جایگزین هایی برای تنبیه کردن کودکان

به جای تنبیه کردن کودکان بهتر است به راه های بهتری فکر کنید که در این مقاله به جایگزین های بهتری برای تنبیه کردن می پردازیم.

به گزارش الودکتر: تنبیه کردن هیچگاه راهکار مناسبی برای تربیت بهتر فرزندان نبوده است و همواره روانشناسان پدرها و مادرها را به برخوردهای مناسبتری با کودکان سفارش می کنند. راه های جایگزین تنبیه کردن وجود دارد که می توانید در قبال کودک خود انجام دهید تا هم او روش صحیح رفتارهای اجتماعی و شخصی را بشناسد و هم اینکه شما با تنش کمتری در کنار فرزندان خود زندگی کنید.

مثبت باشید

تنبیه کردن مشکلات دیگری را به همراه دارد:

         ناهنجاری های اجتماعی

         تجاوز

         آسیب

         مشکلات روحی و روانی

علاوه بر این، به هیج وجه تنبیه کردن توسط روانشناسان توصیه نمی شود.

در عوض وقتی کودکتان کار خوبی انجام می دهد سعی کنید او را تشویق کنید چون کودکان در پی تشویق مثبت، فعال می شوند و به راه خوب خود ادامه می دهند.

مرتبا فضا را تغییر دهید

اگر کودک برای داشتن یک اسباب بازی و یا وسیله تزیینی بحث زیادی می کند آن را از جلوی دستش بردارید.سعی کنید مکان بازی او را تغییر دهید تا رفتارش تغییر کند. این کار باعث میشود که از تنبیهات جدی تر جلوگیری شود.

آماده سازی

در مسافرت همراه خود اسباب بازی کودک را به همراهتان ببرید تا لجبازی کمتری داشته باشد. اگر زمان مسافرت طولانی است حتما با خود خوراکی داشته باشید تا از گرسنگی لجبازی نکند. حتما برای خواب کودک قبل از اینکه کلافه اش کند جایی را در نظر بگیرید. همیشه بهتر است رفتارهای او را قبل از اینکه منجر به کاری اشتباه شود پیش بینی کنید تا نگذارید که به قسمت بد ماجرا برسد که شاید نیاز به تنبیه کودک داشته باشد.

قانون بگذارید

شما باید قوانین داشته باشید. و این قانون را همه اعضای فامیل و خانواده باید بدانند تا در برخورد با کودک طبق قانون گفته شده به او عمل شود. در قبال بچه های بزرگتر انعطاف پذیری خوب است که داشته باشید اما قوانین معقول و مجازات هم لازم است.

برای قوانینتان مقاوم باشید

اگر قانون خانه تان می گوید که قبل از شام باید دست های کودک شسته شود حتما حتما این کار باید هربار قبل از شام انجام شود. اگر این قوانین به طور دلبخواهی انجام شود مطمئن باشید تاثیری نخواهند داشت  عواقب ان نیز بسیار بد خواهد بود.

بچه ها باید بدانند که همیشه عواقب ناشی از قانون شکنی وجود خواهد داشت

همه باید بدانند که رفتار اشتباه عواقب دارد. بجه ها باید بدانند که شکستن قانون هزینه دارد. وقتی قانونی را تعیین کردید دیگر نیازی به چک کردن بچه ها ندارید و هروقت که خلاف قانون انجام شد طبق مجازاتی که در همان ابتدا تعیین کردید باید برخورد کنید و به قانون و مجازات پایدار باشید و آن را تغییر ندهید.

گاهی بی تفاوت باشید

نادیده گرفتن یک رفتار اشتباه یکی از گزینه های تنبیه کردن است. این مورد روی بچه های بزرگتر به خوبی تاثیر گذار است. وقتی برای خواسته اشتباهشان کاری مثل گریه، پرخاشگری و یا… انجام می دهند بهتر است به ان بی توجه باشید و به او بفهمانید که: اهای… این روش جواب نمیده! این هم نوعیتنبیه کودک محسوب می شود.

عصبانیت خود را کنترل کنید

در مواقعی که عصبانی هستید با کودک برخورد نداشته باشید. نگذارید عصبانیتتان روی کنترل و تربیت کودک تاثیر بگذارد. بهتر است یک دوش بگیرید یا با یک دوست صحبت کنید.

به عنوان بزرگتر عمل کنید

اگر فرزندتان کار اشتباهی انجام می دهد این بستگی به شما دارد که چگونه باشید. یعنی باید خود را کنترل کنید که چطور با او برخورد کنید. خونسرد باشید و خود را آرام کنید. اجازه ندهید مشکلات زندگی روی تربیت درست با فرزندتان تاثیر بگذارد.

دستور ندهید

به جای دستوردادن، به او قدرت انتخاب بدهید. تصمیم گیری به کودک اختیار می دهد ولی دستور دادن به او باعث جنگ میان او و شما می شود مثلا به او بگویید: دلت میخواهد دنداهایت را قبل از پوشیدن لباس خواب مسواک بزنی یا بعد از آن؟ و نگویید: برو دندانهایت را مسواک بزن!

دلسوز باشید

مطالعاتی در دانشگاه استنفورد نشان داد که معلمانی که با کودکانی که رفتارهای ضعیف و بدی نسبت به بقیه داشتند ومهربانانه برخورد کردند نتایج خوبی از تغییر رفتار از انها گرفتند و این نشان می دهد این کار در خانه نیز می تواند پاسخگو باشد.

وقتی را برای بازی کردن با او بگذارید

 بسیاری از موقعیت هایی را که از انجام کاری سر، باز می زنند را می توانید به بازی تبدیل کنید. مثلا وقتی مسواک نمیزنند می توانید با راه انداختن یک بازی که در آن باید مسواک زد این کار را با اانجام دهید.

کودک خود را بغل کنید

 کودکانی که پرخاشگرانه و نامتناسب رفتار می کنند، ازآغوش گرفتن و بغل کردن به روش حمایتی ومحبت آمیز سود می برند. اینکار به آنها فرصت می دهد احساسات حبس شده خود را از طریق اشک رها کنند.

 

 منبع: الودکتر

به جای تنبیه بدنی کودکان این کارها را انجام دهید!

راه های تنبیه صحیح کودکان

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ