آیا کاهش وزن سریع روش درستی است؟

لاغری فقط در یک روز! حتما این جملات ترغیب کننده را زیاد شنیده اید.اما آیا تا به حال به این موضوع فکر کرده ای که لاغری سریع خوب است یا بد؟

لاغری فقط در یک روز!حتما این جملات ترغیب کننده را زیاد شنیده اید.اما آیا تا به حال به این موضوع فکر کرده ای که لاغری سریع خوب است یا بد؟

رژیم های گرسنگی

قرص های رژیمی و مکمل های غذایی

رژیم های کم کالری (VLCD ها)

کرم ها، دستگاه ها و طلسم های سحر و جادو و…

رژیم ها و راه های زیادی برای کاهش وزن سریع پیشنهاد و معرفی می شوند.اما بعضی ار راه ها بر طبق ورزش و رعایت رژیم غذایی می باشد.با این وجود آیا باز هم کاهش وزن سریع مفید است؟در ادامه این مطلب از الو دکتر بخوانید.

آیا کاهش وزن سریع کار می کند؟

FDA ادعاهای ساخته شده از محصولات کاهش وزن را بدون مقررات تنظیم نمی کند.. بر خلاف تولید کنندگان مواد مخدر، سازندگان مکمل ها نیازی نیست محصولات خود را قبل از فروش در بازار ،نشان دهند. این بدان معنی است که مکملهای غذایی قبل از اینکه به بازار عرضه شوند نیازی به تایید فدراسیون ندارند.

گذشته از رژیم غذایی کم کالری و جراحی برای کاهش وزن، هیچ محصول دیگر، قرص یا رژیم غذایی برای کاهش سریع وزن ثابت نشده است. داروهای تجویزی برای کاهش وزن وجود دارد، اگر چه هیچ کدام برای کاهش سریع وزن در نظر گرفته نشده است .همچنین این در دارو ها عوارض جانبی نیز وجود دارد.

باید به این نکته توجه نمود که در هر برنامه کاهش وزن سریع، آنچه که واقعا چربی را از بین می برد، قرص یا نوع غذایی که می خوریم  نیست.بلکه  این کاهش  وزن حاصل کاهش قابل توجهی از کالری است که همراه با ورزش است.

آیا کاهش وزن سریع خطر دارد؟

کاهش سریع وزن باعث ایجاد خطرات جدی احتمالی خواهد شد.این خطرات احتمالی که پس از کاهش وزن سریع ایجاد می شود عبارتند از:

  • سنگ های صفراوی که در 12 تا 25 درصد از افراد در طی چند ماه از دست می دهند، مقدار زیادی از وزن دارند
  • از دست دادن آب بدن، که می تواند از طریق نوشیدن مقدار زیادی مایعات جلوگیری شود
  • سوء تغذیه، معمولا از نوشیدن پروتئین کافی برای هفته ها در یک زمان
  • عدم تعادل الکترولیتی، که به ندرت می تواند تهدید کننده زندگی باشد

سایر عوارض جانبی کاهش وزن سریع عبارتند از:

  • سردرد
  • تحریک پذیری
  • خستگی
  • سرماخوردگی
  • یبوست
  • بی نظمی قاعدگی
  • ریزش مو
  • از دست دادن عضله

خطرات کاهش وزن سریع با زمان صرف شده در رژیم غذایی افزایش می یابد. خصوصا خوردن رژیم بدون پروتئین به افزایش خطرات این نوع کاهش وزن اضافه می کند.

آیا کاهش وزن سریع همیشه یک ایده خوب است؟

رژیم های غذایی سریع علاوه بر اینکه می توانند اثرات بدی به همراه داشته باشد، ممکن است  پس از یک دوره و یا رهایی رژیم، چاقی نیز داشته باشند. به همین علت، رژیم های غذایی بسیار کم کالری (VLCDs) گزینه ای برای کاهش وزن مناسب برای افراد مبتلا به چاقی (داشتن شاخص توده بدنی (BMI) بیش از 30) در نظر گرفته می شود

VLCDs رژیم های تحت نظارت دکتر ، برای چند هفته است. این رژیم ها شامل وعده های غذایی متعادل است، اما گاها این رژیم ها گران هستند و ممکن است مردم در طول زمان رژیم، هزینه های زیادی را صرف نمایند. VLCD ها به طور ایمن باعث از دست دادن درصد بالایی از وزن  بدن در 12 هفته می شوند. این رژیم  برای کسانی است که این برنامه را به پایان می رسانند،اما  25 تا نیمی از مردم برنامه را کامل نمی کنند. دراین حال ، وقتی رژیم متوقف می شود به سرع وزن باز میگردد.

 بعضی از کارشناسان می گویند بهترین کار این است که یک رویکرد پایدارتر برای کاهش وزن انتخاب نموده و انجام دهیم.این کار بسیار کارآمد تر از رژیم های فوری می باشد.

با این حال، اکثر مردم به دنبال کاهش وزن سریع هستند، معمولا این کار را به تنهایی انجام می دهند. اغلب، آن را برای رسیدن به یک هدف کوتاه مدت، مانند پوشیدن یک لباس در یک مهمانی انجام می دهند!

با آنچه که گفته شد مطمئنا کاهش وزن سریع ایده خوبی نیست.اما اگر از نظر بدنی سالم هستنید و به طور موقت به یک رژیم سریع نیازمندید، میتوانید با یم پزشک مشورت کنید و بدانید باید چه کاری انجام دهید ا مشکلی اسجاد نشود و مطمئن شوید که پروتئین در رژیم غذایی شما (70 تا 100 گرم در روز) باشد. یک مولتی ویتامین مصرف کنید و غذاهای غنی از پتاسیم (گوجه فرنگی، پرتقال، و موز) را بخورید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ