از آزیترومایسین چه می دانید؟

toranj
آزیترومایسین در دسته آنتی بیوتیک ها قرار میگیرد که این روزها یکی از پرمصرف ترین داروها می باشد پس بهتر است بیشتر با آن و عوارض آن آشنا شوید.

به گزارش الودکتر: آزیترومایسین یکی از پرمصرف ترین انتی بیوتیک ها است که از طریق تزریق وریدی و یا دهانی وارد بدن انسان می شود و در ادامه بیشتر راجع به نحوه مصرف آزیترومایسین و عوارض جانبی آزیترومایسین صحبت خواهیم کرد.

زمینه های مصرف آزیترومایسین

آزیترومایسین برای درمان انواع عفونت های باکتریایی مورد استفاده قرار میگیرد. نحوه عملکردش، توقف رشد باکتری ها می باشد. این دارو برای عفونت های ویروسی  مثل سرما خوردگی و آنفولانزا تجویز نمی شود. توجه داشته باشید که استفاده غیر ضروروی از هر آنتی بیوتیکی می تواند منجر به کاهش اثر بخشی ان شود.

نحوه مصرف آزیترومایسین

قبل از شروع مصرف هر بار بروشور داخل جعبه را بخوانید و حتما اگر سوالی دارید از پزشک یا دکتر داروساز بپرسید. این دارو باید طبق دستور پزشکی که آن را تجویز کرده است مصرف شود که معمولا یک بار در روز همراه با غذا یا بدون آن می باشد. اگر ناراحتی معده دارید یا این دارو باعث می شود که معده تان ناراحت شود بتر است با غذا مصرف شود. دوز این دارو بر اساس وضعیت پزشکی شما است اما برای کودکان بر اساس وزنشان می باشد.

قبل از مصرف حتما خوب تکان دهید و برای اندازه گیری مقداری که باید خورده شود از قاشق های اندازه گیری استفاده کنید چون ممکن است با قاشق های خانگی دوز مناسبی را اندازه گیری نکنید.برای اثر بخشی بهتر این آنتی بیوتیک آن را در فواصل مناسبی مصرف کنید و مطمین باشید که هر روز در همان زمان ها ان را مصرف می کنید.

عوارض جانبی آزیترومایسین

ناراحتی معده، اسهال، حالت تهوع و استفراغ و یا درد شکمی ممکن است از عوارض مصرف این دارو باشد. اگر هر یک از این حالات ادامه داشت حتما با پزشک متخصص یا داروساز مراجعه کنید و مشکل خود را با آنها در میان بگذارید.

اگر این عوارض را هم به طور جدی بعد از مصرف آزیترومایسین داشتید حتمابه پزشک اطلاع دهید:

تغییرات شنوایی (مانند کاهش شنوایی، ناشنوایی)، مشکلات چشم (مانند پلک ها، چشمک زدن)، مشکل صحبت کردن / بلع، ضعف عضلانی، نشانه های کبد مشکلات (مانند خستگی غیر معمول، تهوع / استفراغ مداوم، درد شدید معده و شکمی، زردی چشم / پوست، ادرار تیره.)

و اگر ضربان قلب بالا، بی حوصلگی شدید، سرگیجه شدید و خستگی ناگهانی داشتید نیز به موقع به پزشک مراجعه کنید.

این دارو به ندرت باعث بیماری های روده ای می شود اما اگر علائمی مثل اسهال مداوم، درد شکم یا شکم / گرفتگی، خون یا مخاط در مدفوع شما دیده شد به هیچ وجه از داروهای ضد اسهال استفاده نکنید و سریعا به پزشک مراجعه کنید.

همچنین استفاده طولانی مدت و یا برای دوره های مکرر از این دارو می تواند باعث ترشحات دهانی یا عفونت های مخمری جدید شود. اگر در دهان خود تکه های لکه های سفید مشاهده کردید و یا مشکلاتی را در واژن خود حس کردید سریعا با پزشک تماس بگیرید.

واکنش های آلرژیک به این دارو بسیار نادر است اما در صورت مشاهده علائمی مانند: تبی که از بین نمی رود، تورم عده های لنفاوی، خارش (گلو و زبان)، سرگیجه و مشکلات تنفسی حتما با پزشکتان تماس بگیرید. بعد از قطع دارو نیز ممکن است واکنش های آلرژیک ناشی از آزیترومایسین را داشته باشید پس نگران نباشید و کمی به ان زمان بدهید.

احتیاط های لازم قبل از مصرف آزیترومایسین

قبل از مصرف آزیترومایسین، اگر به آن حساسیت دارید، به پزشک یا داروساز خود بگویید؛ یا به آنتی بیوتیک های دیگر (مانند اریترومایسین، کلاریترومایسین، تلییدرومایسین)؛ یا اگر آلرژی خاصی دارید. حتما با پزشک در میان بگذارید.  این محصول ممکن است حاوی مواد غیر فعال باشد که باعث ایجاد واکنش های آلرژیک و یا مشکلات دیگر شود. برای اطلاعات بیشتر با داروساز خود صحبت کنید.

قبل از استفاده از این دارو، به پزشک یا داروساز سابقه پزشکی خود را شرح دهید، به ویژه اگر: بیماری کبد، بیماری کلیوی، یک بیماری عضلانی خاص (میاستنی گراویس) دارید. مصرف آزیترومایسین ممکن است یک بیماری را ایجاد کند که بر ضربان قلب (طولانی شدن)تاثیر می گذارد.سطح پایین پتاسیم یا منیزیم در خون نیز می تواند بر طولانی شدن ضربان قلب تاثیر بگذارد.این خطر ممکن است در صورت استفاده از داروهای خاص (مانند دیورتیک / قرص های آبی) یا در صورت داشتن شرایطی نظیر عرق شدید، اسهال یا استفراغ، افزایش یابد. در هنگام استفاده از آزیترومایسین ممکن است که واکسیناسیون هیچ تاثیری روی بدن نداشته باشد پس دقت کنید که در حین مصرف این دارو واکسینه نمی شوید و یا در مورد آن با دکتر مشورت کنید. حتما قبل از جراحی با پزشک و یا دندان پزشک درباره استفاده از این دارو بگویید. بزرگسالان نسبت به این دارو حساسیت های بیشتری از خود نشان داده اند به ویژه تغییر در ضربان قلب اما نوزادان ( از 6 هفته به بعد) ممکن است دچار مشکلات معد های شوند که در صورت بروز هرگونه ناراحتی بهتر است با پزشک مشورت شود.

و در اخر لازم به ذکر است که مصرف آزیترومایسین در دوران بارداری اگر نیاز جدی به استفاده از این دارو باشد باید استفاده کرد در غیر این صورت بهتر است استفاده نشود و با پزشک مشورت شود.

 منبع: الودکتر

قرص آزیترومایسین چیست؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ