بیماری های خطرناک چشم

toranj
بیماری های چشم را جدی بگیرید و به پزشک متخصص مراجعه کنید.

به گزارش الودکتر: چشم یکی از اجزای مهم است که باید به آن توجه ویژه ای شود. در ادامه برخی از انواع بیماری های خطرناک چشم را برایتان شرح می دهیم.

تست دژنراسیون ماکولا

این تست برای کمک به فهمیدن نشانه های اولیه دژنراسیون ماکولا می باشد البته که هیچ تستی همانند معاینه چشم توسط پزشک نمی تواند بیماری را به درستی تشخیص دهد، بنابراین اگر بعد از انجام این تست متوجه مشکلی شدید حتمابه پزشک متخصص مراجعه کنید.

این تست را می توانید با عینک مطالعه خود نیز انجام دهید. به این صورت که تصویر را در فاصله 12 تا 12 اینچی خود قرار دهید و با یک چشم به نقطه مرکزی روی ان خیره شوید. آیا خطوط را موج دار و شکسته می بینید؟ آیا دید تاری دارید؟ این کار را برای چشم دیگر نیز اجام دهید. اگر دژنراسیون ماکولا شدید باشد ممکن است فقط یک نقطه تاریک دیده شود. اینکه خطوط راست را به صورت کج و موج دار ببینید موجب نگرانی است زیرا نشانه اولیه از این بیماری می باشدو برای بررسی بیشتر حتما باید به پزشک مراجعه شود.

رتینوپاتی دیابتی

دیابت نوع 1 و 2 می تواند منجر به از دست دادن جزئی از بینایی شود که البته در نهایت می تواند منجر به نابینایی نیز شود. آسیب های ان شامل صدمه زدن به رگ های خونی در شبکیه می باشد. اغلب قابل درمان است. این بیماری خطرناک چشمی به این صورت است که لکه های سیاه و یا سایه هایی را روی تصویر میبینید (که البته این نشانه ای از پیشرفت بیماری شما می باشد). اگر دیابت دارید حتما چشم خو درا سالیانه بررسی کنید. توضیح اینکه دقیقا چه اتفاقی در این بیماری میفتد اینطور است که: رگ های خونی که شبکیه چشم شما را پشتیبانی می کند توسط سطح بالایی از قند خون آسیب می بیند و متورم می شوند. گاهی صدها عروق خونی جدید به طور غیر طبیعی رشد می کنند که این رتینوپاتی نام دارد. این رگ ها شکننده هستند و به راحتی نیز می شکنند. با گذشت زمان اینها می توانند باعث دید تار و نقاط تاریک در دید بیمار شوند و در نهایت منجر به نابینایی می شود.

آب مروارید

در سن 80 سالگی بیش از نیمی از افراد دچار آب مروارید می شوند. آب مروارید بدین گونه است که دید شما به آرامی تار می شود از بین می رود و رانندگی و مطالعه برایتان دشوار و عملا غیر ممکن می شود. کسانی که بسیار سیگار می کشند و یا زمان زیادی در معرض نور خورشید قرار می گیرند شانس بیشتری برای گرفتن آب مروارید دارند. جراحی و بعد از آن لنز می تواند این مشکل را برطرف سازد. اتفاقی که در چشم ها می افتد و مبتلا به آب مروارید می شوید بدین گونه است که: یک چشم سالم نور را در یک نقطه از شبکیه متمرکز می شازد و همانند دوربین  تصویر را ضبط می کند تا شما به راحتی آن را ببینید. اما  با افزایش سن، پروتین روی لنز را می پوشاند و به شما امکان دیدن را نمی دهد و یا دیدی تار خواهید داشت و به جای یک تصویر شفا و واضح دچار تاری دید، تغییر در دید رنگی و به ویژه مشکلات دید در شب می شوید.

Retinitis Pigmentosa(PR)

این بیماری چشمی می تواند ارثی نیز باشد. اغلب با مشکلات دید در شب شروع می شود و بعد آهسته دید جانبی خود را از دست می دهید در نهایت هم می تواند منجر به نابینایی شود.مکمل های ویتامین A با دوز بالا یا پایین(با تجویز پزشک) می تواند کاهش دهنده کاهش دید باشد. مصرف بیش از اندازه ویتامین A میتواند سمی و خطرناک باشد پس از مصرف خودسرانه ان خودداری کنید. در حقیقت در این بیماری بافت حساس به نور شبکیه چشم در طی سال ها از بین می رود و دیگر سیگنالی به مغز نمیفرستد. رنگدانه ها در اطراف شبکیه پراکنده می شوند که این بیماری حتی می تواند همراه با تورم شبکیه و ایجاد آب مروارید باشد.

دیدن لکه های شناور و در حال حرکت نشانه چیست؟

اگر لکه های شناوری را در طول روز میبینید می توانید مطمئن باشید که آنها بی ضرر هستند اما اگر علائم زیر را داشته باشید در حین دیدن این لکه ها حتما باید به پزشک مراجعه کنید:

         این لکه ها به صورت ناگهانی ظاهر شوند و به تعداد انها اضافه شود.

         اگر شما نور فلش مانندی را ببینید.

          نقاط سیاه و سفیدی را در کل روز مشاهده کنید.

         ناگهان متوجه سایه یا ازبین رفتن دید جانبی خود شوید.

تنبلی چشم

اگر در کودکی یکی از چشمان شما دید خوبی نداشته باشید مغز شرایط را برای آن چشم دیگر مهیا می سازد تا بهتر ببیند. این وضعیت تنبلی چشم نامیده می شود که ممکن است مردمک چشم شما در وسط قرار نگیرد و تمایل به دو سمت چشم داشته باشد. پزشک قطره چشمی می دهد که در چشم سالم خود بریزید تا مغز از چشم دیگر استفاده کند.

منبع: الودکتر

لک چشم نشانه چیست؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ