سرطان مثانه چیست؟

atoosamirzavandi
سرطان مثانه دارای نشانه هایی است که در صورت مشاهده هر چه سریعتر برای درمان باید به پزشک مراجعه کرد تا از انتشار آن جلوگیری شود.

به رشد غیر عادی سلول ها در بدن سرطان می گویند.سرطان مثانه معمولا در لایه داخلی دیواره مثانه شروع به رشد می کند، اندامی که ادرار را بعد از عبور از کلیه ها در خود ذخیره می کند. اکثر سرطان های مثانه در صورتی که به موقع تشخیص داده شوند قابل درمان هستند البته اگر به بیرون از مثانه سرایت نکرده باشد.سرطان مثانه برگشت پذیر است پس چکاپ منظم ضروری و مهم است.

نشانه های سرطان مثانه

وجود خون در ادرار

مشاهده خون در ادرار چه با چشم چه به وسیله آزمایش می تواند نشانه سرطان مثانه باشد. رنگ ادرار ممکن است تیره تر از حد معمول باشد مثلا قهوه ای یا قرمز روشن. گاهی وجود خون در ادرار نشانه سرطان مثانه نیست و ممکن است دلایل دیگری از جمله: ورزش، جراحت، عفونت، بیماری های کلیوی، عوارض داروها مثل خونریزی های داخلی باشد.

تغییرات مثانه

سرطان مثانه باعث ایجاد تغییراتی در عملکرد مثانه می شود مثل:
احساس ادرار کردن که گاهی کمی ادرار دفع می شود و گاهی اصلا
احساس مدوام ادرار
ادرار دردناک
اشکال در ادرار کردن
عفونت ادرار یا سنگ مثانه می تواند همین علائم را داشته باشد اما به درمان های متفاوتی نیاز دارد.

یک فاکتور ریسکی: سیگار کشیدن

اگر چه بیشتر عوامل ایجاد کننده سرطان مثانه نا شناخته است اماسیگار کشیدن یک فاکتور بسیار ریسکی و خطرناک می باشد. افرادی که 4 بار در روز سیگار می کشند بیشتر از افرادی که سیگاری نیستند در معرض ابتلا به سرطان مثانه اند. مواد شیمایی موجود در سیگار از طریق شش ها به جریان خون وارد می شوند و بعد از فیلتر شدن توسط کلیه ها به ادرار وارد می گردند. غلظت زیاد این مواد شیمایی درون مثانه باعث تخریب سلول های آن ناحیه شده و ریسک ابتلا به سرطان را افزایش می دهد.

اثرات شیمیایی

محققان عقیده دارند که بعضی از مشاغل امکان ابتلا به سرطان مثانه را افزایش می دهند. کارگرانی که با مواد فلزی کار می کنند، مکانیک ها و آرایشگری از جمله مشاغلی هستند که به دلیل کار با مواد شیمیایی ممکن است به سرطان مبتلا شوند.  اگر با مواد رنگی، یا ساخت لاستیک، پارچه بافی، چرم یا رنگ ها سروکار دارید ایمنی را رعایت کرده و از تماس مستقیم با این مواد شیمایی خودداری کنید. سیگار کشیدن بیشتر از مواد شیمیایی خطرناک است.

موارد موثر دیگر

هر کسی ممکن است مبتلا به سرطان مثانه شود اما بعضی عوامل فرد را بیشتر در خطر ابتلا قرار می دهد:
جنسیت: مردان 3 برابر خانم ها به سرطان مثانه مبتلا می شوند.
سن: از هر 10 مورد 9 مورد بالای 55 سال هستند.
نژاد: سفید پوستان دو برابر آفریقایی – آمریکایی ها مستعد سرطان مثانه هستند.
فاکتور های دیگری مثل: سابقه خانوادگی در سرطان مثانه، درمان سرطانی دیگر، نقضی در مثانه و تحریک مزمن مثانه می توانند باعث ابتلا به سرطان مثانه شوند.

تشخیص سرطان مثانه

سیتوسکوپی

آزمایش معمولی برای تشخیص سرطان مثانه وجود ندارد اما اگر علائم زیادی مشاهده شود پزشک تست ادرار را تجویز می کند. در صورت نیاز، تست سیتوسکوپی توسط پزشک انجام می شود که در این تست لوله های را وارد مثانه می کنند تا به دقت بافت مشکوک را ببینند. توسط سیتوسکوپی بافت کوچکی را برای نمونه برداری برمیدارند. این روش بهترین راه تشخیص می باشد.

عکس رادیولوژی

اگر سرطان تشخیص داده شد عکس می تواند در مورد انتشار آن در مثانه اطلاعاتی را در اختیار قرار دهد. پیلوگرام وریدی با استفاده از رنگ کلیه ها، مثانه و تمام لوله های اتصال مثانه و کلیه که ادرار را حمل می کنند را نشان می دهد. سی تی اسکن و ام آر آی جزئیات بیشتری را بیان می کنند و گره های لنفاوی را نشان می دهند. از امواج اولترا سوند به جای امواج رادیویی برای عکس برداری استفاده می کنند. علاوه بر آن عکس هایی برای اطمینان از وجود سرطان در استخوان و شش ها تهیه می کنند.

مراحل رشد سرطان مثانه

مرحله 0: سرطان در لایه داخلی دیواره مثانه قرار دارد.
مرحله 1: سرطان در دیواره مثانه انتشار می یابد.
مرحله 2: سرطان به ماهیچه دیواره مثانه می رسد.
مرحله 3: سرطان در بافت های چربی اطراف مثانه منتشر می شود بخصوص در گره های لنفاوی نزدیک آن. همچنین ممکن است در پروستات مردان و رحم یا واژن زنان پخش شود.
مرحله 4: سرطان ممکن است در رحم یا دیواره لگن، گره های لنفاوی، یا اندام های دورتر مثل استخوان، کبد یا شش ها منتشر شود.

درمان به کمک جراحی

درمان به کمک جراحی اغلب برای مواردی است که سرطان در مرحله های اولیه است. اگر سرطان بخش زیادی از مثانه را درگیر خود کرده باشد، جراح با کمک سیتکتومی بخش بیمار مثانه و گره های لنفاوی نزدیک آن را از بین می برد. در مردان پروستات و کیسه منی برداشته خواهد شد. در زنان رحم، لوله های فالوپ، تخمدان ها و قسمتی از واژن ممکن است برداشته شوند.
منبع الودکتر
ارتباط سیگار و سرطان مثانه

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ