علائم و درمان اگزما را بهتر بشناسید

toranj
اگزما با خارش شروع می شود اما هر خارشی نشانه اگزما نیست.

به گزارش الودکتر: ممکن است گاهی با خاراندن زیاد پوستتان را زخم کنید اما بدانید که خارش یکی از علائم اگزما می باشد. این نوع خارش های یهویی ممکن است در نوزادان و کودکان دیده شود  اما در کودکان بزرگ تر همراه با خشکی پوست و پوسته پوسته شدن همراه است و در بزرگسالان نیز ممکن است تیکه های زخمی از پوست دست دیده شود. در ادامه بیشتر با اگزما و تصاویر آن آشنا می شوید.

علائم اگزما

خارش از اصلی ترین نشانه های اگزما می باشد. هنگام خاراندن ممکن است پوست شما ملتهب شوداما هر خارشی نشانه اگزما نیست و  باید به بقیه نشانه ها نیز توجه کنید :

  • پوسته پوسته شدن قسمتی که خاراندید و سرخ شدن آن
  • ضخم های تکه ای که در ان ناحیه ظاهر می شود
  • ریختن پوست

و دقت کنید که اگر پوستتان تیره باشد منطقه آسیب دیده ممکن است تیره تر نیز شود.

اگزما در نوزادان

نوزادانی که تنها 6 تا 12 هفته سن دارند می توانند به اگزما یا (atopic dermatitis) درماتیت آتوپیک مبتلا شوند که معمولا این قرمزی و زخم شدن پوست در قسمت های پیشانی، پوست صورت و مقعد انها ظاهر می شود. آن را مرطوب نکنید چون سوزش شدیدی را برای پوست خواهد داشت. برای برخی از کودکان بعد از دو سالگی این بیماری ممکن است رخ دهد. درماتیت آتوپیک معمولا به عنوان التهابات و زخم های قرمز در نوزادان ظاهر می شود که البته می تواند روی پوست سر نوزاد نیز دیده شود. اما Cradle cap شرایطی است که پوست سر نوزاد زرد، چرب و چسبنده می شود و معمولا در 8 تا 12 ماهگی اتفاق میفتد.

اگزما در کودکان

علائم اگزما در کودکان می تواند در آرنج، پشت زانو، اطراف دهان، اطراف گردن، در مچ پا یا دست، بازوها و دست ها دیده شود. اگر در نوزادی به درماتیت آتوپیک دچار شده باشند احتمال دارد آلرژی غذایی داشته باشند از جمله آلرژی به بادام زمینی، شیر و یا سایر آجیل ها. اما به هر حال غذا را محدود نکنید و با پزشک مشورت کنید.

اگزما در بزرگسالان

بزرگترها ممکن است احساس خارش را در آرنج، ناحیه های خمیدگی بدن و پشت زانو احساس کنند. اما توجه داشته باشید که برای شما اگزما می تواند در هر نقطه مانند: گردن سینه، پشت پلک ها ظاهر شود. پوست تغییر رنگ می دهد و یا ضخیم می شود.

تشخیص

اگر خارش و پوسته شدن و التهاب از بین نرود حتما به پزشک مراجعه کنید او با توجه به سابقه پزشکی شما علائم را بررسی می کند و از شما درباره آلرژی که شما و یا در خانواده تان وجود داشته سوال می پرسد. از شما آزمایش های آلرژیک، میکروسکوپی از پوسته های دستتان می گیرد.

ارتباط بین اگزما و تب یونجه

بین شرایط درماتیت آتوپیک و اگزما ارتباطی وجود دارد. اگر والدین دارای تب یونجه و یا آسم باشند احتمال دارد که فرزندشان شرایط ابتلا به این بیماری ها را داشته باشد. و حدود نیمی از کودکان مبتلا به درماتیت آتوپیک در ادامه به تب یونجه و آسم نیز مبتلا می شوند.

آلرژی یا اگزما

خیلی از عوامل باعث ایجاد آلرژی می شود از جمله: گرده های گردو غبار و یا گل ها، حیوانات و…آلرژی غذایی نیز می تواند باعث بروز خارش شود. این آلرژی ها باعث میشوند که سیستم ایمنی بدن بیش از حد پاسخ دهد که منجر به خارش میشود.

پوست خشک

لایه بیرونی پوست شما معمولا به عنوان یک مانع عمل می کند. در حقیقت لایه های داخلی را از عوامل تحریک کننده و عفونت محافظت می کند. افراد مبتلا به درماتیت آتوپیک پوست بسیار خشکی دارند و محافظی ندارند. اگر اگزما دارید پس از شستن، از پاک کننده های ملایم و مرطوب کننده استفاده کنید. در زمستان هوای سرد و خشک این وضعیت را بیشتر می کند پس بیشتر از مرطوب کننده استفاده کنید و برای استفاده از شوینده ها حتما از دستکش استفاده کنید. چون اگر بی توجه باشید ممکن است به عفونت های پوستی دچار شوید.

دلیل اگزما

پزشکان دقیقا نمی توانند علت بروز درماتیک آتوپیک را که شایعترین حالت اگزما هم می باشد بیان کنند. ژن ها, عوامل محیطی و موارد دیگر می تواند به احتمال زیاد در رخ دادن اگزما نقش بازی کنند. مشکلات سیستم ایمنی می تواند باعث ایجاد التهاب در پوست شود. و حتی اختلالات عاطفی و استرس می تواند علائم را بدتر کند.

تلاش کنید نخارانید

افراد مبتلا به درماتیت آتوپیک روزانه بین 500 تا 1000 بار خارش خواهند داشت. این کار التهابات و زخم ها را بدتر می کند و چه بسی عفونت را نیز بوجود بیاورد. برای اینکه حس خارش را از بین ببرید بهتر است از کمپرس سرد استفاده کنید. حواس کودکان را با بازی های مختلف پرت کنید. مرطوب کننده ها نیز آرام بخش محسوب می شوند از آنها بیشتر استفاده کنید تا کمتر پوست خود را بخارانید.

 منبع: الودکتر

 علت و راه های درمان اگزما
5 نشانه مهم ابتلا به اگزما

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ