اشتباهاتی که باعث افزایش کلسترول می شوند

toranj
برای اینکه بدانید چه اشتباهاتی در طول روز باعث افزایش کلسترول می شود این مقاله را بخوانید.

به گزارش الودکتر: سطح کلسترول بد شما به سرخرگ مرتبط می باشد که می تواند باعث بیماری قلبی، حملات قلبی و سکته مغزی شود. اعداد این موارد را همیشه چک کنید: LDLوکلسترول HDLو تری گلیسرید، چربی معمولی. اگرخودتان این اعداد را چک کنید تا حدودی می توانید از بالا رفتن کلسترول جلوگیری کنید.

سطح کلسترول خونتان را کنترل نمی کنید

کلسترول بد نشانه ای ندارد بنابراین شما باید همیشه آن را چک کنید. اگر متوجه مشکلات شدید باید روش زندگی، رژیم غذایی تان را تغییر دهید و از داروها استفاده کنید.

فعالیت ورزشی خود را دنبال نمی کنید

ورزش منظم یکی از بهترین راه های کنترل کلسترول است. شما مجبور نیستید یک ماراتن را اجرا کنید – 40 دقیقه پیاده روی، شنا، دوچرخه سواری، یا رقص 3 یا 4 بار در هفته، می تواند کافی باشد. اگر زمان کوتاهی دارید، می توانید در طول روز ازهر10 دقیقه استفاده کنید.

بی تحرک شده اید

نشستن بیش از حد می تواند با چاقی، بیماری قلبی و فشار خون مرتبط باشد.بیش از حد نشستن، کلسترول “خوب” را کاهش می دهد، که باعث می شود تا مواد خوب را از بین ببرد و سطح تری گلیسیرید را افزایش دهد. شما باید سعی کنید هر 30 دقیقه یکبار از پشت میز بلند شوید و کمی بایستید و یا حرکت کنید.

سیگار میکشید

سیگارسطح کلسترول خوب شما را کاهش می دهد. و این به فشار خون بالا، دیابت و بیماری های قلبی مرتبط است. ترک سیگار می تواند سطوح کلسترول شما را بهتر کند و به محافظت از شریان ها نیز کمک کند. اگر سیگار نکشید، بهترین کار را برای از بین بردن کلسترول بد انجام داده اید.

افزایش وزنتان را جدی نمیگیرید

چاقی بیش از حد، به ویژه در اطراف شکم، می تواند کلسترول بد (LDL) را بالا ببرد و نوع خوب (HDL) را کاهش دهد. اما اگر فقط 10٪ از وزن خود را از دست دهیدمی توانید به کاهش کلسترول بد را کاهش دهید. در مورد بهترین برنامه رژیم غذایی و ورزش برای کم کردن وزن خود حتما با دکتر خود صحبت کنید.

مصرف زیاد چربی هایی با ترانس بالا

این چربی ها از گوشت گاو، گوشت گوسفند و لبنیات فراوان مانند کره، کرم، شیر، پنیر و ماست می آید. همه اینها می تواند LDL یا کلسترول بد را افزایش دهد. باید از  شیر و ماست کم چرب استفاده کنید و گوشت کمتری مصرف کنید. اگر LDL شما بالا باشد، شما نباید بیش از 6 درصد از کالری خود را از چربی اشباع کنید.

اشتباها همه چربی های مصرفی را قطع می کنید

مصرف چربی های خوب برای افزایش کلسترول خوب و کاهش کلسترول بد مناسب است و نباید همه چربی های مصرفی تان را کاهش دهید. این چربی ها را در ماهی قزل آلا، ماهی قزل آلا، شاه ماهی، آووکادو، زیتون، گردو و روغن های گیاهی مایع مثل گلرنگ، کلزا، آفتابگردان و روغن زیتون پیدا خواهید کرد. اما اطمینان حاصل کنید که نباید بیش از 30٪ کالری روزانه خود را از چربی دریافت می کنید.

مصرف فیبر را فراموش می کنید

2 نوع فیبروجود دارد: محلول، که در آب حل می شود، وغیر قابل حل. هر دو برای سلامت قلب شما مفید هستند، اما فیبر محلول به طور خاص باعث کاهش سطح LDL می شود. آن را به رژیم غذایی خود اضافه کنید مثلا یک کاسه از بلغور جو دوسر در صبح بخورید و یا سبوس جو، میوه، لوبیا، عدس یا سبزیجات میل کنید.

به بیماری های مرتبط با افزایش کلسترول خون مبتلایید

هر گونه مسائل پزشکی مرتبط با افزایش کلسترول بد مانند فشار خون بالا، دیابت، بیماری کلیوی، بیماری کبد و کم کاری تیروئید می تواند باعث افزایش کلسترول بد در شما شود پس حتما بیماری های خود را با پزشک در میان بگذارید و آن ها را درمان کنید.

مصرف کم حبوبات

به کربوهیدرات برای تامین انرژی نیاز دارید اما برخی کربوهیدراتها برایتان بهتر از برخی دیگر هستند. حبوبات و غلات کامل مانند برنج قهوه ای و گندم کامل فیبر بیشتری داشته و کمتر قند خون را بالا میبرند. این مواد کمک می کنند مدت بیشتری سیر بمانید و کلسترول تان کاهش یابد. کربوهیدراتهای دیگر مانند کربوهیدرات موجود در نان سفید، برنج سفید و ماکارونی بدون سبوس قند خون را به سرعت بالا میبرند و منجر به احساس زودتر گرسنگی میشوند و ممکن است باعث شوند پرخوری کنید.

 منبع: الودکتر

 برای کاهش کلسترول بد، کافیست این ماده را مصرف کنید

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ