آیا رابطه داشتن در طول مدت بارداری بدون خطر است؟

atoosamirzavandi
رابطه داشتن در بارداری از جمله مواردی است که زوج با آن مشکل خواهند داشت. زیرا از آسیب رسیدن به جنین هراس دارند. در این مقاله بیشتر درباه این که برقراری رابطه در بارداری خطرناک است یا نه بحث خواهیم کرد.

داشتن رابطه در طول باداری آخرین چیزی است که خانم ها به آن فکر می کنند بخصوص زمانی که دچار حالت تهوع، استفراغ یا خستگی شدید باشند. اما بعضی از خانم ها ممکن است که در حین بارداری درخواست رابطه جنسی از همسرشان کنند. همچنین مردان در دوسته قرار می گیرند. عده ای هستند که حتی در دوران بارداری از رابطه محروم نمی شوند و دسته ای هستند که خودشان به دلیل این که نمی خواهند به همسر باردارشان و جنین آسیب وارد کنند از ایجاد رابطه خودداری می کنند.

آیا رابطه در بارداری خطرناک است؟

خبر خوب یا خبر بد، بستگی دارد که به آن چطور نگاه کنید، دیانا سالاسچه استاد مامایی و متخصص زنان در دانشگاه فینبرگ می گوید:داشتن رابطه در بارداری بدون خطر است به خصوص برای خانم هایی که اوایل حاملگی آن ها ست و بارداری بدون خطر داشته اند. بعضی از افراد از داشتن رابطه حین بارداری بیشتر لذت می برند و عده ای کمتر.

راهنمایی هایی برای داشتن رابطه در طول بارداری

در سه ماهه اول بیشتر خانم ها تمایل زیادی به داشتن رابطه ندارند زیرا احساس خستگی و اضطراب می کنند، اما مونیکا فورمن متخصص زنان می گوید: در سه ماه دوم احساس بهتری پیدا می کنند و رابطه جنسی راحت تر برقرار می گردد و رضایت از رابطه بیشتر خواهد بود. در سه ماهه دوم برقراری رابطه هنوز راحت است زیرا معده به کلی پوشیده نشده است. اما در سه ماهه سوم برقراری رابطه به راحتی اماکن پذیر نیست. زیرا شکم بزرگتر می شود و فشار بیشتری احساس می شود پس ایجاد رابطه سخت می گردد و در هفته های آخر رابطه فیزیکی به شدت سخت می شود.
اگر پدر از این که رابطه جنسی با همسر خود برقرار می کند احساس اضطراب دارد باید بگوییم که جنین به خوبی محافظت می شود. جنین همانند یک تخم مرغ اطراف خود محافظی دارد که او را از هر گونه آسیبی حفظ می کند. این گفته باعث می شود که والدین احساس بهتری پیدا کنند و با خیال آسوده تری رابطه برقرار کنند.
آیا داشتن رابطه در سه ماهه سوم می تواند باعث زایمان زودتر می گردد یا نه؟ باید بگوییم که ارگاسم باعث ترشح اسیدهای چرب می شود که در پی آن انقباض اتفاق می افتد.
فورمن می گوید در هفته 40 این مسئله نمی تواند آسیبی وارد کند.

حالت های مناسب برای برقراری رابطه در طول بارداری

فورمن می گوید: با بزرگ شدن شکم قرار گرفتن مرد در بالا برای خانم باردار راحت نیست. موقعیت های راحت برای ایجاد رابطه در طول بارداری از پشت و قرار گرفتن بر روی پهلو می باشد.
و باید توجه داشته باشید که خانم باردار نباید بر روی پشت خود بخوابد زیرا رحم بزرگ شده و می تواند بر روی رگ های خونی فشار وارد کند و این باعث احساس فشار و درد در رحم گردد. این اتفاقات در سه ماهه سوم بارداری رخ می دهد. خوابیدن به پشت باعث ایجاد سندروم supine hypotensive  می شود که نتیجه آن تغییر ضربان قلب و فشار خون است. سرگیجه و دیگر علائم نشانه بروز این سندروم می باشد.
فورمن بیان می کند که در طول بارداری از رابطه دهانی باید اجتناب کرد. رابطه دهانی موجب می شود که هوا وارد واژن زن باردار شود این هوا به ریه ها منتقل گردد و در نهایت باعث مرگ شود.

دلایلی که باید از ایجاد رابطه در بارداری خودداری کرد:

برقراری رابطه در طول بارداری برای زنانی که قبلا دچار سقط جنین، زایمان زودرس، خونریزی یا نارسایی رحم ( موقعیتی که رحم توانایی نگه داری جنین در سه ماهه دوم یا سه ماهه سوم را ندارد، وقتی که جنین شروع به رشد می کند و فشار زیادی به رحم می آورد.)  بوده اند خطرناک می باشد.
زنانی که دچار شرایطی هستند که کیسه حاوی جنین دهانه رحم را پوشانده است باید از رابطه خودداری کنند. زیرا برقراری رابطه ریسکی است و امکان سوراخ شدن کیسه و خروج مایع آمنیئوتیک آن قبل از زایمان می شود.
اگر هیچ کدام از موانع گفته شده وجود نداشته باشد زوج می توانند در طول بارداری به راحتی رابطه داشته باشند.
از دیگر مشکلاتی که ممکن است در برقراری رابطه در طول بارداری اتفاق بیفتد بعد از نزدیکی است. اگر دچار خونریزی یا ترشحات ناخوشایند شدید حتما علت را از پزشک خود بپرسید. ترشحات ممکن است نشانه عفونت باشد و خونریزی می تواند نشانه مشکل کلی.
زنان باردار باید آگاه باشند که اگر همسرشان STD دارد باید هنوز از روش های جلوگیری مثل کاندوم برای محافظت از خود استفاده کنند.
بعضی از افراد با خود می گویند من باردارم و نیازی به جلوگیری ندارم اما شما نیاز به روش های جلوگیری برای حفاظت در مقابل STD دارید.

به پزشک خود بگویید با همسرتان در مورد رابطه صحبت کند

بعضی از خانم ها از این که در این رابطه با همسر خود صحبت کنند راحت نیستند پس بهتر است از پزشک خود کمک بخواهید. پزشک می تواند به آن ها بگوید که چه حرکتی درست و چه حرکتی اشتباه و آسیب زننده است.
منبع الو دکتر
چه زمانی در بارداری نباید رابطه داشت؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ