تاثیر عجیب سایز بدن روی طول عمر زنان!

toranj
سایز بدن زنان همیشه امری مهم بوده است اما این موضوع برای مردان از اهمیت چندانی برخوردا نمی باشد.

به گزارش الودکتر: لاغری و کاهش وزن در زنان از دیرباز از جمله موضوعات مهم برای آنها بوده و هست. در این مقاله نیز سعی به بررسی این موضوع روی افزایش طول عمر زنان خواهیم پرداخت که کاهش وزن روی طول عمر مردان هیچ تاثیری ندارد اما برای زنان از جمله مزایای طول عمر محسوب می شود.

 تاثیر ورزش برای زنان و مردان

این روزها مطالعات نشان می دهد زنانی که لاغرتر و قدبلندتر هستند خوشحال تر از بقیه زنان هستند. سایز انها می تواند تاثیر بسزایی روی آنها بگذارد که تا سن 90 سالگی نیز عمر کنند. اگر زنان روزی یک ساعت ورزش کنند مزایای طول عمر آنها حتی بیشتر نیز خواهد شد. ورزش به مردان نیز کمک می کند تا عمر طولانی تری داشته باشند اما اندازه سایز بدن آنها هیچ تایری روی طول عمر مردان نمی گذارد.

محقق اصلی این مطالعات، لوید براندس، از گروه اپیدمیولوژی مرکز پزشکی دانشگاه ماستریخت، در هلند، گفت که افزایش امید به زندگی در بعضی از کشورهای توسعه یافته بسیار بیشتر شده است و این از خیلی وقت پیش آغاز شده است. یکی از دلایل می توانست افایش افراد چاق بوده باشد که نشاط و خوشحالی را در خوردن و چاق شدن میدیدند اما نتایج مطالعات جدید چیز دیگری رادلیل افزایش طول عمر می دانست. لوید براندس می گوید: فعالیت بدنی و سایز افراد روی طول عمر انها تاثیر می گذارد اما این تاثیر روی گروه مردان و زنان بسیار متفاوت دیده می شود.

البته او هشدار داد که این مطالعات نمی تواند دلیلی بر کوتاهی عمر دیگر افراد باشد. براندس گفت: در گروه زنان فعالیت روزانه به مدت 60 دقیقه احتمال رسیدن به سن 60 سالگی را برای انها افزایش می دهد اما این بدین معنا نیست که هرچه تعداد دقایق فعالیت روزانه بیشتر باشد پس طول عمر نیز بیشتر خواهد شد مثلا 100 سالگی نه چنین چیزی حقیقت ندارد. اما درباره مردان کاملا برعکس است یعنی هرچه فعالیت بدنی و ورزشی خود را در طول روز بیشتر کنند احتمال افزایش عمر خود را نیز بیشتر می کنند.

این مطالعات روی 7800 مرد و زن بین سنین 55 تا 69 سال انجام شد مع در یک مطالعه در هلند در سال 1986 انجام شده بود شرکت کرده بودند.

شرکت کنندگان وقتی 20 ساله بودند اطلاعاتی درباره وزن و قد خود دادند. همچنین در مورد مدت زمان روزانه فعالیت بدنی خود نیز اطلاعاتی را دادند. فعالیت هایی مانند: باغبانی، پیاده روی همراه با سگ خانگی شان، کارهای خانه ف دوچرخه سواری و ورزش. این افراد تا زمان مرگشان و یا انها که به 90 سالگی رسیدند مورد مطالعه و بررسی قرار گرفتند. رفتار و تاریخچه بیماری های آنها نیز به نظر روی سبک زندگیشان تاثیر بسزایی داشت، همینطور سیگار کشیدن.

 چند دقیقه ورزش در روز برای طول عمر لازم است؟

در مطالعاتی که انجام شد زنانی که از ابتدا از قد و سایز مناسبی برخوردار بوند و تا اخر نیز این اندام را حفظ کردند شانس بیشتری برای رسیدن به سن 90 سالگی را نسبت به زنان چاق و کوتاه قد داشتند. محققان پس از بررسی ها دریافتند که مردان بلند قد از این مزین برای افزایش طول عمر برخوردار نیستند.  اما از نظر فعالیت بدنی مردانی که روزانه بیش از 90 دقیقه تمرین ورزشی دارند 39 درصد احتمال بیشتری نسبت به مردانی دارند که از لحاظ جسمانی کمتر از 30 دقیقه در روز فعالیت بدنی دارند.

 مطالعات نشان دادند: هر 30 دقیقه فعالیت بدنی بیشتر ارتباط خواهد داشت با 5 درصد افزایش طول عمر تا 90 سالگی.

برای زنان، کسانی که هر روز بین 30 تا 60 دقیقه فعالیت ورزشی دارند احتمالا دست یابی به 90 سالگی بیشتر می شود.

دکتر دیوید کاتز می گوید: از انجایی که این روزها اکثر بزرگسالان کمتر از یک ساعت فعالیت بدنی در روز دارند پیام فوری من برای همه آنها چه مرد و چه زن فعالیت فیزیکی بیشتر برای هر دو جنس است.

چرا افزایش وزن فقط برای خانم ها مهم است؟

سوال این بود که چرا قد و وزن فقط برای خانم ها باید مهم باشد که دکتر کاتز پاسخ می دهد این فقط یک تفکر سودجویانه است و این روزها ظاهر مناسب باید برای هم مرد و هم زن مهم باشد و هر دو به آن توجه کنند.

فقط ممکن است خانم ها بیشتر از آقایون از اضافه وزن خود رنج ببرند که باعث بیماری های ذهنی و روانی می شود که در ادامه هزینه های بیشتری باید برای درمان پرداخته شود. چون وزن اضافی برای مردان از اهمیت کمتری برخوردار است بنابراین روی ذهن و روان انها کمتر تاثیر می گذارد و چه بسی که هر چه فشارهای روحی روانی روی فرد کمتر باشد عمر طولانی تری خواهد داشت.

منبع: الودکتر

عوامل موثر در کاهش طول عمر مردان در مقایسه با زنان

چرا مردان اغلب زودتر از زنان می‌میرند؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ