سرطان سینه را بهتر بشناسید

atoosamirzavandi
سرطان سینه در صورتی که سریع تشخیص داده شود قابل کنترل می باشد و خطری فرد را تهدید نخواهد کرد.

سرطان سینه شاید تنها نوعی از سرطان باشد که نیاز به نگرانی کمتری خواهد داشت زیرا آگاهی نسبت آن افزایش یافته است. در این مقاله بیشتر به علائم و نحوه تشخیص سرطان سینه پرداخته ایم.
سرطان سینه و اطلاعات در مورد این بیماری مانند 20 سال قبل نیست. با توجه به این که اطلاعات و آگاهی از این بیماری افزایش یافته است با تشخیص زود هنگام می توان این بیماری را کنترل و شانس درمان را بالا برد. حدودا 250 هزار نفر آمریکایی هر ساله به سرطان سینه مبتلا می شوند. این ها نشانه هایی است که امید به درمان را افزایش می دهد.

علائم سرطان سینه

سرطان سینه معمولا نشانه ای ندارد، اما باید توجه داشته باشید که برای معاینه به پزشک مراجعه کنید. علائم چشمی که باید به آن ها دقت کنید عبارتند از:
•    احساس توده ی بدون درد در سینه
•    تغییرات در سایز و اندازه سینه
•    تغییر شکل سرسینه یا ترشحات آن
•    تورم زیر بغل
درد سینه می تواند نشانه سرطان سینه باشد اما تنها با احساس درد نمی توان گفت که شخص دچار سرطان سینه است.

علائم سرطان سینه التهابی

ایننوع نادر سرطان سینه، به سرعت رشد می کند و توده مجزایی در سینه به وجود می آورد. در عوض، پوست سینه می تواند ضخیم و قرمز شود، تغییر شکل دهد و ظاهری مانند پوست پرتقال به خود بگیرد. ناحیه ای که دچار تغییر شکل شده ممکن است که گرم تر به نظر بیاید و تحرک هایی در آن ناحیه احساس شود.

ماموگرافی

هرچه سریعتر این بیماری تشخیص داده شود سریعتر می توان آن را درمان کرد. به کمک ماموگرافی و اشعه ایکس می توان تومورها را قبل از این که بزرگ و قابل احساس شوند را مشاهده کرد. جامعه بیماران سرطانی آمریکا عقیده دارد که خانم ها در محدوده سنی 45 تا 54 شانس بالایی در مبتلا شدن به سرطان دارند پس بهتر است تقریبا هر سال ماموگرافی انجام دهند. با قرار گرفتن در سن 55 سال تقریبا هر 2 سال یک بار ماموگرافی توصیه خواهد شد. و این کار باید ادامه داشته باشد تا زمانی که در سلامت کافی قرار بگیرید.

اولتراسوند و ام آر آی

پزشک شما ممکن است روش هایی را توصیه کند که بتواند عکس هایی دقیق از درون بدن تهیه کند. اولتراسوند کمک می کند که کیست ها شناسایی شوند، توده های مایع غالبا سرطان نیستند. بهتر است افرادی که شانس بالایی در مبتلا شدن به سرطان سینه دارند، ام آر آی هم در کنار ماموگرافی انجام دهند.

معاینه شخصی

همیشه پزشکان این را توصیه می کنند که خانم ها هر ماه سینه های خود را معاینه کنند. اما مطالعات پیشنهاد می کنند که این کار نقش کمی در تشخیص سرطان خواهد داشت. خوبی این روش این است که از تغییراتی که ممکن است در سینه به وجود بیاید آگاهی پیدا می کنید. مخصوصا اگر آن ها را در زمان های مشخصی و طبق برنامه چک کنید. اگر تمایل به چک کردن ماهانه سینه دارید، بهترین روش را از پزشک خود جویا شوید.

اگر توده ای حس شد چه باید کرد؟

ابتدا نترسید. 80% ازتوده های سینه غیر سرطانی هستند. اکثر آنها کیست های بی ضرر یا بافت های تغییر یافته ای هستند که وابسته به دوران قاعدگی می باشند. اما اگر توده ای احساس کردید بهتر است که به پزشک خود مراجعه کنید. اگر توده سرطانی باشد هر چه سریعتر مشخص شود بهتر است و اگر سرطانی نباشد معاینه پزشک خیال شما را آسوده تر خواهد کرد.

نمونه برداری از سینه

تنها راه مطمئن برای تشخیص این که توده ایجاد شده در سینه سرطانی است یا نه، نمونه برداری از آن است. به این معنی که، مقداری از آن توده را خارج می کنند و در آزمایشگاه مورد آزمایش قرار می دهند. این کار معمولا به وسیله یک سوزن نازک انجام خواهد شد. اما در بعضی از افراد شاید نیاز به جراحی برای برداشتن بخشی از توده باشد. نتیجه نشان خواهد داد که آیا سرطان خواهد بود؟ اگر بله، از چه نوعی. سرطان سینه انواع مختلفی دارد که درمان هر کدام بسته به نوعش متفاوت خواهد بود.

شانس ابتلا به سرطان سینه را کاهش دهید

زنانی که به کودکان خود را در طول دوره مشخص شیردهی می کنند ( از 6 ماه تا 2 سال) شانس ابتلا به سرطان را در خود 25% کاهش خواهند داد. همچنین با انجام ورزش ریسک ابتلا به سرطان سینه کاهش خواهد یافت. باید مصرف الکل را به کلی قطع کرد. قرص های کنترل قند و برخی از هورمون درمانی های بعد از یائسگی ریسک ابتلا به سرطان سینه را افزایش می دهند اما بعد از قطع این درمان ها به حالت عادی برخواهید گشت. انخاب یک روش صحیح برای زندگی از این بیماری جلوگیری خواهد کرد. محققان می گویند که فعالیت های فیزیکی شانس برگشت دوباره سرطان را از او خواهد گرفت و همچنین باعث تقویت و ثبات حالت روحی می شود.
منبع الودکتر

سرطان سینه در بارداری

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ