بزرگی پروستات بیماری خاموش

atoosamirzavandi
افرادی که مبتلا به بزرگی پروستات هستند بیشتر در معرض سرطان پروستات قرار دارند.

بزرگی پروستات در بعضی از افراد علائم و نشانه هایی دارد اما در برخی دیگر خیر. ممکن است فرد ناگهان نتواند ادرار خود را دفع کند که علت آن بزرگی پروستات است. پس بی دلیل نیست که به آن بیماری خاموش گفته شود. در این مقاله بیشتر در مورد بزرگی پروستات بیماری خاموش بحث خواهیم کرد.

پروستات بزرگ چیست؟

بزرگ شدن پروستات زمانی اتفاق می افتد که غده پروستات در آقایان با افزایش سن شروع به رشد کند. بیشتر نیمی از مردان بالای 60 سال پروستات در آن ها رشد خواهد کرد که به این وضعیت آن ها، (prostatic hyperplasia (BPH)) می گویند. در بعضی از آقایان بزرگ شدن پروستات علائمی دارد و در برخی دیگر بدون نشانه است. دلیل اصلی بزرگ شدن پروستات ناشناخته است اما تنها چیزی که به آن مطمئن هستند این است که بزرگی پروستات سرطان نیست و موجب سرطان نخواهد شد. پروستات در زیر مثانه قرار دارد و مایع منی در آقایان را تولید می کند.

علائم بزرگی پروستات

تکرر ادرار

آیا بیشتر از قبل نیاز به دفع ادرار دارید؟ بخصوص در شب، وقتی که خواب هستید؟ این ازنشانه های معمول رشد غده پروستات است. احساس نیاز مداوم به دفع ادرار به این دلیل است که غده پروستات بزرگ شده است و به مجرای ادرار فشار وارد می کند در نتیجه مثانه تمایل به خارج کردن ادرار از خود دارد هر چند که مقدار کمی ادرار در آن جمع شده باشد و این موجب می شود که فرد برای دفع ادرار تعداد دفعات بیشتری به توالت برود.

دفع ادرار به سختی

افرادی کهدچار بزرگی پروستات شده اند ممکن است که مدت زمان زیادی برای دفع ادرار صرف کنند و تمام ادرار موجود در مثانه شان دفع نشود. ممکن است احساس شود که هنوز ادرار در مثانه وجود دارد در حالی که دیگر خروج آن متوقف شده است. این علائم به این خاطر است که غده پروستات به مجرای ادرار فشار وارد می کند و باعث تنگ و باریک شدن آن می شود، بنابراین مثانه باید سخت تر کار کند تا بتواند ادرار را خارج سازد.

ناتوانی در ادرار

این اتفاق زمانی رخ می دهد که غده پروستات به کلی مسیر مجرای دفع ادرار را مسدود کرده است یا به علت عفونت مثانه پیشابراه  مسدوده شده است. ماهیچه های مثانه ممکن است آنقدر ضعیف شده باشند که نتوانند به ادرار فشار وارد کنند تا از مثانه خارج شود. این مشکلات باعث می شود که کلیه ها نیز آسیب ببینند. بهترین راه برای جلوگیری از خرابی کلیه ها به محض مشاهده این علائم به پزشک مراجعه کنید. اگر ناگهان متوجه شدید که نمی توانید ادرار کنید سریع به اورژانس مراجعه کنید.

چه افرادی دچار بزرگی پروستات می شوند؟

اکثر مردان با افزایش سن دچار بزرگی پروستات خواهند شد. غده پروستات در طول زندگی مردان در حال رشد است اولین بار در دوران بلوغ و سپس بعد از 25 سالگی. بزرگی پروستات تا قبل از 40 سالگی نشانه ای نخواهد داشت. اما در سنین بالای 85 سال بیشتر از 90% مردان علائم آن را دارند. تنها یک سوم از مردانی که دچار بزرگی پروستات هستند علائم پروستات در آن ها مشخص است.

چه عواملی باعث رشد پروستات خواهند شد؟

جواب قطعی برای این پرسش هنوز پیدا نشده است. بعضی معتقدند که هورمون های مختلف از جمله: تستوسترون، دی هیدروتستوسترون و استروژن می توانند نقش مهمی در این زمینه بازی کنند. هنوز به طور واضح مشخص نیست چرا بعضی از افراد که دچار بزرگی پروستات هستند علائمی دارند اما برخی دیگر نه. وزکتومی و سکس بر بزرگ شدن پروستات بی تاثیر هستند.
تشخیص سریع

خارج کردن پروستات سرطانی

علائم پروستات می تواند ایجاد ترس کنند زیرا برخی از آن ها بانشانه های سرطان پروستات مشابه است. اما بزرگی سرطان بیشتر از سرطان پروستات شایع است. افرادی که از بزرگی پروستات رنج می برند بیشتر از دیگر افراد در معرض سرطان پروستات هستند. زیرا هر دو بیماری نشانه های مشابهی دارند و می توانند همزمان اتفاق بیفتند. با این وجود نیاز است که دکتر بیمار را معاینه کند.

چه زمانی نیاز به درمان پروستات است؟

درمان پروستات به میزان علائم بیمار بستگی دارد. اگر علائم زیاد شدید نباشند احتمالا هنوز نیاز به انجام درمان نیست. اما اگر ادرار به سختی انجام می شود این باعث ایجاد عفونت، آسیب کلیه ها و تضعیف مثانه خواهد شد که قطعا کیفیت زندگی فرد را به مخاطره می اندازد. در این حالت دارو درمانی یا جراحی می تواند کمک کننده باشند.

درمان با تغییر نوع زندگی

این راهکارها ممکن است کمک کننده باشند:
•    مصرف الکل یا قهوه را کم یا قطع کنید.
•    مقدارهای کمی در طول روز بنوشید به جای این که یک مرتبه اما مقدار زیادی بنوشید.
•    از نوشیدن مایعات هنگام خواب بپرهیزید.
•    از خوردن آنتی هیستامین و بازکننده های مجرا خودداری کنید.
•    هرگز این کار را انجام ندهید: در بین ادرار کردن، ادرار را قطع و دوباره ادامه آن را دفع کردن
•    آرام بودن. استرس موجب تکرر ادرار خواهد شد.
•    به طور مرتب ورزش کنید.
منبع الودکتر

جلوگیری از بزرگ شدن پروستات با تغییر سبک زندگی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ