چگونه یبوست نوزاد را درمان کنیم؟

atoosamirzavandi
یبوست در نوزادان و کودکان نوپا امری عادی است اما اگر بیشتر از دو هفته طول بکشد باید به متخصص اطفال مراجعه شود.

کودکان نوپا دسته بزرگی از بچه ها هستند که به طور طبیعی، حالت و روحیه ی آن ها در حال تغییر است.
گاهی عده ای از آن ها به سختی توالت می کنند و ممکن است دو روز، سه یا حتی بیشتر توالت نکنند، و دسته ای از این کودکان نوپا معده شان مثل ساعت کار می کند و در توالت کردن مشکلی ندارند.
والدین ممکن است وقتی ببینند که کودک بعد از یک روز توالت نکرده است نگران شوند، اما یبوست در کودکان نوپا علامت بیماری جدی نیست. اغلب عواملی که باعث این مشکل شده اند را می توان به راحتی حل کرد مثل: رژیم غذایی و یا سرباز زدن از توالت رفتن.
چگونه باید تشخیص داد که توالت کردن مداوم کودک یا یبوست او نرمال است یا نه؟ این مقاله را تا انتها بخوانید تا متوجه شوید چه زمانی یبوست خطرناک است و چگونه درمان می شود؟

آیا کودکم یبوست دارد؟

در کودکان نوپا معمولا یک بار در روز معده کار می کند. معمولا در کودکانی که کم تر از سه بار در هفته، معده کار کند، یا دفع مدفوع به سختی انجام شود یبوست اتفاق خواهد افتاد. همچنین، طبق آکادمی کودکان آمریکایی، کودکانی که مدفوع های بزرگ، سخت، خشک دارند و دفع آن برایشان سخت و دردناک است و گاهی همراه با خون می باشد دچار یبوست شده اند.
اگر کودکان دچار یبوست است نگران نباشید. این اتفاق هر از چندی عادی است. اما اگر یبوست کودک دو هفته یا بیشتر از دو هفته طول کشید باید به متخصص اطفال مراجعه کرد.
پزشک ممکن است در مورد کار کردن معده کودک و این که هر از چند وقت این اتفاق می افتد سوالاتی بپرسد همچنین درمورد سخت و درد ناک بودن مدفوع و این که آیا خون مشاهده شده است یا نه؟ شما همچنین باید دیگرنشانه های یبوست را که در زیر آن ها را معرفی می کنیم دقت کنید:
•    دل درد
•    نفخ
•    حالت تهوع
•    از دست دادن اشتها
•    خستگی
•    گریه و فریاد در طول کار کردن روده و معده
•    اجتناب از توالت کردن
•    مشاهده مدفوع مایع در پوشک کودک

چه عواملی موجب یبوست در کودکان می شود؟

عوامل بسیاری در یبوست شدن کودکان دخیل است از رژیم غذایی گرفته تا داروها. در ادامه چند دلیل معمول را مورد بحث قرار خواهیم داد:

رژیم غذایی

اغلب موادی که در رژیم غذایی کودکان وجود دارد و موجب یبوست در آن ها می شود غذاهای فراوری شده، شیرینی ها، مواد کم فیبر. کمبود آب بدن نیز معمولا موجب یبوست می شود و مدفوع را سخت تر می کند. تغییرات در رژیم غذایی مثلا زمانی که کودک از شیر گرفته می شود و یا شروع به خوردن شیر گاو یا غذا می کند می تواند بر مدفوع تاثیر بگذارد.

نگه داشتن مدفوع

کودکان 2 ساله معمولا برای این که بیشتر بازی کنند توالت رفتن را به بعد از بازی موکول می کنند. بعضی از کودکان از توالت رفتن هراس دارند بخصوص استفاده از توالت های عمومی. کودکان نوپا نسبت به یادگیری استفاده از توالت مقاومت می کنند و از رفتن به توالت سرباز می زنند.

ترس از ناراحتی

کودکانی که قبلا یبوست را تجربه کرده اند از این که مبادا دوباره این درد را احساس کنند از رفتن به توالت اجتناب می کنند. خودداری از توالت رفتن باعث می شود این چرخه دچار مشکل شود. مدفوع در روده باقی می ماند و به مرور که دفع نمی شود سخت تر و بزرگتر می گردد در نتیجه دفع آن دردناک خواهد بود.

تغییر در روال توالت رفتن

رفتن به تعطیلات و توالت نکردن در زمان مشخص روزانه باعث می شود که کودکان دچار یبوست گردند.

عدم تحرک فیزیکی

ورزش کردن به حرکت غذا در روده و هضم آن بسیار کمک می کند.

بیماری

اشکال در روند کار معده، که از بیماری ناشی می شود بر اشتهای کودک تاثیر می گذارد و در نتیجه منجر به یبوست می شود.

دارو

بعضی از دارو ها و مکمل ها موجب یبوست کودکان می شوند داروهایی مانند: مکمل های که حاوی دوز بالایی از آهن هستند یا داروهای ضد درد. دوز پایین آهن در داروهای کودک موجب یبوست نخواهد شد.

شرایط فیزیکی

در شرایط نادر بیماری های روده، انسداد روده یا رکتوم می توانند موجب یبوست شوند. فلج مغزی و دیگر بیماری های سیستم عصبی بر توالت رفتن کودکان تاثیر خواهد گذاشت.

درمان یبوست کودکان نوپا

هرگاه کودک شما دچار یبوست شد می توانید یکی از راه های زیر را امتحان کنید:

رژیم غذایی:

برای نرم و روان کردن مدفوع از مایعات غیر شیرین و فیبر در رژیم غذایی کودک استفاده کنید. غذاهایی که فیبر بالایی دارند عبارتند از : میوه جات، آب میوه، سبزیجات.

ورزش:

کودک خود را برای 30 تا 60 دقیقه به بیرون ببرید تا بازی کند.

تشویق کودک به توالت رفتن:

کودک خود را روزانه تشویق به توالت رفتن کنید تا این امر تبدیل به عادت شود و روده بیشتر کار کند.

داروها:

متخصص کودک شما شایدداروهایی برای درمان یبوست کودک تجویز کند. حتما آن ها را استفاده کنید.
منبع الودکتر

درمان یبوست شدید کودک

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ