از رژیم غذایی تا روش‌هایی دیگر برای جلوگیری از آلزایمر

mahdie.mohtashami
در این مقاله قصد داریم تا به شما روش‌هایی کاربردی زیادی از جمله یک رژیم غذایی مناسب تا دیگر راه‌های مناسب برای جلوگیری از آلزایمر را آموزش دهیم.

از رژیم غذایی تا روش‌هایی دیگر برای جلوگیری از آلزایمر

آیا به دنبال دلیل دیگری برای سالم غذا خوردن می‌گردید؟

بعضی از دانشمندان می گویند انتخاب های غذایی که روزانه انجام می دهید احتمال شانس گرفتنبیماری آلزایمر را پایین می آورد. محققان دریافتند افرادی که به یک رژیم غذایی حاوی غذاهایی مانند انواع توت ها، سبزیجات برگ و ماهی مبتلا بودند، در معرض خطر اختلال حافظه نیستند. ابتدا در اینجا به شما یک رژیم غذایی معرفی می‌کنیم. رژیم غذایی که در اینجا به شما معرفی می‌شود، رژیم مایند(MIND) نام دارد. که در اینجا در مورد عملکرد این رژیم با یکدیگر می‌خوانیم. 

موادغذایی دوستار مغز

این رژیم غذایی شامل مواد غذایی و مغذی است که اطلاعات آن‌ها نشان می‌دهد برای مغز بسیار مناسب هستند مانند انواع توت‌ها.مواد غذایی که شما مصرف می‌کنید از این 10 گروه مواد غذایی باشند:

سبزیجات برگ سبز (مانند اسفناج و سبزیجات)، حداقل 6 بار در هفته

سایر سبزیجات، حداقل یک وعده در روز

آجیل، پنج بار در هفته

توت، دو یا چند بار در هفته

لوبیا، حداقل سه بار در هفته

ماهی، یک بار در هفته

مرغ (مانند مرغ یا بوقلمون)، دو بار در هفته

روغن زیتون، از آن به عنوان روغن اصلی پخت و پز استفاده کنید.

از این غذاها دوری کنید

گوشت قرمز، کمتر از چهار بار در هفته

کره و مارگارین، کمتر از یک قاشق غذاخوری روزانه

پنیر، کمتر از یک بار در یک هفته

شیرینی و شکر،کمتر از پنج بار در هفته

غذاهای سرخ شده و فست فودها، کمتر از یک بار در هفته

مطالعات نشان می‌دهد افرادی که از این رژیم پیروی می‌کنند 54% کمتر از سایرین خطر ابتلا به آلزایمر دارند. این درصد مقدار قابل توجهی است اما شاید مهم‌تر از همه این موارد محققان دریافتند حتی بزرگسالانی که تنها بازه‌های زمانی محدودی از این رژیم غذایی پیروی می‌کنند حدود 35% خطر ابتلا به این بیماری را کاهش می‌دهند. دانشمندان باید تحقیقات بیشتری در مورد رژیم MIND انجام دهند، اما این یک شروع بسیار امیدوار کننده است. این نشان می دهد که آنچه شما می خورید می تواند باعث شود که آلزایمر دیررس را تجربه کنید که شایع ترین شکل بیماری در این روزها است.

آیا شما می توانید از این رژیم غذایی پیروی کنید؟

حتی اگر سابقه خانوادگی بیماری آلزایمر یا سایر عوامل خطر نداشته باشید، ممکن است هنوز بخواهید این برنامه غذایی را امتحان کنید. این رژیم غذایی تنها برای مغز شما نمی‌باشد بلکه به شما کمک می‌کند تا قلب سالم‌تری داشته باشید.

در ادامه راه کارهای دیگر برای جلوگیری از آلزایمر را با یکدیگر بررسی می‌کنیم:

فشارخون بالایی دارید؟

طبق مطالعات صورت گرفته پایین آوردن فشار خون آن هم توسط ورزش و تغذیه سالم می‌تواند ریسک ابتلا به آلزایمر را کاهش دهد. تا آنجا که می‌توانید از ورزش برای پایین آوردن فشار خونتان استفاده کنید اما اگر در این راستا موفق نبودید ما به شما پیشنهاد می‌کنیم با مدیتیشن برای کاهش فشارخون، ریسک زوال عقل را کاهش دهید.

وزن مناسب خود را پیدا کنید

داشتن وزنی مناسب، مخصوصا در میانسالی، با کاهش ریسک آلزایمر ارتباط دارد. پس همین امروز برای کاهش وزن اقدام کنید.

سیگار نکشید

سیگار کشیدن، ریسک انواع سرطان و بیماری‌های ریوی را بالا می‌برد، اما آیا می‌دانستید که می‌تواند به مغزتان هم آسیب بزند؟ به گفته سازمان سلامت جهانی، ۱۴درصد از موارد آلزایمر در دنیا، به‌دلیل دودکردن تنباکو روی داده‌اند. حتی ریسک این بیماری برای افرادی که درمعرض دود سیگار هستند هم بالاست.

قندخون خود را کنترل کنید

ارتباط قوی میان قندخون بالا و ریسک زوال عقل وجود دارد، تا حدی‌که نام دیگر آلزایمر را دیابت نوع سوم گذاشته‌اند. حتی اگر کسی دیابت نداشته باشد، قند خون بالا می‌تواند ریسک زوال عقلش را افزایش دهد. کنترل مناسب قند خون، چه با دیابت و چه بدون آن، می‌تواند داروی پیشگیری‌کننده برای مغزتان باشد.

زیاد مطالعه کنید

به مدرسه برگردید! پژوهش‌های مکرر نشان داده، میزان تحصیلات بالا موجب کاهش ریسک اختلال ادراک می‌گردد. تا می‌توانید مطالعه کنید.

برای پشگیری از آلزایمر از لحاظ اجتماعی فعال باشید

به فعالیتهای اجتماعی آری بگویید. تحقیقات نشان می‌دهد که افرادی که همراه با یک شبکه اجتماعی بزرگ هستند خطر آلزایمر و زوال عقل را کاهش می‌دهد. دکتر کنوپمن می‌گوید: چیزهای ارزشمندی در روابط اجتماعی وجود دارد. کسانی که بیشتر با دیگران ارتباط دارند به خصوص روابط اجتماعی، به طور مثبت فکر می‌کنند و چشم اندازی بهتری به زندگی دارند.

کارهای تعمیراتی را خودتان انجام دهید

به چالش انداختن مغز به شیوه‌های جدید می‌تواند حافظه را همراه با سن بالا ببرد. دکتر دوی خود در این مورد می‌گوید: اگر مشکلی در تلفن یا لوله کشی خانه وجود داشته باشد من خودم آن را تعمیر می‌کنم. اگر سعی کنم چگونگی حل مسائل را به خودم نشان دهم برای مغزم هم خوب است. در حال حاضر وی در حال طرحی و ساخت یک صندلی کنار پنجره است . وی ادامه داد: این شیوه‌ای برای حفظ بخشهای مختلفی از مغز من است.

از زردچوبه بیشتر استفاده کنید

زردچوبه حاوی کورکومین است، یک ماده شیمیایی که به مقابله با التهاب کمک می‌کند. استفاده از آن برای انواع بیماری‌ها و مشکلات سلامتی مانند استئوآرتریت و کلسترول بالا استفاده می‌شود همچنین ادعا شده زردچوبه به عنوان درمانی برای آلزایمر مفید است. دکتر دوی یادآور می‌شود که این تحقیق اولیه است اما نشان می‌دهد که کورکومین می‌تواند سلول‌های عصبی را حفظ و سالم نگه دارد. وی می‌گوید: شما می‌خواهید تا کارکرد سلولهای عصبی را با ارتباطات تا حد ممکن حفظ کنید.

علایم بیماری آلزایمر چیست؟

تفاوت میان زوال عقل و آلزایمر چیست؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ