13نشانه سرطان که زنان نباید آن را نادیده بگیرند

atoosamirzavandi
با شناخت و بررسی روزانه بدن خود از نشانه های سرطان سریع با خبر شوید و از گسترش آن جلوگیری کنید.

به گزارش الو دکتر بدن زنان مدام در حال تغییر است و بعضی از اوقات به نظر می رسد که این تغییرات عادی است اما می تواند نشانه سرطان باشند.
بهترین راه برای شناخت این نشانه ها این است که به بدن خود بیشتر توجه کنید تا کوچکترین تغییرات و تفاوت ها را متوجه شوید. دکتر رابین اندرسون از مرکز تحقیقات سرطان در سیاتل می گوید: نشانه های این بیماری گاهی با ایجاد تغییرات در بدن خود را نشان می دهند و شما باید بدانید که این تغییرات ناشی از چیست؟ در این مقاله13 نشانه سرطان که زنان نباید آن را نادیده بگیرند را معرفی خواهیم کرد.

باید به دنبال چه تغییراتی در بدن خود باشید؟

تغییر شکل سینه ها

اغلب تومورهای پستان سرطانی نیستند اما پزشک متخصص باید آن را معاینه کند و او را در جریان تغییرات زیر قرار دهید:
•    بافت پوست
•    قرار گیری نوک سینه به سمت داخل
•    ترشحات سینه
•    پوست پوست شدن سر سینه و سینه
برای مشخص شدن علت این علائم پزشک تست های فیزیکی انجام خواهد داد و در مورد سابقه دارویی شما سوال خواهد کرد. ممکن است که لازم باشد ماموگرافی انجام شود.

نفخ

مارلین مییرز متخصص انکولوژیست مرکز پزشکی می گوید: رنان به طور طبیعی دچار نفخ می شوند. بهتر است که مدت دو هفته منتظر بمانید شاید نفخ بر طرف شود.
اگر در طی این مدت نشانه ها بهبود نیافت یا کاهش وزن به همراه خونریزی اتفاق افتاد حتما به پزشک مراجعه کنید. نفخ مداوم می تواند نشانهسرطان سینه، معقد، روده، تخمدان، پانکراس یا رحم باشد. با توجه به این نشانه ها آزمایش های خون، ماموگرافی، کولونوسکوپی، سی تی اسکن و اولترا سوند انجام می شود تا علت مشخص گردد.

خونریزی بین دوره

اگر هنوز قاعده می شوید اما بین دو دوره دچار خونریزی شدید حتما پزشکتان را در جریان بگذارید. خونریزی خارج از دوره ماهیانه عادی نیست و می تواند دلایل بسیاری داشته باشد و پزشکانجام تست سرطان رحم را توصیه خواهد کرد. خونریزی بعد از تست اصلا عادی نیست و باید به سرعت تحت بررسی قرار بگیرد.

تغییرات پوست

تغییر در اندازه، شکل یا رنگ یک نقطه از پوست یا گسترش لکه هایی بر روی پوست نشانه سرطان پوست است. برای انجام تست به پزشک مراجعه کنید و زمان را از دست ندهید.

وجود خون در مدفوع

مییرز می گوید: اگر خونریزی در نقاطی از بدنتان مشاهده کردید که به طور نرمال اتفاق نمی افتد بخصوص اگر بیشتر از یکی دو روز ادامه داشت حتما به پزشک مراجعه کنید.
هربرت لیپور متخصص بیماری های دستگاه دفع ادرار می گوید: خونریزی معقد گاهی به دلیل بواسیر است اما می تواند نشانه سرطان معقد نیز باشد. ادرار خونی معمولا اولین نشانه سرطان مثانه یا کلیه است.

تغییر در لنفسیت ها

لنفسیت ها غده های کوچکی در اطراف بدن هستند. غالب تغییرات در لنفوسیت ها به خاطر عفونت می باشد اما برخی از سرطان ها از جمله لنفوم موجب می شوند که لفنسیت ها ملتهب شوند.
اگر در هر نقطه ای بدن احساس کردید که برای مدت یک ماه یا بیشتر توده ای به وجود آمده حتما به پزشک مراجعه کنید.

مشکل در بلعیدن

ایجاد مشکل در بلعیدن همیشه هم جای نگرانی نیست اما اگر مشکل بلعیدن همراه با استفراغ و کاهش وزن باشد، پزشک برایسرطان گلو و معده تست های انجام خواهد داد.
او به بررسی نشانه ها با انجام اندوسکوپی، سی تی اسکن گردن، قفسه سینه و شکم می پردازد. برای انجام آزمایش باید مایع خاصی را بخورید تا در حین عبور اشعه گلو و شکم شفاف و واضح دیده شود.

کاهش وزن بدون دلیل

بعضی از خانم ها آرزو می کنند که یک باره اضافه وزن شان بر طرف شود اما کاهش 10 کلیوگرم از وزن بدون تغییر در فعالیت و رژیم غذایی نشانه خوبی نیست.
مییرز می گوید: کاهش وزن نا خواسته بیشتر به دلیل استرس و تیروئید است اما می تواند نشانه سرطان پانکراس یا انواع دیگر سرطان مثل معقد، معده، کبد باشد.
پزشک تان برای تشخیص بهتر ممکن است تست های زیادی انجام دهد مثل آزمایش خون و سی تی اسکن.

درد یا سوزش قلب

غذای زیاد، الکل یا استرس ( یا هر سه ) می توانند موجب سوزش قلب شوند. مییرز پیشنهاد می کند برای یک یا دو هفته رژیم غذایی خود را تغییر دهید ببینید علائم درد برطرف خواهد شد یا نه.

تب

تبی که از بین نمی رود و هیچ دلیل برای توجیح آن وجود ندارد می تواندنشانه سرطان باشد. پزشکتان باید در مورد سابقه دارویی شما اطلاعات کسب کند و تست هایی برای تشخیص صحیح انجام دهد.

سرفه

اکثر سرفه ها بعد از 3 یا 4 روز از بین می روند و جای نگرانی نیست اگر کمی بیش از این طول کشید بخصوص اگر سیگار مصرف می کنید. اما اگر سرفه با خون همراه بود حتما به پزشک مراجعه کنید این نشانه سرطان شش می باشد.
منبع الودکتر
عوارض نزدیکی در بیماران سرطان رحم

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ