بیماری های کلیوی و رژیم غذایی

برای بیماری های کلیوی رژیم غذایی مناسبی ارائه می شود که در ادامه به مواد غذایی و رژیم های غذایی بیماران کلیوی اشاره خواهد شد.

به گزارش الودکتر:اگر از بیماری کلیه رنج می برید بسیار مهم است که خوردن و آشامیدن را در خود کنترل کنید. زیرا کلیه های شما نمی توانند مواد زائدی را که بدن شما تولید می کنند را پاک کنند و از بین ببرند پس باید به چیزی که می خورید و می آشامید بیشتر توجه کنید. یک رژیم غذای مناسب برای کلیه های شما می تواند سلامت شما را تضمین کند:

رژیم مناسب برای بیماری کلیه

رژیم مناسب راهی است که به کمکم کلیه های شما می آید تا از آسیب های احتمالی جلوگیری کند. یعنی برخی از نوشیدنی ها و غذاها باید محدود شوند تا مواد خاصی که توسط کلیه دفع نمی شوند، در بدن شما ساخته نشوند. در عین حال باید مطمئن باشید که مقدار متعادلی از موادی مانند پروتئین، ویتامین ها و مواد معدنی نیز استفاده میکنید.

اگر در مراحل اولیه بیماری کلیوی هستید مطمینا محدودیت های کمتری برای استفاد هاز انواع غذاها و نوشیدنی ها برای شما است. اما هرچه بیماری پیش رود شما نیاز به مراقبت بیشتری دارید. پزشک مطمینا شم ارا به یک متخصص تغذیه ارجاع می دهد تا غذاهای مناسب ورژیم غذایی مناسبی برایتان ارائه دهد. در ادامه برخی از پیشنهادات را برای شما خواهیم داشت:

 

 رژیم غذایی DASH

DASH یک رژیم غذایی برای تقف فشار خون بالا است. یک رژیم غذایی غنی از میوه، سبزیجات،محصولات لبنی کم چرب، غلات، ماهی، مرغ، لوبیا و آجیل است. در این رژیم، قند و شیرینی و چربی و گوشت قرمز بسیار کم است. اما حتما قبل از پیروی از این رژیم با پزشک خود مشورت کنید چون اگر شمادر حال دیالیز باشید این گزینه مناسبی برای شما نیست.

کاهش نمک مصرفی

نمک بر روی فشار خون شما تاثیر می گذارد. همچنین کمک می کند به حفظ تعادل مقدار اب در بدن. کلیه های سالم سطح سدیم را در بدن کنترل می کنند اما اگر شما به بیماری کلیوی دجارید باید خودتان مقدرا نمک مصرفی تان را کنترل کنید. اگر سطح سدیم در بدن کنترل نشود ممکن است باعث تورم در مچ پا، فشار خون بالا، تنگی نفس و ایجاد مایع در اطراف قلب و ریه های شما شود.شما باید روزانه کمتر از 2 گرم نمک در روز مصرف کنید.

این راه کارها به کاهش نمک مصرفی کمک می کند:

         اجتناب از استفاده از طعم دهنده های نمکی مانند: سس سویا، نمک دریا، نمک سیر

         در خانه غذا بخورید چون غذاهای فست فود سرشار از نمک هستند

         در صورت امکان از مواد غذایی بست هبندی شده استفاده نکنید چون مقدار نمک بالایی را دارند.

         هنگام خرید روی بسته را چک کنید و مواد کم نمک را انتخاب کنید.

         قبل از خوردن غذاهای کنسرو شده مانند: سبزیجات، لوبیا، گوشت وماهی آنها را حتما بشویید.

مقدار کلسیم و فسفر را نیز کاهش دهید

شما به فسفر و کلسیم برای استحکام استخوان های خود نیاز دارید. وقتی شما کلیه های سالمی دارید، خودشان فسقر اضافه در بدن شما را دفع می کنند اما اگر بیماری کلیوی داشته باشید سطح فسفر در بدن شما بالا می رود. این مورد می تواند شما را در معرض ریسک بالای ابتلا به بیماری های قلبی بگذارد. همینطور، کلسیم اضافه نیز در استخوان ها تجمع می کنند و میتوانند به مرور انها را ضعیف و شکننده کنند.

اگر شما در مرحله آخر بیماری کلیوی باشید دکتر به شما پیشنهاد می کند روزی بیشتر از 1000 میلی گرم فسفر و  دیگر مواد معدنی را مصرف نکنید. و در ادامه این پیشنهاد ها را هم ارائه می دهد:

         موادی با فسفر کمتر را انتخاب کنید( روی برچسب و لیلبل مواد را حتما بخوانید)

         میوه و سبزیجات تازه را بیشتر از هرچیز دیگری استفاده کنید

         ذرت و غلات برنج را برای خوردن انتخاب کنید

         نوشیدنی های سبک و کم الکل را انتخاب کنبد

         مصرف مرغ،گووشت و  ماهی را قطع کنید

         مصرف لبنیات را نیز بسیار محدود کنید

غذاهایی که دراای کلسیم فراوان هستند نیز دراای فسفر هستند برای همین پزشک مصرف لبنیات را محدود می کند.

مصرف پتاسیم را کاهش دهید

پتاسیم به کارکرد ماهیچه ها و اعصاب شما کمک بسیاری می کند و وقتی که کلیه های ناسالم دارید، بد نشما نمی تواند مقدار اضافی پتاسیم را دفع کند. وقتی مقدارزیادی از پتاسیم در خو نشما باشد ممکن است منجر به مشکلات جدی قلبی شوید.

پتاسیم در میوه ها و سبزیجات زیادی یافت می شود مانند: موز، سیب زمینی، آووکادو و خربزه وهندوانه. این غذاها می توانند روی سطح پتاسیم خون شما تاثیر بگذارند.

پزشک مصرف این مواد را با پتاسیم کمتر به شما پیشنهاد می دهد:

         سیب و آب سیب

         توت فرنگی،بلوبری و تمشک

         آلو

         آناناس

         کلم

         گل کلم آب پز

         آلبالو

وقتی بیماری کلیوی شما بدتر شود شما ممکن است تغییرات دیگری را در رژیم غذایی خود وارد کنید.مثلا ممکن است غذاهایی با پروتئین بالا را قطع کنید مخصوصا پروتیئن های حیوانی. مانند گوشت، صدف و محصولات لبنی.

منبع: الودکتر

رازهای طلایی برای داشتن کلیه هایی سالم

چه عادات غذایی به کلیه ها آسیب می رساند؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ