دندان های حساس به چه دندان هایی گفته می شود؟ علت و درمان

اگر شما هم گاهی با درد دندان مواجه می شوید،حتما این مطلب را بخوانید تا علت و راه درمان آن را پیدا کنید.

راهکار هایی برای بهبود دندان های حساس

اگر از نوشیدن نوشیدنی های داغ یا سرد اجتناب می کنید، چون می دانید دندان هایتان درد خواهند گرفت، احتمالا شما دارای دندان هایی حساس هستید.اگر شما هم این درد را در هنگام نوشیدن مایعات سرد یا گرم تجربه کرده اید حتما ادامه این مطلب از الودکتر را بخوانید.

دندان حساس

دندان های حساس

گاهی اوقات علاوه بر نوشیدنی های سرد و گرم ،چیزهای دیگری می تواند حساسیت و در نتیجه درد آنها را تشدید کنند، مثل غذاهای شیرین و ترش و یا حتی هوای سرد.

برای آنکه بتوانید از این درد رهایی یابید ابتدا باید بدانید علت این حساسیت چیست؟ هنگامی که شما علت را پیدا کردید، می توانید راه حلی پیدا کنید.

مراقبت از مینای دندان

مینای دندان یک لایه سخت محافظ است که به دندان هایتان کمک می کند تا هرآنچه نیاز دارید مصرف نمایید ،بدون آن که دردی احساس نمایید.. وقتی مینای دندان از بین رفته است، انتهای عصبی که موجب درد می شوند،در دسترس قرار می گیرند، بنابر این این تماس با عصب موجب می شود شما درد احساس کنید.

اگر دندانهای حساس دارید ممکن است برخی از مینای دندان های شما از بین رفته باشد.

برای جلوگیری یا کم کردن میزان آسیب باید چه کرد؟

از مسواک زدن  با مسواک های خشن اجتناب نمایید. شستشوی دندان با ملایمت و با استفاده از مسواک های مناسب اثر مثبت دارد در غیر این صورت شما نه تنها از دندان هایتان مراقبت نمی کنید بلکه  شما ممکن است بیش از حد پلاک بردارید.. شما باید از یک برس نرم استفاده کنید و در زاویه 45 درجه به لثه خود مسواک کنید تا مینا پاک شده و استحکام آن کاهش نیابد.
دندان حساس

باید ها و نباید های خوردنی ها

اجتناب از غذاهای اسیدی و نوشیدنی هایی مانند نوشابه، آب نبات چسبنده، کربوهیدراتهای با قند بالا – همه این رفتارها مینای دندان را تحت تاثیر قرار می دهند. در عوض، میان وعده:

  •     میوه ها و سبزیجات غنی از فیبر
  •     پنیر
  •     شیر
  •     ماست ساده

استفاده نمایید.این موارد دهان را مرطوب می کند و به مبارزه با اسید و باکتری هایی که می توانند در دندان های شما ایجاد شوند،مبارزه می کنند. بزاق یکی از راه هایی است که دهان شما با آنها برخورد می کند.

شما همچنین می توانید چای سبز یا سیاه یا نوشیدنی بدون قند بخورید.

گاهی حساسیت دندان می تواند نشانه ای از مسائل دیگر باشد

به طور طبیعی کاهش لثه نیز می تواند باعث به وجود آمدن حساسیت در دندان های شما شود. اگر بیش از 40 سال داشته باشید، ممکن است که لثه ها با کشیدن دندان ها و کشیدن ریشه های دندان، علائمی مانند سایش و پاره شدن و تحلیل رفتن را نشان دهند ،همین موضوع سبب ایجاد حساسیت در دندان ها می گردد.

اگر احساس می گنید لثه هایتان در حال تحلیل رفتن هستند، به دندانپزشک خود بگویید. این موضوع می تواند نشانه ای از مشکلات دیگر مانند بیماری لثه باشد.در موارد جدی ممکن است نیاز به پیوند لثه داشته باشد.

بیماری لثه ،  پلاک و تارتار بر روی دندانها می تواند لثه ها را به عقب ببرد که موجب تحلیل آن ها می شود. گاهی اوقات، بیماری می تواند دلیل این موضوع شود.سیگار نکشید ، سیگار کشیدن هم می تواند منجر به بیماری لثه شود..

دندان ترک خورده یا پر کردن:

هنگامی که دندان شکسته می شود، ترک دندان می تواند به ریشه شما برسد. و در این حالت وقتی دندان شما با جسم سردی برخورد کند دچار درد می شوید. نحوه درمان ای مشکل به این بستگی دارد که  این ترک چقدر عمیق است. اگر این یک ترک کوچک است که قبل از شروع لثه ها به پایان می رسد، دندانپزشک شما می تواند آن را پر کند. اگر زیر خط گام شما باشد، دندان شما باید کشیده شود.

درمان های معمول برای دندان های حساس

هنگامی که مشکل را پیدا کردید، دارو و مواردی که دندانپزشک شما می تواند برای کمک به کاهش درد استفاده کند از جمله موارد زیر است:

    خمیر دندان برای دندانهای حساس

  •     ژل فلوراید
  • و نکاتی مانند نحوه غذا خوردن و عایت های ضروری.

البته موارد ذکر شده جهت بهبود درد و درمان برای دندان های حساس می باشد،گاهی درد به علت مشکل های دیگری است که توسط پزشک باید تشخیص داده شده و درمان گردد.

دندان های حساس

اما توجه داشته باشید که مراقبت از دندان ها نباید فقط  به دلیل درد دندان باشد و در زمانی که دردی احساس نمی کنید به دندان هایتان رسیگی نکنید. نادیده گرفتن دندانهای شما می تواند همه چیز را بدتر کند. مسواک و نخ دندان دو بار در روز برای کمک به حفظ سلامتی دندان های شما بسیار کمک کننده است .همچنین با این رفتار  و مراقبت ها می توانید لبخندی درخشان تر و زیباتر هم داشته باشید.

در ضمن بهتر است هر سال دو بار به جهت معاینه دندان هایتان به دندانپزشک مراجعه نمایید.

منبع: الودکتر

بدون هزینه دندان هایتان را مثل برف سفید کنید

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ