حقایقی در مورد ویتامین دی

mahdie.mohtashami
در این مقاله تیم الودکتر در نظر دارد تا شما را با حقایق در مورد ویتامین دی آشنا کنیم. کمبود ویتامین منجر به ابتلا به بیماری‌هایی می‌شود که بهتر است بیشتر در مورد آن بدانیم.

قرص ویتامین دی

آیا می‌توانید باور کنید که ویتامینی وجود دارد که می‌تواند باعث قوی شدن استخوان‌ها شود، از دیابت جلوگیری کند، سرطان، بیماری‌های قلبی و افسردگی محافظت کند یا حتی در کاهش وزن موثر باشد؟ ویتامین دی همان ویتامین است که در اثر واکنش پوست با نورخورشید، چند نوع مواد غذایی و مکمل‌ها به وجود می‌آید. با یکدیگر بررسی می‌کنیم و می‌خوانیم که چه کسانی در معرض کمبود این ویتامین قرار دارد.

ویتامین D باعث افزایش سلامتی استخوان می شود

ویتامین دی برای استخوان از ابتدا تا سنین بزرگسالی لازم است. ویتامین دی کمک می‌کند تا کلسیم از مواد غذایی به بدن جذب شود. در افراد مسن دوز روزانه ویتامین دی و کلسیم برای جلوگیری از شکستگی استخوان‌های شکننده توصیه می‌شود. کودکان برای ساختن استخوان‌های قوی به ویتامین دی احتیاج دارند. اضافه کردن ویتامین دی به شیر در سال‌های 1930 به درمان نرم بودن استخوان‌های کودکان کمک کرد.

ویتامین D و MS

بیماری MS بیشتر در کسانی رایج است که در معرض کمبود ویتامین دی هستند. سالهاست کارشناسان مشکوک به ارتباط بین نور خورشید، سطح ویتامین D و اختلال خودایمنی هستند که به عصب آسیب می‌رساند. طبق تحقیقات اخیر یک نقص در ژن نادر است که منجر به پایین آمدن سطح ویتامین  D می‌شود و خطر ابتلا به MS بیشتر است. با این وجود شواهد کافی برای توصیه ویتامین D برای پیشگیری یا درمان MS وجود ندارد.

ویتامین D و دیابت

برخی مطالعات ارتباط بین ویتامین D کم و دیابت نوع 1 و نوع 2 نشان داده است. بنابراین، آیاافزایش سطح ویتامین D شما می تواند از بیماری جلوگیری کند؟ پزشکان توصیه می کنند مصرف این مکمل برای جلوگیری از دیابت، به اثبات کافی نرسیده است. در حالی که چاقی ما خطر ابتلا به کمبود ویتامین D و دیابت نوع 2 را دارد، هنوز نمیدانیم که آیا رابطه بین دیابت و ویتامین D وجود دارد.

ویتامین D و کاهش وزن

مطالعات نشان داده است افرادی که چاق هستند اغلب ویتامین D پایین دارند. چربی بدن تله های ویتامین D را می سازد و باعث می شود بدن آن ها به ویتامین D کمتری دسترسی پیدا کند. روشن نیست که آیا چاقی خود سبب کمبود ویتامین D می شود یا ارتباط مستقیمی ندارد. اما یک مطالعه کوچک بر روی رژیم غذایی افراد نشان می دهد که اضافه کردن ویتامین D به افراد چاق کمک می‌کند تا چربی بیشتری بسوزانند. اما این نتیجگیری هم احتیاج به تحقیقات بیشتری دارد.

کمبود ویتامین “D” و افسردگی

ویتامین D نقش مهمی در توسعه و عملکرد مغز دارد و سطح پایین ویتامین D در بیماران مبتلا به افسردگی دیده می شود. اما مطالعات نشان می دهد که مکمل های ویتامین D به کاهش علائم افسردگی کمک می کند. بهتر است با پزشک خود صحبت کنید که چه چیزی ممکن است باعث کاهش علائم افسردگی شود.

آفتاب چگونه باعث ویتامین ایجاد D می‌شود؟

اکثر مردم مقداری از ویتامین D مورد نیاز را از نور خورشید دریافت می‌کنند. هنگامی که خورشید بر روی پوست لخت شما می درخشد، بدن شما ویتامین D خود را ایجاد می کند اما شما نیاز به بیش از آن مقدار دارید. ممکن است افراد به طور معمول 5-10 دقیقه در یک روز آفتابی، در معرض نور آفتاب قرار بگیرند. همچنین شما از ضدآفتاب‌ها برای جلوگیری از سرطان پوست و پیرشدن پوست استفاده می‌کنید که باعث می‌شود شما ویتامین کمتری جذب کنید. به همین دلیل پزشکان معتقد هستند بهتر است که از مکمل‌ها استفاده کنید.

 

روزتان را با ویتامین D شروع کنید

غذاهای صبحانه خود را با عاقلانه انتخاب کنید و مقدار قابل توجهی از ویتامین D را دریافت کنید. بیشتر انواع شیرها غنی شده اند، از جمله برخی از شیرهای سویا. آب پرتقال، غلات، نان و برخی از مارک های ماست نیز معمولا ویتامین D را اضافه کرده اند. برچسب ها را بررسی کنید تا میزان ویتامین D مورد نیاز را بدست آورید.

آیا کمبود ویتامین D دارید؟

مشکلات انتقال ویتامین D از غذا یا آفتاب باعث می شود که شما کمبود داشته باشید. عوامل موثر بر افزایش این خطر عبارتند از:

سن 50 یا بالاتر

پوست تیره

خانه شمالی

اضافه وزن، چاقی و جراحی بای پس معده

آلرژی به شیر یا عدم تحمل لاکتوز

بیماری هایی که جذب مواد مغذی در روده را کاهش می دهند، مانند بیماری کرون یا سلیاک

مصرف برخی از داروها مانند تشنج

استفاده از کرم‌های ضدآفتاب باعث جلوگیری از جذب ویتامین دی می‌شود، اما باید این نکته را مدنظر داشته باشید که استفاده نکردن از ویتامین دی باعث بالا بردن افزایش احتمال مبتلا به سرطان می‌شود. بنابراین برای دریافت ویتامین D کافی بهتر است به گزینه‌های دیگری بیندیشید. بهتر است مکمل‌ها را جایگزین قرار گرفتن در معرض نور آفتاب قرار دهید.

استفاده از کرم های ضد آفتاب می تواند باعث ویتامین D شود، اما ترک کرم های ضد آفتاب می تواند خطر ابتلا به سرطان پوست را به میزان چشمگیری افزایش دهد. بنابراین برای جایگزینی طولانی مدت و محافظت نشده در معرض نور خورشید، به دنبال منابع دیگری از ویتامین D است.

علل کمبود ویتامین دی

کمبود ویتامین دی و ده ها بیماری!

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ