راه های مراقبت از پوست نوزادان

toranj
پوست نوزادان از لطیف ترین و حساس ترین پوست هاست و نیاز به توجه ویژه ای دارد.

به گزارش الودکتر: هیچ چیز مانند پوست نوزادان زیبا اما حساس نیست. ممکن است کاملا نوزاد شما پوستی سالم داشته باشد اما چند روز بعد زخم ها و التهاباتی را روی پوستش ببینید که در ادامه بیشتر راجع به مراقبت های پوست نوزادان راهکار ارائه می دهیم.

پوست نوزادان مستعد به جوش زدن می باشد

اغلب اوقات خارش های جزئی پوست نوزادان باعث التهاب و قرمزی پوست آنها نمی شوداما راه های مراقبت از پوست نوزاد می تواند پیچیده باشد. شما نیاز دارید که این سه پرسش ساده را همیشه در پس ذهنتان داشته باشید:

  • چه شرایطی در خانه قابل درمان است؟
  • کدام شرایط نیاز به مراجعه به پزشک دارد؟
  • چگونه می توانید مشکلاتی را که باعث ان می شود را از بین ببرید؟

از خاراندن عمیق پوست نوزادان خود داری کنید

اگر نوزاد شما در ناحیه اطراف پوشک خود دارای التهاباتی باشد باید بدانید که اعلب:

  • پوشک خیلی تنگ است
  • بدن کودک را در آن قسمت ها مرطوب نکردید
  • و یا به یک پوشک و یا مرطوب کنند ه یا مواد شوینده حساسیت دارد.

می توانید این التهابات را با باز گذاشتن پوشک کودک برای مدتی از بین ببرید.

با جوش های سر سفید نوزاد چه کنیم؟

آکنه روی پوست نوزاد همانند اکنه نوجوانان نیست. تحقیقات نشان می دهد که این جوش ها به خاطر پودر می باشد و به خاطر روغن نیست. بعد از چند هفته معمولا جوش های روی پوست نوزاد شما از بین می رود بنابراین نیازی به پزشک نیست فقط کمی صبر کنید.

نشانه های تولد

با توجه به عکس باید متوجه نشانه های تولد شده باشید که البته از هر 10 کودک یک نفر این نشانه ها را دارد. این نشانه ها ممکن است که در بدو تولد او دیده شود اما به مرور زمان ناپدید شود به طور کلی نشانه های تولد اصلا نگران کننده نیست و نیازی به درمان ندارد. اما اگر برای شما نگران کننده شد با پزشک اطفال صحبت کنید.

اگزما در نوزادان

نوزادانی که تنها 6 تا 12 هفته سن دارند می توانند به اگزما یا (atopic dermatitis) درماتیت آتوپیک مبتلا شوند که معمولا این قرمزی و زخم شدن پوست در قسمت های پیشانی، پوست صورت و مقعد انها ظاهر می شود. آن را مرطوب نکنید چون سوزش شدیدی را برای پوست خواهد داشت. برای برخی از کودکان بعد از دو سالگی این بیماری ممکن است رخ دهد. درماتیت آتوپیک معمولا به عنوان التهابات و زخم های قرمز در نوزادان ظاهر می شود که البته می تواند روی پوست سر نوزاد نیز دیده شود. اما Cradle cap شرایطی است که پوست سر نوزاد زرد، چرب و چسبنده می شود و معمولا در 8 تا 12 ماهگی اتفاق میفتد. اگزمای نوزادان حتما باید با دستور پزشک درمان شود بنابراین به پزشک متخصص مراجعه کنید.

پوست خشک نوزادان

نباید نگران پوست خشک و پوسته پوسته شدن پوست نوزاد باشید چون این اتفاق در روزهای ابتدایی تولد امری طبیعی است و مطمین باشید که پوست زیر آن سالم و مرطوب است اما اگر بعد از لایه برداری پوست باز هم پوست نوزادتان خشک بود حتما با پزشک اطفال صحبت کنید.

از مالیدن روغن زیاد به پوست سر نوزاد خود داری کنید

روغن زیاد باعث Cradle cap می شود. شرایطی است که پوست سر نوزاد زرد، چرب و چسبنده می شود و معمولا در 8 تا 12 ماهگی اتفاق میفتد معمولا هم در همان ماه اول از بین می رود که دلیلش می تواند به خاطر استفاده زیاد از روغن باشد. علائم ان می تواند همراه با جوش و التهابات قرمز روی پوست بینی، پوست سر و ابروهاو پلک کودک باشد. پزشک می تواند با تجویز شامپوهای مخصوص و یا کرم ها و لوسیون این علائم را از بین ببرد.

عرق سوز شدن پوست کودکان بر اثر گرما

گرما باعث می شود پوست نوزاد شما دارای جوش های ریز به رنگ صورتی مایل به قرمز شود و در محل هایی که مستعد به عرق کردن می باشد پدیدار گردد مانند:

  • گردن
  • اطراف نواحی پوشک
  • شکم

 سعی کنید محیطی خنک و لباس های نخی و مناسب را برای نوزادتان استفاده کنید. در زمستان هم اگر نوزاد را با لباس های اضافه بپوشانید می تواند باعث جوش زدن پوستش شود.

پوست نوزادان نیاز به پودر ندارد

پوست نوزادان به راحتی می تواند ذرات و دانه های پودر را جذب کند که می تواند مشکلات جدی را برای ریه ایجاد کند بنابراین بهتر است از انها استفاده نکنید.

دانه های سفید اطراف چشم

در حدود نیمی از نوزادان جوش های ریز سفیدی به نام milia دریافت می کنند که معمولا روی پوست بینی و صورتشان دیده می شود. اینها به دلیل غده های چربی پدیدار می شوند و گاهی هم به آن آکنه می گویند اما اینها آکنه نیستند. مراقبت پوست نوزاد شما در این حالت بسیار آسان است و خوب است بدانید که بعد از مدتی این دانه های سفید پوشیده می شوند و نیازی به مراجعه به پزشک ندارید.

 منبع: الودکتر

15نکته‌ عجیب که درباره نوزادان نمی‌دانستید
دلایل بروز ضایعات پوستی در ناحیه پوشک نوزادان

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ