کدام داروها کلسترول “بد” (LDL) را پایین می آورد؟

toranj
کلسترول بد پایین را گاه می توان بدون دارو هم پایین آورد اما اگر پایین نیامد پزشک با تجویز دارو به شما کمک می کند.

به گزارش الودکتر: وقتی شما کلسترول بالا دارید اولین کاری که باید انجام دهید تغییر در رژیم غذایی و فعالیتتان می باشد. چربی با ترانس بالا نخورید، شکر و قند کمتری مصرف کنید و فعالیت بیشتری در روز داشته باشید. اگر این کارها کلسترول بد شمارا پایین نیاورد پزشک به شما پیشنهاد داروهایی را می دهد که برای کاهش کلسترول مناسب هستند که در ادامه بیشتر آشنا می شوید.

رایج ترین دارو استاتین ها هستند

اینها معمولا از اولین داروهایی هستند که پزشکان پیشنهاد می دهند برای کاهش LDLیا همان کلسترول بد. این داروها همچنین تری گلیسیرید را پایین می آورند که نوع دیگری از چربی خون است و به راحتی کلسترول خوب را افزایش می دهند.

استاتین ها عبارتند از:

  • آتورواستاتین (لیپیتور)
  • لواستاتین
  • پروستاتین (پراوچول)
  • سیمواستاتین (زوکور)

مطالعات نشان می دهد که استاتین ها احتمال وقوع یک بیماری قلبی عروقی مانند حمله قلبی را کاهش می دهند.

عوارض جانبی:می تواند شامل مشکلات روده، آسیب کبدی (نادر) و التهاب عضلانی باشد. با توجه به FDA، دیابت قند بالا و دیابت نوع 2 نیز ممکن است با استاتین بیشتر شود، هر چند احتمال آن کم است.

داروهای استاتین ممکن است با سایر داروهایی که مصرف می کنید نیز تداخل داشته باشند پس حتما لیست داروهای مصرفی خود را در اختیار پزشک قرار دهید.

گزارش شده است برخی افراد که از استاتین ها استفاده کرده اند حافظه خود را از دست دادند و یا دچار گیجی شد هاند. FDAبه این گزارش ها رسیدگی می کند و یادآور می شود که به طور کلی این نشانه ها جدی نیستند و در عرض چند هفته پس از مصرف این دارو متوقف می شوند.

هشدار:هنگام استفاده از استاتین ها، باید از گریپ فروت و گریپ فروت اجتناب کنید. گریپ فروت بدن شما را برای استفاده از این دارو ها سخت تر می کند.

 

نیاسین

 نیاسین ویتامین B،است و همچنین به عنوان اسید نیکوتینیک شناخته می شود، نه تنها در غذا یافت می شود، بلکه در دوزهای بالا نیز به صورت تجویزی در دسترس است. کلسترول LDLرا کاهش می دهد و کلسترول HDLیا همان کلسترول خوب را افزایش می دهد.

تحقیقات نشان داده است که اضافه کردن نیاسین به استاتین که قبلا هم مصرف می کردید،( استفاده همزمان هردو با هم ) خطر ابتلا به بیماری قلبی را پایین می آورد.

عوارض جانبی:می تواند خارش، سردرد و سوزن سوزن شدن باشد.

داروهایی که در روده عمل می کنند

پزشک شما ممکن است این داروها را “رزین اسید اسکوربیک” یا “Sequesterاسید صفراوی” بنامد. این دارو در داخل روده شما عمل می کند. آنها از طریق کبد به صفرا متصل می شوند و از جذب آن به خون شما جلوگیری می کنند. صفرا به طور عمده از کلسترول ساخته شده است، بنابراین این داروهاکلسترول بد صفرا را کاهش می دهند.

این داروها شامل:

  • کلستیآمینین (Prevalite)
  • ·        (Colesevelam (WelChol)
  • کلستیپول (کلستی)

نوع دیگری از دارو، ایزیتیب (Zetia)، است که  کلسترول LDLیا کلسترول بدرا کاهش می دهد و باعث جلوگیری از جذب کلسترول در روده کوچک شما می شود. مطالعات نشان داده است که افرادی که قبلا حمله قلبی داشته اند، می توانند با مصرف این داروها همراه با استاتین ها جلوی حمله قلبی های بعدی را بگیرند که البته باعث کاهش احتمال حمله های قلبی بعدی می شود.

عوارض جانبی: برای داروهای اسید صفراوی ، شایع ترین عوارض جانبی یبوست، گاز و ناراحتی معده است. برای ایزتیب، شایعترین آنها شامل درد  عضله یا پشت، اسهال و درد شکمی است.

دارویی با هدف کاهش تری گلیسیرید: فیبرها

فیبرها داروهایی هستند که باعث کاهش میزان تری گلیسیرید بدن شما می شود و همچنین می تواند کلسترول خوب بدن شما را افزایش دهد.

نوع جدید داروها: مهار کننده های PCSK9

این داروها در افرادی که نمیتوانند کلسترول خود را از طریق شیوه زندگی و درمان استاتین مدیریت کنند استفاده می شود. آنها پروتئینی به نام PCSK9را مسدود می کنند تا بدن LDLرا از خون خود حذف کند.

آنها عمدتا در بزرگسالان مورد استفاده قرار می گیرند که شرایط ژنتیکی به نام “هیپرکلسترولمی خانوادگی هتروزیگوت” را به ارث برده اند و باعث می شود که سطح کلسترول آنها کاهش یابد یا افرادی که بیماری قلبی دارند و نیاز به داروهایی بیشتر از استاتین دارند. آنها هر 2 هفته یک بار تزریق می شوند.

این داروها شامل:

  • اولووماب
  • آلیرکومب

عوارض جانبی: از آنجا که این داروها جدیدتر هستند، زمان بیشتری برای آگاهی از عوارض جانبی آنها خواهد داشت. در آزمایشات بالینی، رایج ترین عوارض برای آلیرکومب عبارتند از خارش، تورم، درد و یا کبودی که در محل تزریق دیده می شود و همچنین سرماخوردگی و آنفولانزا می باشد. برای اولووماب، آنها عبارتند از سرماخوردگی، آنفلوآنزا، درد پشت و واکنش های پوستی که شما را درگیر می کند.

منبع: الودکتر

برای کاهش کلسترول بد، کافیست این ماده را مصرف کنید

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ