عادات سالم برای روماتیسم مفصلی

درمان های روماتیسم مفسلی می تواند درد و همچنین خشک شدن مفاصل و کوفتگی را کاهش دهند اما نه یک شبه. ممکن است چند هفته یا چند ماه زمان ببرد تا احساس بهتری کنید.

اگر از بیماری رماتیسم مفصلی رنج می برید، با رعایت کردن عادتی می توانید التهاب این بیماری را کاهش دهید. در این مطلب با عادات سالم برای روماتیسم مفصلی آشنا خواهید شد.

عادات سالم برای روماتیسم مفصلی:

خوب بخورید:

خبر خوب این است که غذاهای سالم و خوشمزه برای کل بدنتان ازجمله مفاصل خوب است ، اگرچه رماتیسم مفصلی(RA) را درمان نمی کنند. دنبال مقدار زیادی از انواع دانه ها، سبزیجات، میوه ها، ماهی و انواع  دیگر پروتئین ها بگردید. بعضی از غذا ها ممکن است باعث تورم مفاصل شوند مانند روغن ماهی، آجیل و چای. مصرف شکر و چربی های اشباع شده را کم کنید و از خوردن غذاهایی که به نظر می آید مشکل مفاصلتان را بدتر می کند، اجتناب کنید.

فعال باشید:

ورزش به مفاصلتان برای حرکت بهتر و به ماهیچه های اطراف آن برای قوی تر شدن، کمک می کند. اگر نیاز است که وزن کم کنید، ورزش کردن برای آن هم می تواند خوب باشد. همانطور که وزنتان کم می شود، فشاری که روی مفاصلتان است ، کاهش می یابد. ممکن است بخواهید ایروبیک (ورزش هوازی)، تمرینات قدرتی یا کششی داشته باشید. یک فیزیوتراپ یا مربی با تمرینات روماتیسم مفصلی، می تواند برنامه تمرینی به شما بدهد و نشانتان دهد که چه کارهایی باید بکنید.

به خودتان فشار نیاورید:

فکر می کنید نیاز است که فعال باشید اما لازم است زمانی هم برای خستگی در کردن بگذارید. روماتیسم مفصلی می تواند شما را بیشتر خسته کند. بیش از آنچه که می توانید، کار نکنید. هر زمانی که نیاز دارید، به خودتان استراحت دهید. حداقل 8 ساعت در شب بخوابید علاوه بر آن در طول روز هم اگر احساس بی انرژی بودن کردید، بخوابید.

فیزیوتراپی را امتحان کنید:

حتی جلسات کم هم می تواند تغییری ایجاد کند. فیزیوتراپ قادر است به شما تمرینات ایمنی برای قوی تر شدن، آموزش دهد، بنابراین خواهید توانست بهتر حرکت کنید. اگر در انجام کارهایتان یا موارد ساده مشکلی دارید، از فیزیوتراپیست درمورد ابزار و دستگاه هایی که می تواند کمکتان کند، بپرسید.

سیگار می کشید یا الکل مصرف می کنید؟

سیگار کشیدن، علائم بیماری روماتیسم مفصلی را تشدید می کند و همچنین باعث می شود روش های درمانی کمتر تاثیر بگذارد. سعی کنید این عادت را ترک کنید حتی اگر زحمت زیادی داشته باشد. پزشکتان می تواند به شما توصیه یا منابعی برای آن معرفی کند. ممکن است هر از گاهی نوشیدن الکل، برای بعضی از افراد ضرری نداشته باشد اما با پزشکتان مشورت کنید چرا که ممکن است الکل با بعضی از داروهای این بیماری تداخل داشته باشد و به کبدتان آسیب بزند.

از کمپرس سرد و گرم استفاده کنید:

از تغییر دما برای کاهش درد مفاصل استفاده کنید. به حمام آب گرم بروید، دوش آب گرم بگیرید یا از پدهای گرم برای کاهش نقاط درد ماهیچه های سفت شده، استفاده کنید. از کمپرس سرد یا پدهای سرد برای آرام کردن سوزش مفاصل استفاده کنید. می توانید پدهای سرد و گرم را تعویض کنید تا بهترین تاثیر را از هردو بگیرید.

از خودتان بگویید:

می تواند اینطور به نظر بیاید که در مورد بیماری تان صحبت می کنید، اما امتحانش کنید. دوستان یا خانوادتان ممکن است متوجهش نشوند، اما آن را آزمایش کنید خصوصا اگر سالم به نظر می آیید. خوب است زمانی که روز بدی دارید آن را با بقیه درمیان بگذارید، یا اینکه بخواهید به جای بیرون رفتن برای شام، آنها پیشتان بیایند و شام مختصری داشته باشید. همینطور که احتیاجاتتان را بیان می کنید، بیشتر شرایط شما را یاد خواهند گرفت و برای کمک به شما آماده تر می شوند.

زمان بدهید تا کار کنند:

درمان های روماتیسم مفسلی می تواند درد و همچنین خشک شدن مفاصل و کوفتگی را کاهش دهند اما نه یک شبه. ممکن است چند هفته یا چند ماه زمان ببرد تا احساس بهتری کنید.  زمانی که استفاده از داروی جدیدی را شروع می کنید، از پزشکتان بپرسید چقدر زمان می برد تا تفاوت ها را متوجه شوید و انتظار می رود چه تغییراتی احساس کنید. اگر زمان گذشت و هنوز احساس بهتری نداشتید با او درمیان بگذارید.

چه چیزی برایتان بهتر است:

با پزشکتان صحبت کنید که یک برنامه درمانی ایده آل برایتان تنظیم کند. داروها بخش بزرگی از آن هستند اما چیزهای دیگری که می توانند کمکتان کنند تا احساس بهتری داشته باشید و از مفاصلتان حفاظت کنند، را نیز فراموش نکنید. برای نمونه پزشکتان ممکن است فیزیوتراپی و تکنیک های مدیریت استرس را به شما پیشنهاد دهد یا ممکن است بخواهد با متخصص تغذیه صحبت کنید.

به پزشکتان بازخورد دهید:

شما و پزشکتان یک تیم هستید. اینکار به او کمک می کند تا بداند وضعیت شما واقعا چطور است، بنابراین صحبت کنید. اگر متوجه اثرات جانبی شدید، نتایجی که انتظار می رفت را نگرفته اید یا داروهایتان را به خاطر دلایل دیگری نمی توانید مصرف کنید، در موردشان صحبت کنید. قبل از اینکه با پزشکتان صحبت کنید، دارو یا دوز آن را تغییر ندهید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ