چرا همیشه احساس خستگی می کنم؟علت ها و درمان ها

اگر همیشه احساس خستگی می کنید این مطلب را بخوانید تا با علت ها و راه های درمان آن ها آشنا شوید.

علل خستگی و خواب آلودگی و نحوه مبارزه با آنها

اگر شما هم جزو آن دسته از افراد هستید که خستگی دائمی کلافه تان کرده است ،حتما ادامه این مطلب از الو دکتر را بخوانید.

عوامل و علت های خستگی

خواب ناکافی

یکی از دلایل مهم بی حالی و خستگی شما می توان مربوط به کم خوابی شما باشد.افراد بزرگسال به 7 تا 8 ساعت خواب در روز نیاز دارند.

رفع مشکل :برای زمان خوابتان یک اولویت و برنامه منظم داشته باشید. اگر برای خوابیدن مشکل دارید به یک پزشک مراجعه نمایید.

کم خوابی

آپنه خواب

برخی افراد فکر می کنند که آنها به اندازه کافی می خوابند، اما آپنه خواب را نادیده می گیرند. این مشکل به طور خلاصه ،یعنی تنفس شما در طول شب متوقف می شود.برای هر وقفه ای یک لحظه بیدار می شوید، اما ممکن است از آن آگاه نباشید. نتیجه اینکه شما از 8 ساعت خواب محروم هستید.

رفع مشکل:  در صورت اضافه وزن، برای کاهش آن اقدام نمایید. ترک سیگارنیز می تواند در رفع این مشکل به شما کمک کند.

سوخت کافی نیست

خوردن خیلی کم موجب خستگی می شود، اما خوردن غذاهای غلط نیز می تواند خودش مشکل باشد. داشتن یک رژیم غذایی متعادل کمک می کند تا قند خون خود را در یک محدوده طبیعی حفظ کنید و اینگونه مانع افتادن قند خون  خود شوید.

رفع مشکل:  همیشه صبحانه بخورید و سعی کنید پروتئین و کربوهیدرات های مفید را در هر وعده غذایی بگنجانید. به عنوان مثال، تخم مرغ را با نان برشته بخورید.

کم خونی

آنمی یکی از دلایل اصلی خستگی در زنان است. خونریزی قاعدگی می تواند کمبود آهن ایجاد کند و زنان را در معرض خطر قرار دهد. برای از بین بردن خستگی ،سلول های قرمز خون  مورد نیاز است زیرا اکسیژن را به بافت ها و اندام های شما منتقل می کنند.

رفع مشکل: برای کم خونی ناشی از کمبود آهن، مصرف مکمل های آهن و خوردن غذاهای غنی از آهن مانند گوشت بدون چربی، جگر، صدف، لوبیا و غلات غنی شده می تواند کمک کند.

افسردگی

شما ممکن است افسردگی را به عنوان یک اختلال احساسی در نظر بگیرید، اما در بسیاری از علائم فیزیکی هم نقش دارد. خستگی، سردرد و از دست دادن اشتها یکی از شایع ترین علائم آن است. اگر بیش از چند هفته احساس خستگی و بی حالی می کنید، به پزشک مراجعه کنید.

رفع مشکل: افسردگی به خوبی  با درمان و یا دارو پاسخگو است، برای درمان این مشکل حتما به پزشک مراجعه نمایید.

کم کاری تیروئید

تیروئید غده کوچک در گردن شما است. این غده متابولیسم شما را کنترل می کند، سرعتی که بدن شما سوخت را به انرژی تبدیل می کند. وقتی غده ناقص عمل می کند ، متابولیسم  هم به آرامی عمل می کند،و این موضوع سبب می شود شما احساس لاغری و از دست دادن وزن داشته باشید.

رفع مشکل: یک آزمایش خون نشان می دهد هورمون های تیروئید شما کار است یا خیر، هورمون های مصنوعی می توانند متابولیسم شما را به سرعت افزایش دهند.پزشک متخصص در این زمینه به شما راهنمایی های لازم را خواهد نمود.

کافئین بیش از حد

کافئین می تواند هجایی و غلظت در دوزهای متوسط را بهبود بخشد. اما بیش از حد آن می تواند ضربان قلب، فشار خون و خارش پوستی را افزایش دهد.  پژوهش ها  نشان می دهند مصرف بیش از حد کافئین در واقع دلیل  خستگی در برخی از مردم است.

رفع مشکل: به تدریج مصرف قهوه، چای، شکلات، نوشیدنی های کافئین دار، و هر نوع دارو که حاوی کافئین است را کاهش دهید. توقف ناگهانی می تواند باعث برداشتن کافئین و خستگی بیشتر شود.

UTI پنهان

اگر تا به حال عفونت ادراری (UTI)، را تجربه نموده باشید،احتمالا با درد سوزش و حس اضطراب آن آشنا هستید. اما عفونت همیشه با چنین علائم واضحی نمود نمی کند. در بعضی موارد خستگی تنها نشانه آن است. آزمایش ادرار می تواند به سرعت UTI را تایید کند.

رفع مشکل: آنتی بیوتیک ها درمانی برای UTIs هستند، و خستگی معمولا در عرض یک هفته ناپدید می شود.اما بهتر است از مصرف خودسرانه دارو ها صرف نظر نمایید.

دیابت

در افراد دیابتی یکی از مشکلات ،احساس خستگی دائمی است. اگر احساس خستگی مداوم دارید، از پزشک خود در مورد آزمایش دیابت بپرسید.

رفع مشکل: درمان برای دیابت ممکن است شامل تغییر شیوه زندگی مانند رژیم غذایی و ورزش، درمان انسولین و داروها باشد.

کم خوابی

کم آبی

خستگی شما می تواند نشانه ای از کم آبی در بدن شما باشد. آیا شما در حال کار کردن پشت میز کار هستید، باید بدانید بدن شما نیاز به آب دارد تا به خوبی کار کند.

رفع مشکل: آب را در طول روز بنوشید تا ادرار رنگی باشد. حداقل دو فنجان آب یک ساعت یا بیشتر قبل از فعالیت بدنی برنامه ریزی شده داشته باشید. سپس، در طول تمرین جرعه ای اندک ، و بعد از اتمام دو فنجان دیگر بنوشید.

بیماری قلبی

اگر متوجه شدید که وظایفی که یک بار آسان انجام شد، به طور فزاینده ای دشوار می شود، با پزشک خود درباره بیماری های قلبی صحبت کنید.

رفع مشکل: تغییرات شیوه زندگی، داروها و روش های درمانی می تواند بیماری قلبی را کنترل کند و انرژی خود را بازیابی کند.

اختلال خواب در شغل های شیفتی

شب کاری یا چرخشی می تواند ساعت بدنی شما را مختل کند. هنگامی که شما باید بیدار باشید، ممکن است احساس خستگی کنید. و در طول روز ممکن است دچار مشکل خواب شوید.

رفع مشکل: هنگامی که شما نیاز به استراحت دارید، قرار گرفتن در معرض نور روز را محدود کنید. اتاق خود را تاریک، آرام و سرد نگه دارید. این موارد می تواند در بهبود خواب شما تاثیر مثبت ایجاد کنند.

کم خوابی

حساسیت غذایی

بعضی از پزشکان معتقدند که آلرژی های غذایی پنهانی ،می تواند شما را خواب آلود می کند. اگر خستگی شما پس از وعده غذا افزایش می یابد، شما می توانید به چیزی که در حال خوردن آن هستید، حساسیت داشته باشید.

رفع مشکل: سعی کنید غذاهای خود را در یک زمان حذف کنید تا ببینید آیا خستگی شما بهبود می یابد یا نه. شما همچنین می توانید از یک پزشک درباره یک آزمایش آلرژی غذایی بپرسید.

همه نسخه‌های طبیعی درمان بی‌خوابی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ