ریزش مو در کودکان را جدی بگیرید

atoosamirzavandi
ریزش مو در کودکان را جدی بگیرید اگر به موقع شناسایی و درمان نشود تمام موهای خود را از دست می دهند.

ریزش مو یا کچلی تنها مشکل بزرگسالان نیست. به گزارش الو دکتر تقریبا 3% از بچه ها در آمریکا دچار ریزش مو هستند. آیا کودک شما موهای نازکی دارد؟ ریزش مو برای کودکان می تواند ترسناک باشد. خبر خوب این است که اکثر ریزش مو با موفقیت قابل درمان است. در این مقاله باعوامل ریزش مو در کودکان آشنا خواهید شد.

عوامل پزشکی که باعث ریزش مو در کودکان می شوند

برای کودکان 26 ماهه یا بزرگتر که دچار ریزش مو شده اند یکی از مواردی که باید پیگیری شود عوامل پزشکی می باشد. متخصص اطفال یا متخصص پوست اطفال باید قادر به تشخیص و تجویز درمان درست  در این زمینه باشد.

Tinea capitis

معمولا به عنوان کرم سلولی پوست سر شناخته شده است و نوعی عفونت قارچی می باشد که در پوست سر کودکان قابل دیدن است. این نوع قارج خود را به روش های مختلی نشان می دهد اما اغلب به صورت ریزش موی سر نمایان می شود.  موها روی سطح پوست سر می شکنند و مانند نقاط سیاه روی پوست سر ظاهر می شوند.
اگر دکتر کودکتان مشکوک به این نوع قارچ باشد یک معاینه میکروسکوپی انجام خواهد داد. درمانی که معمولا برای این بیماری قارچی در نظر گرفته می شود داروهای خوراکی ضد قارچ است. که به مدت 8 هفته باید مصرف شوند. کودکتان باید از شامپوی ضد قارچ که حاوی سلنیوم سولفید یا کتوکونازول است استفاده کند تا از پیشروی و گسترش قارچ جلوگیری شود.
به علت این کهبیماری قارچ پوست سر، واگیر دار است کودک را باید توجیح کرد از وسایل شخصی مثل: کلاه، بالشت، گیره مو یا بروس را به اشتراک نگذارد.

Alopecia areata

نوعی بیماری ریزش مو است که غیر مسری می باشد زیرا در این بیماری سیستم ایمنی بدن به فولیکول های مو حمه می کنند و با ریزش ناحیه ای یا نقطه به نقطه موی سر خود را نمایان می کند.
ناحیه ای که دچار ریزش مو شده است دارای پوستی نرم و بدون شکسته شدن مو در آن ها می باشد. 25% کودکان این قسمت ها را با ناخن دست کاری می کنند.
برای این بیماری درمانی وجود ندارد، تنها در بعضی از کودکان درمان می تواند ریزش مو را کنترل کند. عده ای ممکن است که موهای خود را دوباره بعد از یک سال به دست آورند اگرچه رویش مجدد غیر قابل پیش بینی است و عده ای ممکن است که دوباره موهای خود را از دست بدهند. 5% از کودکانی که از این بیماری رنج می برند ممکن است تمام موهایشان حتی موهای بدنشان بریزد.
کودکانی که بزرگتر هستند درمان های جدی تر مثل استفاده از کرم و پمادها برای مناطقی که دچار کچلی شده اند را استفاده می کنند. نوجوانانی که مشتاق رویش دوباره موهای خود هستند حتی درد تزریق استروئید به نواحی که دچار ریزش مو شده اند را تحمل می کنند. مینوکسیدال به عنوان درمان کمکی استروئید مورد استفاده قرار می گیرد. آنترالین برای مدت کوتاهی به پوست سر زده می شود و بعد آن را می شویند که می تواند مفید واقع شود. رویش مجدد موها ممکن است بعد از 8-12 هفته اتفاق بیفتد.

Trichotillomania

نوعی ریزش مو است که بر اثر کشیدن، چرخاندن یا مالش موها توسط کودک ایجاد می شود. ریزش تکه تکه مو و شکستگی موها در اندازه های مختلف  اتفاق می افتد. ریزش در نواحی که کودک به راحتی می تواند به آن ها دست بزند قابل مشاهده است.
این بیماری در کودکان بر اثر استرس، اضطراب مثل از دست دادن پدر بزرگ یا مادربزرگ، تولد خواهر یا برادر کوچکتر، طلاق والدین یا استرس مدرسه ایجاد شود. اگر متوجه ریزش موی فرزندتان شدید شانه زدن به موها مفید نخواهد بود. برای کمک به کودک بهتر است مشاوره شود تا منبع استرس و اضطراب را که ممکن است تبدیل به عادت گردد، ریشه یابی شود تا شاید ریزش مو متوقف شود.
شرایط دیگری که باعث ریزش مو به این صورت می شود، وقتی که موها به صورت دم اسبی محکم بسته شوند باعث کشیده شدن آن ها و ریزش خطی موها می شوند. وقتی موها کشیده شوند فولیکول های التهابی بیشتر تحریک خواهند شد.

Telogen effluvium

نوع دیگری از بیماری ریزش مو است که ناگهانی و بر اثر استرس شدید اتفاق می افتد مثل تب به شدت بالا، جراحی تحت بیهوشی، مرگ فرد مورد علاقه، جراحت شدید یا استفاده از داروهای خاص. این موارد باعث می شوند چرخه طبیعی رویش مو دچار مشکل گردند. فولیکول های رویش مو به طور دائمی متوقف می شوند و در فاز استراحت قرار می گیرند. بین 6 تا 16 هفته طاسی مطلق به وجودمی آید.
هیچ آزمایشی برای تشخیص این بیماری و درمان آن وجود ندارد. با این وجود زمانی که منبع استرس به کلی از بین رود رشد موها معمولا بین 6 ماه تا یک سال برخواهد گشت.

کمبود مواد مغذی

اگر چه کمبود مواد مغذی کمتر معمول است اما ریزش مو می تواند نشانه کمبود مواد مغذی از جمله مواد زیر باشد:
•    ویتامینH یا بیوتین، یکی از ویتامین های کمپلکس B است که به بدن کمک می کند که کربوهیدارت ها را برای تامین سوخت بدن به گلوکز تبدیل کند.
•    زینک یکی از مواد معدنی موثر در بدن که در متابولیسم سلول ها تاثیر دارد. زینک معمولا رشد در دروه بارداری و کودکی را بهبود می دهد.
منبع الو دکتر
آیا رفع سپیدی مو با سیاه دانه امکان پذیر است؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ