ایدز یا HIV چیست؟

atoosamirzavandi
ایدز یا HIV بیماری است که با شنیدن نام آن اولین چیزی که به ذهن خطور می کند رابطه پرخطر و یا اعتیاد است. اما با دانستن این اطلاعات باز هم آمار ابتلا به این بیماری رو به افزایش است.

HIV، ویروس نقص ایمنی بدن، ویروسی است که به سیستم ایمنی بدن متصل می شود. ایدز، سندروم نقص ایمنی بدن، بیماری است که بر اثر HIV به وجود می آید. هنوز درمانی برای HIV پیدا نشده است اما این ویروس به کمک دارو قابل کنترل می باشد.

منشا HIV کجاست؟

منشا اصلی ایدز افریقا و از میمون ها است. طبق یک تحقیق گسترده و تئوری قابل قبولی که ارائه شد، HIV بیماری است که با تاثیر گذاشتن بر میمون ها شروع شد، بعد از گذر زمان، این ویروس تغییر یافت و توانست انسان ها را نیز آلوده کند. . یک تحقیق در سال 2014 نشان داد که بیماری ایدز بیشتر از یک قرن است که به انسان ها سرایت کرده است.  در دهه 1920 در کنگو بسیار فراگیر بوده است، سپس در دهه 1960 به هیتی و بعد از آن وارد امریکا شده است. این بیماری در دهه 1980 در شرق نفوذ کرد. 

ایدز چگونه عمل می کند؟

گلبول های سفید بدن وظیفه محافظت از بدن در برابر عفونت ها را بر عهده دارند. HIV نوع خاصی از گلبول های سفید به نام CD4-T را تحریک و به آن ها آسیب وارد می کنند. ویروس سپس تکثیر می یابد و در کل بدن منتشر می گردد و بیشتر سلول های T را آلوده می کنند. آنگاه سلول های T همان طور که از بین می روند سلول های عفونی بیشتر و بیشتر می شوند. این امر موجب تضعیف سیستم ایمنی بدن و در نهایت موجب ایدز می گردد.

HIV چگونه منتشر می شود؟

HIV غالبا بر اثر رابطه و یا استفاده از سوزن مشترک منتقل می شود. تنها مقدار کمی از مایعات بدن که در زیر به آن ها اشاره می کنیم می توانند HIV را منتقل کنند. این مایعات عبارتند از:
•    خون
•    اسپرم
•    مایع منی
•    ترشحات واژن
•    مخاط رکتوم
•    شیر مادر
این مایعات بعد از ایجاد رابطه در اثر تماس با موکوس پرده، بافت آن یا مسیر جریان خون را تخریب می کنند.

HIVاز طریق توالت منتقل نخواهد شد

HIV از طریق نوشیدن از یک لیوان، توالت یا دست دادن قابل انتقال نیست. یا از طریق غذا یا حتی غذایی که توسط فردی آلوده به این بیماری تهیه شده باشد. همچنین از طریق نیش حشرات منتقل نخواهد شد. حتی بوسیدن موردی نخواهد داشت. چرا؟ زیرا این ویروس خارج از بدن انسان به سرعت از بین می رود.

اولین نشانه ها چه خواهد بود؟

بیشتر مردم از این که کی به ویروس HIV مبتلا شده اند بی خبرند. با این وجود، یک سوم از افراد علائم آنفولانزا را زمانی که دچار این عفونت شده اند گزارش کرده اند. علائم اولیه عبارتند از:
•    سردرد
•    تب
•    خستگی
•    گلودرد
•    تورم غدد لنفاوی
همچنین ممکن است بثورات قرمز رنگی که خارشی ندارند ایجاد شود.
این علائم، که ممکن است چند هفته فرد را درگیر خود کند به این مفهوم است که سیستم ایمنی بدن در حال مبارزه با این ویروس می باشد. با این وجود ممکن است که این علائم با علائم دیگر بیماری های ویروسی مشابه باشد. اگر این نشانه ها در فرد وجود داشت بخصوص فردی که رابطه پر خطری را تجربه کرده است باید به پزشک مراجعه کند و مورد آزمایش قرار بگیرد.

علائم ایدز

عفونت HIV دارای سه مرحله است. همان که قبل تر اشاره کردیم ممکن است شامل علائم آنفولانزا باشد، اگرچه همه افراد تمام این نشانه ها را گزارش نمی دهند. سپس ویروس ممکن است در حالت استراحت یا خواب قرار بگیرد که شاید یه دهه به طول بینجامد. این مرحله فاز دوم این بیماری است. در مرحله سوم سطح سلول های  T به شدت کاهش می یابد و فرد می تواند این بیماری خطر ناک را گسترش دهد. می توان با درمان های اولیه HIV از مرحله سوم جلوگیری کرد.

چه افرادی به HIV مبتلا خواهند شد؟

هر فردی می تواند در معرض این بیماری باشد. اما HIV بیشتر افرادی که روابط پرخطر دارند و از سرنگ مشترک استفاده می کنند، را تهدید می کند. این بیماری از مادر به جنین در زمان باداری، یا شیردهی، یا از مرد حاوی این ویروس به زن در حین رابطه منتقل خواهد شد. طبق آمار جامعه افراد مبتلا به ایدز، در سال 2016 ، 1.1 میلیون نفر در امریکا حامل این ویروس بودند اما از هر 7 نفر، 1 نفر از بیماری خود بی اطلاع بود.

اگر فردی مبتلا به HIV شده است به چه کسی باید اطلاع دهد؟

حامل HIV بودن قطعا دید بقیه را نسبت به فرد تغییر خواهد داد. اگر شما دارای HIV مثبت هستید، با افرادی که به آن ها اعتماد دارید در ارتباط باشید و افرادی که ممکن است تحت تاثیر بیماری شما باشند را آگاه کنید  مثل:
•    پزشکتان
•    افراد خانواده یا دوستان
•    فردی که با او رابطه داشته اید یا از سرنگ مشترک شما استفاده کرده است
•    دیگر افراد آلوده به HIV، افرادی که ممکن است از شما حمایت کنند
منبع الودکتر

تشخیص ایدز

  

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ