نکات کنترل قند خون مبتلایان به دیابت نوع 2

toranj
با کنترل سطح قند خون مبتلایان به دیابت نوع 2 زندگی آسان تری را تجربه کنید.

به گزارش الودکتر: از جمله عوامل موثر بر احتمال ابتلا به دیابت نوع 2 و چاقی و افزایش وزن است. در این مقاله می خواهیم درباره نکات مراقبتی دیابت نوع2 مطالبی را ارائه بدهیم تا مبتلایان به دیابت نوع 2 زندگی راحت تری را دنبال کنند.

سطح قند خون را همیشه چک کنید

سطح قند خون خود را حداقل یک بار در روز با اندازه گیری گلوکز خون چک کنید. بدانید که  در چه سطحی است: عادی، بالا و یا کم.بااین کار قادر می شوید که یک الگویی از رفتار قند خون خود به دست آورید و در مواقع لزوم به تیم پزشکی خود ارائه دهید.

به پروتئین توجه کنید

حتی زمانی که غذای سالم می خورید ممکن است که از برخی مواد بیش از حد دریافت کنید اما باید بدانید که بهتر است مقدار ویتامین ها و یا مواد ورودی بدن خود را کنترل کنید. برای مثال باید مراقب مقدرا پروتئینی که می خورید باشید مثلا نیمی از بشقاب خود را از سبزیجات پر کنید و نیم دیگر را بین مواد کم پروتئین و دانه ها قسمت کنید.

    غذا و میان‌وعده را با برنامه و سر موقع بخورید

رژیم غذایی یک ابراز مهم برای حفظ سلامت قلب و نگه‌ داشتن سطح قند خون در بازه‌ی مطمئن و سالم است. این رژیم غذایی لزوما سخت یا ناخوشایند نیست. رژیمی که به افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ توصیه می‌شود در واقع رژیم غذایی‌ است که همه‌ی افراد باید رعایت کنند. از اصلی‌ترین نکات رژیم می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • طیف گسترده‌ای از مواد غذایی را انتخاب کنید که مواد مغذی آنها زیاد و کالری‌های بی‌ارزش آنها کم باشد.
  • بیش از اندازه غذا نخورید.
  • برچسب مواد غذایی را به دقت مطالعه کنید.

فیبر بخورید

رژیم غذایی خود را سرشار از فیبر کنید. این روش خوبی برای وعده های غذایی شما است. و از آنجا که بدن شما آن را هضم نمی کند، قند خون خود را افزایش نمی دهد. میوه ها و سبزیجات با پوست، دانه های کامل و حبوبات، همه منابع خوبی هستند.

مراقب کربوهیدرات ها باشید

پس از خوردن کربوهیدرات آنها در بدن شما تبدیل به قند می شوند پس مهم است که مقداری که در رژیم غذایی خود از کربوهیدرات استفاده می کنید را حتما چک کنید. نان سفید و برنج را کمتر استفاده کنید و گزینه هایی مثل: سبزیجات، غلات و لوبیا را بیشتر استفاده کنید. کربوهیدرات‌های سالم می‌توانند فیبر مورد نیاز شما را تامین کنند. از جمله‌ی آنها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سبزیجات
  • میوه
  • حبوبات از جمله انواع لوبیا
  • غلات سبوس دار

خود را خنک نگه دارید

زمانی که دیابت دارید سریعتر از دیگران احساس گرما می کنید به بیانی بدن شما با سرعت زیادی رو به گرما می رود. بنابراین سعی کنید همیشه لباس های خنک و شلوارهای گشاد بپوشید. سعی کنید از تهویه استفاده کنید.

فعال باشید

تمرین فیزیکی منظم باعث افزایش کارایی انسولین بدن شما می شود. فعالیت برای کاهش قند خون ضروری است بنابراین ورزش روزانه خود را بیابید و آن را با لذت هر روز انجام دهید. پیاده روی کنید ، به کلاس های یوگا بروید و شنا را هم در برنامه خود بگنجانید.

خواب را به تعویق نیندازید

خواب های نصفه می تواند علاوه بر افزایش خستگی بدن شما، سطح قند خون را نیز در روز بعد بالا ببرد. پس قبل از خواب گوشی خود را خاموش کنید تا به بهانه های چک کردن سوشال مدیا با روشن کردن صفحه آن چشمان خود را اذیت نکنید و خواب آرامی را تجربه کنید. هر شب سعی کنید 8 ساعت بخوابید و از ساعت خواب خود نکاهید.

وزنتان را کنترل کنید

وزن زیادی به بدن شما فشار وارد می کند و قند خون را بالا می برد. هر تغییر کوچک در وزن شما می تواند به سالم تر شدن شما کمک کند. هر روز وعده های غذایی و تنقلات خود را بنویسید تا تصور بهتری از آنچه که می خورید بدست آورید. و حتما روزانه30 دقیقه پیاده روی داشته باشید.

مراقبت از دندان ها

با رعایت بهداشت دهان و دندان می توانید از پیشرفت بیماری دیابت نوع 2، جلوگیری به عمل آورید. هر نوع تورمی حتی تورم لثه می تواند در تورم سایر مناطق بدن نقش داشته باشد.

به همین دلیل هم انجمن دیابت آمریکا، به رعایت بهداشت دهان و دندان تاکید دارد. این انجمن در مورد مراقبت از دندان ها و لثه با تمیز کردن آنها با نخ دندان و از بین بردن پلاکت ها توصیه های فراوانی می کند چرا که بیماری های مرتبط با دندان می تواند سلامت کل بدن را به مخاطره بیاندازد.

برنامه غذایی را با خانواده در میان بگذارید

برای رعایت رژیم غذایی می توانید برنامه غذایی خود را با خانواده در میان بگذارید و از آنها هم بخواهید که در سالم خوری و کنترل سطح قند خون شما و خود به یکدیگر کمک کنید چرا که دیابت یک بیماری ارثی و خانوادگی است که آنها می توانند با رعایت نکات رژیم دیرتر به این بیماری مبتلا شوند.

 منبع: الودکتر

به هیچ وجه هر روز برنج نخورید! – الو دکتر

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ