واکسن های پیشنهادی برای افزایش ایمنی کودکان

toranj
برای انجام واکسیناسیون کودک باید از انواع واکسن ها مطلع باشید.

به گزارش الودکتر: همه ما میدانیم که کودکان نیاز به مراقبت دارند اما نمیدانیم که چه وقت و چه واکسنی برای آنها لازم است. در حال حاضر بیشترین توجه به بیماری کودکان است که بعضی از کودکان باید واکسن ان را دریافت کنند. در ادامه بیشتر با انواع واکسن ها برای مراقبت از کودکان آشنا خواهید شد.

واکسن های پیشنهادی برای افزایش ایمنی کودکان

یک واکسن روتا ویروس  در یک برنامه سه روزه در 2، 4 و 6 ماه توصیه می شود. اولین دوز باید در سنین 6 تا 12 هفته و با دوزهای بعدی در4 تا 10 هفته فاصله داشته باشد. واکسیناسیون روتا ویروس نباید برای نوزادانی که بیش از 12 هفته سنی دارند انجام شود و نباید بعد از  32 هفته انجام شود.روتاویروس شایعترین علت اسهال عفونی در دوران کودکی  است و به لحاظ تاریخی یکی از بزرگترین دلایل بستری شدن در دوران کودکی در آمریکا است. اگر چه استفاده گسترده از واکسن روتاویروس این تعداد را کاهش داده است.

واکسن آنفلوانزا  در حال حاضر برای همه کودکان 6 ماه و بالاتر توصیه می شود.

واکسن واریسلا  باید در ابتدا 12 تا 15 ماهگی تجویز شود و دوز توصیه شده در سنین 4 تا 6 سال باید دوباره تجویز شود.

واکسن پاپیلومای انسانی (HPV) در یک برنامه سه روزه توصیه می شود و دوز دوم و سوم دو و 6 ماه پس از اولین دوز مصرف می شود. واکسیناسیون معمول با HPV برای دختران و پسران 11 تا 12 ساله توصیه می شود. مجموعه واکسیناسیون می تواند از سن 9 سالگی شروع شود. وتجدید واکسیناسیون  برای زنان بالای 26 سال و کسانی که بیش از 21 سالگی واکسیناسیون نشده اند توصیه می شود و یا کسانی که مجموعه کامل واکسن ها را کامل نکرده اند. HPV همراه با سرطان دهانه رحم و زگیل های تناسلی است.

اهمیت واکسن برای کودکان

واکسن بهترین راه برای جلوگیری از گسترش بیماری های عفونی است. در کنار بهداشت و آب آشامیدنی مناسب، واکسن به عنوان بزرگترین اقدام بهداشت عمومی در تاریخ شناخته شده است. بسیاری از بیماری هایی که در ایالات متحده در ایالات متحده اتفاق می افتد در حال حاضر در پایین ترین سطح نسبت به دهه های اخیر به سر می برند که به لطف واکسن ها است.

چرا ما به برنامه ایمن سازی کودکان نیاز داریم؟

پزشکان با توجه به سیستم ایمنی در حال رشد یک کودک، متوجه شده اند که واکسن ها در سن های خاصی بهتر عمل می کنند. به عنوان مثال، واکسن سرخک معمولا به کودکان داده نمی شود تا زمانی که آنها حداقل یک ساله باشند. همچنین بعضی از واکسن ها قبل از واکسیناسیون کامل نیاز به دوزهای مختلف دارند وبرای این که موثر باشد، مهم است که زمان تزریق دوزها به یکدیگر نزدیک نباشند. به همین دلیل است که پزشکان برنامه های ایمن سازی برای فرزندان شما را طولانی تر کرده اند. مهم است که شما سوابق دقیق واکسیناسیون فرزند خود را نگه دارید. مدارک دولتی و بسیاری از برنامه های مراقبت روزانه مورد نیاز برای واکسیناسیون دوران کودکی می تواند برای درمان های بعدی در آینده مورد استفاده قرار گیرد و اطلاعات خوبی به پزشک بدهد.

هشدارهای واکسن دوران کودکی

امروزه واکسن به عنوان یک عمل بسیار امن ومهم برای سلامت فرزند شما محسوب می شود. اگر یک کودک دارای بیماری متوسط ​​یا شدیدی در روز واکسن زدنش باشد، احتمالازمان واکسن به تاخیر می افتد تا کودک حالش خوب شود. با این حال،اگر بیماری جزئی دارد کودک  نباید زمان واکسن را از دست بدهد.

گاهی اوقات عوارض جانبی بعد از واکسن بوجود بیاید مثل: تورم یا سوزش در محل تزریق و یا تب با درجه پایین .ایبوپروفن در زمان واکسیناسیون معمولا می تواند از این  عوارض جلوگیری کند. بعضی گزارشات به طور گسترده ای منتشر شده است که واکسن ها به نوعی با اختلالات طیف اوتیسم ارتباط دارند. اخیرا تحقیقات گسترده علمی انجام شده توسط موسسه پزشکی نتیجه گرفتند که هیچ ارتباطی بین اوتیسم و ​​واکسن وجود ندارد.

عملکرد واکسیناسیون چگونه است؟

واکسن ها از میکروب یا ویروس کشته شده و یا ضعیف شده که عوامل بیماریهای خاص هستند ساخته شده اند. با تزریق واکسن سیستم ایمنی تحت حمله این میکروب ها و یا ویروس ها قرار می گیرد و در نتیجه ترشح آنتی بادی ها یا پادتن ها دربدن بالا می رود. این آنتی بادی ها در بدن کودک فعال باقی می مانند و در صورتیکه بدن با بیماری واقعی مواجه شود آن را در مقابل آن ویروس یا میکروب محافظت می کنند. بعنوان مثال اگر سیاه سرفه در منطقه شما شایع شود احتمال ابتلا کودک شما که واکسینه شده است به مراتب کمتر از کودکی است که واکسینه نشده است.

منبع: الودکتر

مراقبت های بعد از واکسیناسیون کودک در خانه!
نقش عدم واکسیناسیون کودکان در ابتلا به آبله مرغان

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ