می کنند. در این نوع هوا بیشتر مراقبت پوستتان باشید مثلا: بخوبی خود را بپوشانید، هوای داخل خانه را مرطوب کنید و از مواد آلرژی زا بپرهیزید.

کارهایی که باید انجام دهید:

علت را بیابید

پیداکردنعامل ایجاد خشکی پوست بهترین راه مراقبت از آن است. اگر پوست بسیار خشک و حساسی دارید به کارهایی که موجب خشک شدن آن شده است فکر کنید. ممکن است نیاز باشد که مدتی آن کار را متوقف کنید و از مرطوب کننده ها استفاده کنید یا دستکش بپوشید یا دیگر مراقبت ها را انجام دهید و سپس فعالیت خود را از سر بگیرید.

مرطوب کننده

روغن، لوسیون و کرم ها می توانند پوست شما را نرم و لطیف کنند تا پوست کمتر شکسته و خشن گردد همچنین می توانند درد و احساس کشیدگی پوست را برطرف سازند. اگر پوست تان بسیار خشک است، موادی که حاوی لاکتیک اسید و اوره هستند می توانند کمک کننده باشند زیرا این مواد موجب نگه داری آب درون پوست می شوند. اما استفاده هر روز از آن ها مضر است.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه شود؟

شما باید خشکی پوستتان را با تغییر نوع زندگی، عدم استفاده از صابون هایی که تمام چربی پوست را از بین می برند و مرطوب کننده ها مدیریت کنید. اگر این فعالت ها باعث بهبود پوست نشد به پزشک مراجعه کنید بخصوص اگر خشکی زیاد پوست مانع از خواب شما شود و ناحیه های وسیع خشکی روی پوست ایجاد شده باشد.
منبع الو دکتر

درمان خشکی پوست با روغن جوانه گندم

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ